Hlavní obsah

Brusel chce zdražit létání, ale tryskáčům nejbohatších se chce vyhnout

Foto: Getty Images

Soukromá letadla by mohla dostat výjimku a neplatit daň z paliva.

Reklama

Evropská komise chce zavést daň z paliva pro letadla. Nákladní a soukromé lety by se jí však mohly vyhnout. Emise z privátních letů však za čtyři roky vzrostly.

Článek

Evropská komise plánuje v Evropské unii zdanit letecké palivo. Návrh už podpořila ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), stejně jako ministři většiny dalších zemí. Komise však chce podle serveru Argus Media udělit ve dvou případech výjimku. Soukromá letadla a nákladní lety by měly být od poplatku osvobozeny.

Komise předloží návrh ve středu 14. července spolu s návrhem revize směrnice bloku o zdanění energie z roku 2003. Navrhuje, aby státy EU zaváděly daně pouze na vnitrostátní úrovni, nebo na základě dvoustranných či mnohostranných dohod s jinými členskými státy.

Komise se obává, že zdanění pohonných hmot pro lety, které převážejí pouze náklad, by mělo nepříznivý dopad na dopravce. Jak tvrdí, letecké společnosti z ostatních zemí, které mají významný podíl na trhu s nákladní dopravou uvnitř EU, musí být ze zdanění vynechány na základě dohod o leteckých službách.

Nevýhodou je, že komise zvažuje osvobození nákladních dopravců, kteří mají tendenci používat starší a špinavější letadla
Ředitel Transport & Environment Andrew Murphy

Soukromá letadla budou od daně osvobozena díky klasifikaci „obchodního letectví“, protože jde o používání letadel firmami pro přepravu cestujících nebo zboží jako „pomoc při výkonu jejich byznysu“.

Další výjimka se vztahuje na rekreační lety, kdy je letoun používán pro „osobní“ nebo „rekreační“ účely, které nejsou spojeny s podnikáním, nebo profesionálním využitím.

Nevládní organizace Transport & Environment označila návrh za „obecně dobrý“. „Nevýhodou však je, že komise zvažuje osvobození nákladních dopravců, kteří často létají v USA,“ uvedl ředitel organizace pro letectví Andrew Murphy, který upozornil na více řešení zdanění leteckého paliva používaného nákladními dopravci, kteří „mají tendenci používat starší a špinavější letadla“.

Murphy je také spoluautorem zprávy, podle níž emise CO2 ze soukromých letadel v Evropě mezi lety 2005 a 2019 vzrostly o 31 procentních bodů, přičemž počet letů do oblíbených destinací výrazně vzrůstá v období letních prázdnin. Vyslovil se proto pro zavedení daně z pohonných hmot i pro tento sektor soukromých letů.

Organizace Airlines for Europe se obává, že stanovení minimálních daňových sazeb pro lety uvnitř EU by mohlo vést k narušení hospodářské soutěže. Toto průmyslové sdružení zahrnuje 16 leteckých společností včetně Ryanair, Air France, Lufthansa, IAG, easyJet a Cargolux. Podle něj by mohl návrh vést k záměrnému nadbytečnému převážení paliva nakoupeného mimo EU, aby se letadla vyhnula nové dani.

Letecké společnosti by podle revidované směrnice o zdanění energie neměly platit nic navíc, když už platí za emise CO2 v rámci systému EU pro obchodování s emisemi a účastní se i systému Mezinárodní organizace pro civilní letectví pro kompenzaci a snižování emisí uhlíku.

Komise nepovažuje výběr daně z leteckého paliva za problematický, neboť je vybírají dodavatelé paliva a převádějí je příslušným daňovým orgánům.

Návrh se však může do 14. července ještě změnit. Aby mohl vstoupit v platnost, musí jej schválit všech 27 členských států EU. V průběhu příštích měsíců u něj ještě může dojít k různým změnám. Návrh Komise z dubna 2011 na aktualizaci pravidel EU pro zdanění energií neuspěl, protože se ministři financí nedokázali jednomyslně dohodnout.

Reklama

Doporučované