Hlavní obsah

Bude to letos bez koblih? A ztratí se komunisti online? Kampaň začala

Foto: Kristýna Prokešová, Seznam Zprávy

Kobliha je symbolem kampaní ANO. Letošní koronakrize ovšem kontaktní vábení voličů omezí.

Reklama

1. 5. 2020 6:30

Úplně jsme se rozloučili s kontaktní kampaní například na náměstích, přiznávají politici před krajskými volbami.

Článek

Debatní kemp sociálních demokratů - zrušeno, setkání kandidátů do Senátu za ODS se současnými senátory - zrušeno, ideová konference Starostů a společné představení lídrů - zrušeno, komunistické oslavy 1. máje - zrušeno a místo toho jen plakáty.

Již je naprosto jisté, že nečekaná krize způsobená pandemií koronaviru významně zasáhne do krajských a senátních voleb, které prezident vyhlásil na 2. a 3. října. A nejen tím, že politické strany musely zrušit akce, které připravovaly jako prolog pro horkou část kampaně na podzim - jsou totiž technicky nerealizovatelné, a v situaci, kdy se značná část obyvatel dostala do finančních potíží, se z kampaně stalo politické tabu.

Oslovení lídři a volební manažeři přiznávají, že krize změní i finále chystané na září. A to co do provedení - větší její část se přesune do virtuálního prostoru, tak do témat.

A i když je v současnosti debata o kampani významně upozaděna, reálné termíny spojené s podzimními volbami postupně naskakují a chtě nechtě strany na ně musí reagovat, pokud chtějí ve volbách uspět. Naposledy například museli zřídit volební účty, na kterých bude možné v následujících měsících pozorovat, jak v kampani hospodaří.

Zatím nejčileji - alespoň dle transparentního účtu - úřadují Piráti. Dle uvedených položek pracují například na volebním heslu nebo na grafice krajských webů.

Zároveň jejich předseda Ivan Bartoš přiznává, že zastavili veškerou kontaktní kampaň - Pirátské listy, které provází Piráty již od jejich vzniku, se tentokrát rozdávat v ulicích nebudou.

Novým tématem krajských a senátních voleb pak podle něj bude co nejrychleji a nejefektivněji zacelit rány, které pandemie napáchala v ekonomice. „Máme vyšší ambice než se vrátit před začátek epidemie. Krize nás sice silně zatíží, ale přinese i nové příležitosti a chceme, aby je Česko využilo,“ uvedl Bartoš. Říká k tomu, že chytrá řešení nemusí být jen digitální, ale že na krajích leží i odpovědnost za školství, sociální služby a zdravotnictví.

Otevřeněji o přípravách kampaně hovoří i poslanec a lídr Starostů ve Zlínském kraji Petr Gazdík.

„Úplně jsme se rozloučili s kontaktní kampaní například na náměstích. Jisté ani není, jestli budou možná setkání po hospodách a pořádání diskuzí,“ řekl Seznam Zprávám. „Místo toho se soustředíme na tištěné materiály, zpravodaje a dobrou pověst starosty, který za nás kandiduje, přímo v obci,“ dodal.

Starostové rovněž hodlají vést kampaň až po prázdninách, a zrušili proto veškerý letní program, jako výjezdy předsedy, koncerty a podobně. Podle situace by mohly za určitých okolností proběhnout jen akce pro rodiny v parcích nebo sportovištích, ale i nad nimi visí otazník - jestli se po současné zkušenosti budou chtít lidé vůbec setkávat.

Co se týče programu, zde pak chtějí více akcentovat úspěchy, kterých místní samosprávy během koronakrize dosáhly. „Ve smyslu, až vám bude zase ouvej, tak zvolte ty, co obstáli, a nemusíte se bát,“ dodal Gazdík.

Téma většího zapojení samospráv do řešení ekonomických dopadů koronakrize zvedla i ODS. Ta navrhla, aby 15 miliard z balíku, který uvolní pro Českou republiku Evropská unie, mohly rozdělovat přímo obce a kraje, aby byly peníze rychleji a přesněji zacíleny.

Na kontaktní kampaň v současnosti nespoléhají ani lidovci.

„Musíme být připraveni na všechny varianty. Třeba i na ulicích budou mít lidé menší důvěru se potkávat s cizími lidmi,“ říká ke změnám scénářů jejich volební manažer Martin Machů. „Online je jedna z alternativ, jak to nahradit,“ přiznal.

Konkrétnější co do provedení být nechtěl, lidovci ale již nyní na sociálních sítích spustili online rozhovory a diskuze, kdy je možné otázky respondentovi pokládat skrz komentáře pod videem.

Do virtuálního světa se chystají ve větší míře i sociální demokraté a komunisté.

„Už není pravda, že by senioři neovládali internet. Snaží se,“ nebojí se, že by je situace diskvalifikovala, místopředseda KSČM Petr Šimůnek. Přiznává, že spoléhá na stranickou disciplínu právě starších straníků, kteří mají chuť pomáhat s distribucí materiálů dál, a to včetně tiskovin.

Krátce po propuknutí krize způsobené pandemií začal nově ve větší míře využívat sociální sítě předseda ČSSD Jan Hamáček.

Nedílnou součástí kampaní pak jsou i projevy solidarity. TOP 09 za část peněz, které měla přichystané na volby, například spustila svůj projekt propojující dobrovolníky. Mezi poslanci a krajskými politiky vybírali peníze pro zdravotníky komunisté.

O odpovědi na otázky ohledně kampaně Seznam Zprávy požádaly prostřednictvím tiskového mluvčího a hlavního manažera i favorita voleb hnutí ANO. Otázky zůstaly bez odpovědi.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované