Hlavní obsah

Češi testují ekologii aut. Automobilky musejí reagovat stejně jako na crash testy

Češi se zajímají o ekologii aut. Nedostatky odhalí nové testování. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

1. 9. 2019 9:04

Přísnějším emisním kontrolám se automobilky nevyhnou. Ty přijdou už v září. Automobilky navíc musejí počítat i s dalším testováním. Časopis dTest spolupracuje s Iniciativou Green NCAP a podrobně prověřují zátěž, jakou pro přírodu představují nové automobily s různými typy pohonu. Výsledky pak představuje spotřebitelům.

Článek

Na programu spolupracují jednotlivé vlády i jednotlivé autokluby evropských zemí a spotřebitelské organizace.

„Pro spotřebitele je to atraktivní téma a navíc se chystají nastoupit nové emisní normy, které vše zpřísní. Proto jsme se chtěli podívat na to, jak jsou na tom auta v reálu,“ vysvětluje redaktor časopiusu dTest Michal Mikoláš.

Evropská organizace Green NCAP si dala za cíl motivovat automobilky k tomu, aby se snažily být co nejzelenější. Aby se nespokojily jen s tím, že splní emisní normy, ale aby se snažily dosáhnout co nejlepších výsledků v testech.

„Je to podobné tomu, jako to bylo v minulosti s crash testy, to se automobilkám také ze začátku nelíbilo, že do nich takto někdo ryje. Ale nakonec zjistily, že když ten test dopadl dobře a získaly pět hvězdiček, tak se to lidem líbí a může to zvýšit i prodejnost,“ říká Michal Mikoláš.

Testování probíhá formou dvou hlavních skupin zkoušek. Jedna jsou emisní zkoušky, tedy co vše automobil za svého provozu vyprodukuje a vypouští do vzduchu. A druhá část zkoušek je index energetické účinosti, tedy jak je účinný motor, kolik toho spotřebuje za provozu, ať už benzínu, nafty, plynu nebo také elekřiny.

S testy se začalo na začátku tohoto roku a za tu dobu se otestovalo 17 automobilů. Testuje se nejen v laboratořích, ale i na silnicích. Silniční testy budou nově od září součástí emisních testů.

Silniční testy probíhají za širších intervalů dosažených rychlostí, jezdí se také v různých nadmořských výškách. A také se jezdí v různých režimech jízdy, nejen v klasickém popojíždění po městě, ale zkouší se i sportovní režim jízdy a eko režim jízdy. Mimo jiné se zkoumá, jestli je rozdíl, když se vyjede z garáže a motor je studený nebo už je zahřátý.

Více o testování nejen na silnicích, ale také v laboratořích se dozvíte ve videu nad článkem.

Rozhovor je součástí pořadu Letní ráno, který vysílá Televize Seznam celé prázdniny každý všední den od 8 do 10 hodin.

Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované