Hlavní obsah

České dálnice vydělávají. Za půl roku dopravci zaplatili sedm miliard

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

13. 7. 2021 12:57

Dopravci za první pololetí letošního roku zaplatili za mýto 7,08 miliardy korun. Meziročně je to o téměř 29 procent více.

Článek

Postcovidová ekonomika se nadechla a je to znát i na dálnicích a silnicích, výběr mýta totiž rychle roste.

Od března do června rostl počet mýtných transakcí každý měsíc dvouciferným tempem. Avšak k růstu výběrů poplatků letos kromě ekonomického oživení přispívá zavedení poplatků za hluk z provozu a za znečištění ovzduší. Informovala o tom společnost CzechToll, která mýto vybírá.

Výběr mýta rychle rostl i v červnu, kdy dopravci zaplatili celkem 1,25 miliardy korun. Meziročně je to o 28 procent více. Šlo o druhý největší výběr v jednom kalendářním měsíci od roku 2007. Rekordní je zatím letošní březen, kdy výběry z mýta činily 1,28 miliardy korun. Satelitní mýtný systém zaznamenal v červnu téměř 96 milionů mýtných transakcí, o 12 procent více než v červnu 2020.

Na rostoucích úhradách dopravců má letos velký vliv změna sazeb, kterou vláda schválila loni na podzim. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu.

Poplatek stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než EURO VI je nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav. Peníze z mýta by podle Ministerstva dopravy měly být určené pro omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je výstavba protihlukových stěn.

Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.

Ke konci června bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno přes 595 000 vozidel, z toho 160 000 vozů z Česka. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překonal 500 000 kusů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované