Hlavní obsah

Austrálie poprvé za půlstoletí postavila bojový letoun. Řídí se i sám

Podívejte se na první bojový letoun, který Austrálie vyvinula vlastními silami. Umí se řídit i sám.Video: Jan Marek

 

Reklama

V Austrálii poprvé za více než 50 let navrhli a postavili bojový letoun. Královské australské letectvo ukázalo video zkušebního letu a bylo tak spokojené, že na druhý den potvrdilo objednání šesti strojů za 2,5 miliardy korun.

Článek

Na vývoji prvního bojového letounu australské provenience za půlstoletí se podílelo přes 35 australských společností. Stroj ale nakonec nese značku Boeing, protože hlavním konstruktérem byla australská divize tohoto amerického výrobce letadel.

Bezpilotní stíhací dron australské divize firmy je poloautonomní: ovládat ho může umělá inteligence i velící pilot bojové akce. Nese proto také označení Loyal Wingman, tedy Věrný parťák. Australské královské letectvo ho úspěšně otestovalo 1. března a hned 2. března zdvojnásobilo objednávku na šest strojů celkem za 115 milionů dolarů, tedy 2,53 miliardy korun.

Loyal Wingman z hangáru Boeing Australia je zároveň jednou z prvních vlaštovek kategorie strojů ATS, tedy Airpower Teaming System. Ty mají v akci sloužit jako asistenční letouny, které budou piloti či operátoři případně úkolovat na dotykové obrazovce uvnitř vlastního stroje nebo v řídícím centru.

Umělá inteligence ochrání i před nepřátelskou střelou

Manévrování a taktická rozhodnutí už zajistí prvky umělé inteligence bezpilotního dronu. V důsledku se tak Loyal Wingman třeba může i sám vrhnout do cesty nepřátelské střele, aby ochránil pilotované letadlo. I proto chce Boeing dosáhnout konečné ceny pouze dvou milionů dolarů, tedy 44 milionů korun, za jeden stroj z této kategorie postradatelných bezpilotních letounů.

Převážně však bude Loyal Wingman sloužit jako průzkumný dron s doletem až 3700 kilometrů. V přední části stroje o délce 11,5 metru a rozpětí 7,4 metru se skrývá i nákladový prostor pro uložení a přepravu různých zařízení jako třeba právě zpravodajských, průzkumných nebo sledovacích systémů.

Od modelu k vzdušným testům za tři roky

Boeing poprvé odhalil maketu nového typu bezpilotního letounu na australském festivalu Avalon Airshow už v roce 2019. Od té doby už skutečný stroj prošel jak pozemními testy navigace a řízení, tak zároveň i vzdáleného ovládání pilotem. Firma uvádí, že se dron dostal od modelu po letové zkoušky za pouhé tři roky především díky technologii digitálního modelování návrhů přístrojů.

Reklama

Doporučované