Hlavní obsah

Češi se poučili z jarního vývoje. Jídlo nesyslí a délce lockdownu nevěří

Foto: Košík.cz

E-shopy jsou na druhé uzamčení ekonomiky připraveny mnohem lépe než na jaře. Objednávky podle nich vzrostou ještě více než při první vlně.

Reklama

22. 10. 7:12

Češi se připravují na druhý lockdown. SZ Byznys zjišťoval, zda jsou na to e-shopy připraveny, jak jim rostou objednávky, o co mají lidé největší zájem a zda musí počítat s problémy při doručování.

Článek

Češi zažívají další přiškrcení ekonomiky a společenského života. Vědí, že budou minimálně do 3. listopadu „uzamčeni“ doma a nesmějí se kromě práce, lékaře či lékárníka fakticky s nikým jiným kromě rodiny stýkat.

Přípravy na druhý lockdown lze vidět na nárůstu objednávek e-shopů. „Už nyní se pereme se stejným zájmem jako na jaře, nejpozději zítra překonáme jarní maximum,“ říká Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz. Podle něj souvisí růst zájmu o nakupování na e-shopu i s tím, že se do nakupování zapojilo více lidí z regionů a vesnic, kteří si na jaře poprvé nakupování vyzkoušeli a nyní se z nich stali pravidelní zákazníci.

Růst zájmu zaznamenává i Tesco, které stejně jako Košík rozváží potraviny po celém Česku. Zatímco na jaře stouply objednávky na iTesco o polovinu, nyní to je o další desítky procent. Celá e-commerce podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v březnu a dubnu meziročně rostla o 40 procent a nyní se podle asociace zvedne meziročně o 30 procent.

„Očekáváme, že především u potravin a zboží denní spotřeby nebude zcela možné doručovat v obvyklých krátkých, často hodinových, termínech. Obchodníci budou režim přizpůsobovat situaci a nastavovat takzvané solidární systémy tak, aby si nezbytné zboží zvládli nakoupit i uživatelé, kteří běžně na internetu nenakupují. Doručení klasického zboží v řádu jednoho až dvou dnů by mělo být splněno i nadále,“ upozorňuje na možné dopady nového lockdownu ředitel APEK Jan Vetyška.

Pozitivní je, že Češi ke druhému zamrazení života přistupují ve srovnání s jarní vlnou mnohem pragmatičtěji. Na e-shopech, které budou nyní jejich hlavní spojkou se standardním světem, tak nekupují nesmyslné zásoby jídla, ale věci, které jim pobyt doma zpříjemní.

„Na jaře jsme čelili extrémním panikářským nákupům o hmotnosti několika stovek kilogramů, které se nevešly ani do auta a nebylo v lidských silách je doručit. Nyní nám sice opět roste hmotnost nákupů, cena i počet položek v nich, ale v naprosté většině případů - nad rámec běžných potravin a potřeb do domácnosti - nejde o žádné ‚prepperské‘ (připravující se na konec světa) nákupy. Lidé se chovají méně emotivně a více racionálně,“ popisuje šéf Košíku Jeřábek.

Zatímco při první vlně koronaviru na Košíku lidé objednávali enormní zásoby plechovek fazolí, kompoty, velká balení těstovin a rýže, teď spíše klikají na zachlazená hotová jídla či víno na večer.

Že se mění sortiment objednávaných věcí registruje i internetové tržiště Mall.cz. Ačkoliv podobně jako na jaře přetrvává zájem o roušky, respirátory, dezinfekční prostředky, významně narůstají i jiné položky. Z potravin je to zrnková káva či víno, což souvisí s uzavřením kaváren, ze spotřebních věcí to jsou různé věci do domácnosti.

„Za minulý týden vyletěly prodeje webkamer meziročně o rekordních 6 600 procent. Souvisí to jednoznačně se zpřísňováním vládních opatření, kdy většina firem opět přesouvá své zaměstnance na práci z domova a rodiče i školy se připravují na distanční výuku a budují si doma zázemí,“ konstatuje mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Zájem roste také o notebooky, jejich dostupnost se však každým dnem zhoršuje. „Celkově jsme zaznamenali až trojnásobný nárůst prodejů. Jsou ale i modely, kde prodeje vyskočily i desetinásobně,“ říká mluvčí.

O 1 000 procent vyskočily prodeje běžeckých trenažerů, což podle ní souvisí s uzavřením fitness center a tím, že se Češi chtějí během karantény udržovat fit. O 2000 procent pak roste celá kategorie fitness pomůcek. Na dvojnásobek vyrostly také prodeje čističek vzduchu a generátorů ozonu.

Zájem o hobby sortiment vzrostl meziročně o třetinu. Zákazníci si s ohledem na perspektivu dobré ovocnářské sezony pořizují z tohoto zboží hlavně lisy a drtiče ovoce.

„Co je překvapivé, tak se stále velmi dobře meziročně prodává zahradní nábytek nebo zahradní domky (+145 %). Ve vyhledávání se také čím dál více objevují různé aku programy, především vrtačky. Souvisí to s nejistotou kolem vývoje koronaviru. Lidé nevědí, kolik času doma stráví a pouští se do kutilství,“ analyzuje chování kupujících Hobíková.

Češi si také podle ní uvědomují, že doma stráví pravděpodobně delší dobu a budou potřebovat více vařit. Zajímají se tak o nové spotřebiče, konkrétně roboty nebo elektrické a multifunkční hrnce. A rostou také nákupy hraček, stavebnic a parfémů, což ukazuje přípravu lidí na Vánoce.

Ačkoliv se má chod Česka uzamknout do domácností jen do začátku listopadu, obchodníci počítají s mnohem delším obdobím. „Jsem realista, takže naše plány počítají s intenzivním provozem v podstatě až do poloviny března. Bavíme se o výrazně delším období, do kterého navíc spadnou vánoční svátky,“ říká šéf Košíku Tomáš Jeřábek.

Hlavní vlna nárůstu prodejů by se měla převalit v následujících třech až čtyřech týdnech, Vánoce už budou podle něj paradoxně klidnější, ač před covidem byly pro e-shopy, stejně jako pro kamenné obchody, hlavním a nejdůležitějším obdobím sklizně.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené