Hlavní obsah

Banky pohnuly s českým pravěkem. Na úřad už opravdu nemusíte

Foto: Unsplash - Glenn Carstens

Bankovní identita se stala ekvivalentem digitální občanky a banky mohou na vyžádání a se souhlasem klienta potvrdit jeho identitu třetí osobě. Ilustrační fotografie.

Reklama

Od ledna lze od počítače vyřídit daně, založit datovou schránku, kontrolovat si doklady nebo sázet. Služeb a úkonů, které lze díky bankovní identitě provést, bude přibývat. V březnu se takto bude možné nechat „sečíst“ u ČSÚ.

Článek

Digitalizace v Česku od 1. ledna zase o kus postoupila. Lidé už nemusí ve spoustě případů chodit na státní nebo obecní úřad a předkládat občanku, dost užitečných věcí totiž mohou vyřídit na dálku.

Identifikaci před úředníkem nebo soukromou firmou zajistí tzv. bankovní identita. Stačí zadat dvě hesla a svou totožnost potvrdit například otiskem prstu v bankovní mobilní aplikaci. Služba klienta banky nic nestojí. Bankovní identita se tak stala ekvivalentem digitální občanky a banky mohou na vyžádání a se souhlasem klienta potvrdit jeho identitu třetí osobě.

„Bankovní identitu budou moci využívat všichni klienti bank, kteří mají internetové nebo mobilní bankovnictví, pokud se jejich banka do aktivity zapojí,“ informoval Josef Donát z advokátní kanceláře Rowan Legal, kterého si na právní vedení projektu najala Česká bankovní asociace.

Služby dostupné na dálku pomocí bankovní identity mohou prostřednictvím své banky nyní využívat zatím jen klienti České spořitelny a ČSOB (podrobnosti o plánech ostatních bank na poli bankovní identity najdete v tabulce níže). Nejdřív je třeba si u nich bankovní identitu aktivovat, jde to online.

„Počítáme, že projekt bankovní identity by mohl přinést kolem pěti milionů potenciálních klientů online služeb veřejné správy,“ uvedl Jaroslav Strouhal, náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií.

Základní rozcestník služeb a úkonů, které jde prostřednictvím bankovní identity provádět, najdete na webu e-identita.cz v záložce Seznam poskytovatelů služeb.

Ze státních úřadů se díky bankovní identitě dostanete například na svůj finanční úřad, do dvou zdravotních pojišťoven či do katastru nemovitostí. Můžete si prohlédnout svoje eRecepty, založit na několik kliknutí datovou schránku a propojit ji s Portálem občana.

Na Portálu občana uživatel vidí čísla své občanky a cestovního pasu, u řidičského průkazu i jeho platnost či jaké údaje o něm eviduje registr obyvatel. Lze si nastavit, aby na mobil nebo e-mail přišlo oznámení o změně údajů v základních registrech a upozornění na končící platnost řidičáku. Dá se tu také požádat o výpis z podnikatelských nebo trestních rejstříků nebo veřejných registrů - řidiči tak například mohou zjistit, kolik mají „trestných“ bodů. Pokud mají datovou schránku, výpis v ní vidí během minuty.

Díky bankovní identitě se dá také elektronicky komunikovat s úřady pod Ministerstvem práce a sociálních věcí, například požádat o sociální dávku či se přihlásit na Úřad práce.

Registr vozidel, nový řidičák, soukromé firmy

Seznam agend, které půjde vyřídit na dálku, se bude rozrůstat. „V tuto chvíli je na Portálu občana dostupných cca 225 služeb,“ uvedl mluvčí Ministerstva vnitra Jiří Korbel.

Na konci března bude podle něj možné požádat o řidičský průkaz. V polovině roku pak zobrazit si údaje z registru vozidel. Uživatelé uvidí aktuálně platné informace o každém vozidle obsažené v technickém průkazu vozidla, které vlastní nebo provozují, a informace o platnosti poslední prohlídky STK.

V průběhu roku pak přibude možnost přihlašovat se do služeb mobilních operátorů, dodavatelů energií, pojišťoven, e-shopů a dalších soukromých společností.

„Očekáváme, že svou bankovní identitou se při vstupu do klientských zón, e-shopů apod. začneme moci identifikovat zhruba ve třetím čtvrtletí letošního roku,“ míní Pavel Kolář, gestor Komise digitalizace České bankovní asociace.

„Možnost využívat jednotlivých služeb státní správy na základě identifikace klienta skrze bankovní identitu bude záviset na implementaci příslušných služeb ze strany státu. Předpokládáme, že podstatná část těchto služeb bude zpřístupněna v průběhu letošního prvního čtvrtletí,“ uvedl mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. „V průběhu roku 2021 pak bude spuštěno přihlašování také ke komerčním službám třetích stran, které o to projeví zájem,“ dodal. Už nyní mohou klienti České spořitelny svou totožnost díky bankovní identitě prokázat u firem Sazka a Fortuna.

ČSOB nyní umožňuje svým klientům identifikovat se kromě úřadů také u pěti sázkových kanceláří a firmy MALL Pay. „V březnu se bude možné přihlásit do elektronického sčítacího formuláře v rámci sčítání lidu 2021,“ informoval mluvčí banky Patrik Madle.

Kdy banky umožní jít na úřad na dálku

Air Bank: v 1. čtvrtletí 2021

Česká spořitelna: už nyní

ČSOB: už nyní

Equa bank: v 2. čtvrtletí 2021

Fio banka: v 1. čtvrtletí 2021

Komerční banka: během ledna

mBank: je v procesu získávání potřebných akreditací a certifikací

Moneta Money Bank: v 1. čtvrtletí 2021

Raiffeisenbank: v 2. čtvrtletí 2021

UniCredit Bank: v 2. čtvrtletí 2021

Zdroj: banky, ČBA

Banky se soukromým společnostem podle Koláře chystají do budoucna nabídnout využití bankovní identity nejen pro online identifikaci jejich klientů či zákazníků, ale i pro potřebu digitálního podepisování smluv.

Než může konkrétní banka poskytovat služby bankovní identity, musí projít akreditačním procesem, v rámci kterého se zjišťuje, zda plní stanovené požadavky pro poskytování důvěryhodné elektronické identifikace.

Státní orgán nebo soukromá firma, vůči kterým se klient banky bude ověřovat, přitom obdrží pouze potvrzení totožnosti, žádné údaje o něm.

Podle náměstka ministra vnitra Jaroslava Strouhala banky nebudou mít informaci o tom, ke které službě veřejné správy se uživatel pomocí bankovní identity přihlašuje. Budou mít však přístup k základním registrům, prostřednictvím kterých si mohou za splnění zákonem stanovených podmínek ověřit identitu klienta nebo to, zda jsou jeho informace vedené u banky aktuální.

„Nebudou však rozhodně mít přístup k datům v Portálu občana nebo portálu Moje daně. Motivací bank k zapojení do projektu je především posílení vztahu s klienty, kterým mohou díky bankovní identitě poskytovat nové služby s obrovským potenciálem, a také potenciální výnosy z poskytování služby soukromým společnostem,“ vysvětlil advokát Josef Donát. Soukromé firmy totiž budou za využívání bankovní identity bankám platit.

„Služba bude zpoplatněna soukromým firmám, pro které půjde o ekonomicky výhodné řešení – budou mít možnost využívat prověřený a bezpečný elektronický nástroj na vzdálené ověření totožnosti klientů, aniž by museli vynakládat velké prostředky na vlastní nástroje,“ říká Pavel Kolář.

Reklama

Doporučované