Hlavní obsah

Bohatí Češi začali utrácet doma. Přesto Pařížská sčítá jarní ztráty

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Bohatí se svých nákupů nechtějí vzdát, naučili se víc utrácet v Česku.

Reklama

Koronavirová krize stáhla zisky v tuzemském centru luxusu o třetinu. Obchodníci v pražské Pařížské se přitom na jaře báli mnohem horších ztrát.

Článek

„Nejhorší scénář byl nastavený tak, že nám spadnou tržby na padesát procent. Ale nyní jsme na sedmdesáti procentech prodejů a věříme, že se do konce roku tento třicetiprocentní propad ještě vyrovná a bude výrazně menší,“ řekla Seznam Zprávám Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum, která provozuje butiky s luxusními hodinkami a pery.

A podobně na tom budou i další značky v této lokalitě, odhaduje Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro ČR. „Tento trend pociťuje nejen Praha, ale i další evropská velkoměsta, kde zaznamenali pokles prodejů luxusního zboží na tzv. ‚high streets‘ o třicet procent,“ říká.

Z Carollina však hlásí za červenec optimistická čísla. Ve srovnání s loňským červencem se v tom letošním dostali na 92 procent tržeb. I to potvrzuje návrat kupujících k luxusním značkám.

Online už není nadávka

Butiky s módou, obuví, šperky či kabelkami podrželi především movití zákazníci z Česka, kteří až do koronavirové pandemie své peníze utráceli i v jiných nákupních metropolích, například Londýně, Paříži nebo Miláně.

„Zároveň u nás nově nakupuje mnoho Čechů, kteří byli zvyklí objednávat si zboží online. Nabízíme jim stejné ceny, stejné kolekce, a zároveň i vyšší úroveň servisu, než mají na internetu. Některé butiky tak vykazují stejná čísla jako v roce 2019,“ popsala situaci Zuzana Řezníčková, generální ředitelka Luxury Brand Management. Společnost provozuje v Pařížské deset butiků a patří mezi aktivity miliardáře Zdeňka Bakaly.

„Díky úzkým kontaktům se značkami a dobrým vztahům se nám podařilo většinu kolekcí vrátit a v tento moment prodáváme už zimní kolekci a slevy jsou výrazně menší,“ doplnila Zuzana Řezníčková.

Na druhou stranu ti, kteří v Pařížské utráceli nejvíc, tedy turisté z Asie nebo USA, v Praze stále chybějí, podotýká podnikatelka Lenka Vejvalková za společnost Literix, která se specializuje zejména na zboží italských módních značek.

Některé módní domy tak na jaře sáhly k do té doby nevídanému kroku. Své zboží začaly prodávat na internetu. Nejen v e-shopech, ale také prostřednictvím sociálních sítí. A pouze virtuálně se letos konaly cesty nákupčích za novým zbožím.

„Mnoho hodinářských manufaktur bylo v průběhu dubna zavřených. Museli jsme nové zboží objednávat online, značky nám ho prezentovaly přes konferenční hovory. U všech dodavatelů je situace obdobná, ale všichni se snaží, aby je koronakrize limitovala co nejméně,“ popisuje nová pravidla trhu Tamara Kotvalová, pro jejíž firmu jsou právě hodinky, mnohdy v ceně rodinného vozu, jedním z nejdůležitějších artiklů.

Jak se změní vývěsní štíty v Pařížské a okolí

Chystá se otevření butiku značky Versace, podle realitních expertů by se tak mělo stát ještě letos.

Připravuje se nový butik značky DSQUARED2.

Butik Fendi zůstává, ale mění adresu.

Naopak končí butiky The Store a FREYWILLE, oba v Široké ulici.

Zdroj: JLL a LBM

Kdy se vrátí zákazníci?

Otázka za milion tak momentálně zní, kdy se vrátí zahraniční zákazníci. Tady jsou opatrné odhady nejdůležitějších hráčů z Pařížské.

„Doufáme, že se zákazníci ze zahraničí vrátí příští rok,“ říká podnikatelka Lenka Vejvalková z Literixu.

„Situace v celé společnosti a byznysu je stále velmi nejistá, takže jsme v jakýchkoliv predikcích opatrní. Je ale dobré připomenout specifika top luxury značek. Ukazuje se, že ve většině ekonomických krizí klientela i prodeje nejdražších značek rostou,“ říká generální ředitelka LBM Zuzana Řezníčková.

A Tamara Kotvalová, majitelka rodinné společnosti Carollinum, tvrdí, že první hodnocení může udělat až příští rok v dubnu: „Po roce bude zřetelné, do jaké míry se počet turistů reálně snížil a jak se bude turismus u nás vyvíjet do budoucna.“

Kdo by však rozhodně neměnil, jsou v tuto chvíli provozovatelé obchodů s nejdražším zbožím v Číně. Jim naopak krize pomohla k velmi zajímavým číslům, upozorňuje Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL pro Česko. „Nemožnost cestovat do Evropy nebo USA vedla ke zvýšení tržeb tamních obchodníků oproti loňskému roku na 120 procent.“

Reklama

Doporučované