Hlavní obsah

Češi utráceli méně i v únoru, maloobchodní tržby se propadly

Foto: Seznam Zprávy

Bez očištění se tržby snížily téměř o šest procent, po očištění se propad zmenšil na tři procenta.

Reklama

7. 4. 9:07

Maloobchodní tržby se meziročně propadly o 5,8 procenta, po očištění o kalendářní vlivy se propad zastavil na třech procentech.

Článek

Zavřené prodejny se podepsaly také na tržbách za únor.

„V únoru maloobchodní tržby očištěné o vliv kalendářních variací klesly o tři procenta, neočištěné tržby se snížily o 5,8 procenta. Meziroční pokles byl ovlivněn jednak tím, že loni v únoru ještě neplatila žádná omezení prodeje, naopak domácnosti se předzásobovaly některými druhy trvanlivých potravin a základních hygienických potřeb,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

Letošní únor se meziročně srovnává s loňským, který ještě nebyl poznamenaný uzavíráním kvůli pandemii. „Navíc za letošním únorovým meziročním propadem tržeb není jen ochlazení poptávky. Stojí za ním i třeba markantní pokles cen pohonných hmot. Ty loni v únoru vykazovaly průměrnou cenu 32,02 koruny za litr, zatímco letos v únoru jen 28,25 koruny za litr,“ popisuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Navíc rok 2020 byl přestupný, takže loňský únor byl o jeden den delší, upozornila Boušková na důležitý vliv kalendáře. „Meziroční pokles zaznamenaly všechny typy prodejen, naopak prodej prostřednictvím internetu vzrostl téměř o 42 procent,“ dodala. Zákazníci nakupovali více online, protože mnohé kamenné obchody musely letos zůstat zavřené.

Prodejny tak sloužily jako výdejny zboží nakoupeného v e-shopech. „Obchodníci, kteří nereflektují trend přechodu do online prostředí, jsou vytlačováni z trhu. V přímém přenosu tak můžeme sledovat radikální transformaci maloobchodního prodeje vyvolanou pandemií koronaviru,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. Podnikatelé, kteří nespustili online prodej, podle něj balancují na hraně přežití.

Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 4,6 procenta, za pohonné hmoty o 7,5 procenta. Ve specializovaných prodejnách s potravinami byly tržby nižší o 12,3 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o 2,6 procenta. Obchody s výrobky pro domácnost zaznamenaly pokles o 15,5 procenta.

Naopak o 0,4 procenta v únoru vzrosty očištěné tržby za potraviny. „Souvisí to s tím, že lidé mají kvůli uzavírce podstatné části maloobchodu omezené možnosti realizace výdajů, takže ochotněji utrácí právě za potraviny, včetně těch dražších,“ říká Kovanda.

Tržby klesly hlavně ve specializovaných prodejnách. Prodejci zboží pro kulturu, sport či rekreaci zaznamenaly pokles o 36,5 procenta. V obchodech s luxusními oděvy klesly o 69 procent, což výrazně ovlivnil zákaz konání společenských akcí. „V následujících měsících lze proto očekávat ohlášení bankrotu některých módních značek,“ myslí si Křeček.

Letos by podle Kovandy měly růst maloobchodní tržby o 1,5 procenta a bude je pohánět hlavně otevření ekonomiky. „Na předpandemickou úroveň vrátí tržby kamenným prodejcům jen předpokládaný růst kupní síly Čechů v nadcházejících letech,“ odhaduje Kovanda a dodává, že se podíl off-line tržeb zřejmě nikdy na úroveň před pandemii nevrátí.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované