Hlavní obsah

Blog: Metra se bojíme, auta nás dusí. Hrozí nám Volný pád, pane Havlíčku

Foto: Unsplash

Kolony. Ničí ovzduší, devastují městský prostor, ohrožují psychické zdraví řidičů.

Škody, které covid napáchal na hromadné dopravě, jsou příšerné. A nezasáhne-li urychleně vláda, v odlehlých koutech mohou autobusy a vlaky zmizet z mapy Česka úplně.

Článek

Úprk vyděšených cestujících z autobusů, vlaků nebo metra, který byl jedním z bočních efektů epidemie koronaviru v Česku, má velmi nehezké následky. Ulice utemované auty, vyhrocenější soupeření o parkovací místa, horší ovzduší, nezdravější městské klima a v mnoha kdysi půvabných lokalitách čím dál nesnesitelnější veřejný prostor tu s námi zůstanou patrně mnoho let. Úřady navíc nenapadá v dané situaci nic lepšího než začít zdražovat.

„Jízdné v příměstských autobusech v Moravskoslezském kraji od 1. července zdraží. Cena jízdného za kilometr, která se připočítává k základní patnáctikorunové sazbě, se zvýší o 40 procent. Důvodem zdražení je kromě jiného koronavirová pandemie,“ informovala v úterý agentura ČTK.

Zdražuje se ale prakticky všude. V pražské integrované dopravě zdraží od 1. srpna jízdenka na 30 minut z 24 na 30 korun a 90minutová z 32 na 40 korun.

Od července 2021 zdraží v Libereckém kraji jízdné v regionálních autobusech a vlacích. Hlavním důvodem je podle hejtmanství právě propad tržeb kvůli pandemii koronaviru.

A tak dále, a tak podobně.

Před covidem přitom osvícenější komunální politici nemluvili skoro o ničem jiném: Musíme dostat lidi z aut do autobusů, tramvají, trolejbusů, metra, příměstských vlaků. Pandemie ještě zdaleka neskončila, ale dopravci už mají spočítané, že se stal přesný opak. Ze strachu z nákazy se hromadnou dopravou přepravovalo a stále ještě přepravuje výrazně méně lidí než před covidem.

Tak třeba Praha. Veřejnou dopravu tady letos v březnu využívalo ve všední dny proti normálu zhruba o 60 procent méně cestujících. „Zatímco před pandemií se uskutečnilo zhruba 1,16 milionu cest, letos v březnu to bylo v průměru 368 000 cest. Za celé období pandemie bylo nejméně lidí v MHD loni v březnu. Pokles v metru tehdy dosáhl 82 procent, konkrétně z 1,17 milionu cest na 205 000,“ napsala Česká tisková kancelář. Dopravní podnik očekává propad tržeb za loňský rok až 1,4 miliardy.

A jak řekl liberecké redakci Českého rozhlasu hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj), bude hůř: „Kraj opakovaně, jak v loňském, tak v letošním roce jednal s ministrem dopravy a vicepremiérem Karlem Havlíčkem z hnutí ANO. Za loňský rok kompenzace pro regionální vlakovou a autobusovou dopravu stát neposkytl žádné; jednání v letošním roce jsou o něco nadějnější. Pokud ale nepřijde nějaká kompenzace, bude i dále docházet nejen ke zdražování, ale zřejmě také k redukci veřejné autobusové a vlakové dopravy. Mohlo by se to dotknout okrajových částí krajů, kde jezdí málo cestujících.“

Ano, když už je Karel Havlíček kromě jiného ministrem dopravy, měl by si patrně nastavit budík už na třetí hodinu ranní a urychleně zavést cosi jako dotační program COVID – návrat do vlaků a tramvají. Schodek státního rozpočtu sice ke konci dubna vystoupal na 192 miliard korun. Leč budování moderní, komfortní, snadno dosažitelné, cenově dostupné sítě veřejné dopravy za dalších pár miliard určitě stojí. A to z mnoha důvodů.

Nabízejí se benefity ekologické, v éře klimatické změny tak zásadní. Ale ve hře je i kvalita života ve městech, a nejde jen o jakost ovzduší. Prostor přehlcený auty přestává být pro příjemný život únosný. Ulice jsou čím dál rozbitější. Trávit denně desítky minut v kolonách je vyčerpávající a stresující, vzpomeňme na Volný pád. Nikdo asi nechceme dopadnout jako Michael Douglas.

Z dlouhodobého hlediska by masivní podpora hromadné dopravy a kampaň, která by lidi ujistila, že je bezpečná, patřily k nejrozumnějším covidovým rozhodnutím, jež by tato vláda udělala.

Hloupé je, že Andrej Babiš a spol. evidentně nevidí dál než k horizontu dalších voleb. V jakém stavu bude tato země, dejme tomu, za dvacet let, je, obávám se, kabinetu upřímně lhostejné.

Doporučované