Hlavní obsah

Rozkopané Česko. Letos je rekordních 5900 uzavírek

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Země uzavírková - nové okřídlené pojmenování Česka v roce 2021 odkazuje na historické počty uzavírek.

Článek

V Česku je aktuálně přibližně 5900 uzavírek silnic, nejvíc za poslední roky. Vyplývá to z dat dopravní aplikace Mapy.cz. „Minimálně za dobu, co je sledujeme, od roku 2019, je jich rekordní počet. V létě téhož roku jich bylo jen okolo 1500,“ říká produktový manažer Jakub Faifer.

Nejvíc zavřených silnic je podle všeho v Praze a v nejbližším okolí. Vedlejším efektem je fakt, že hlavní pražské ulice jsou často přetížené až na hranice jejich kapacit.

„V některých případech je již překračována, zejména ve špičkách pracovních dní. Dále například u staveb velkého rozsahu, které se uskutečňují celý rok nebo i déle, je pak větší pravděpodobnost, že vzhledem k rozsahu akce a délce jejího trvání může docházet k drobným problémům v koordinaci s ostatními stavbami,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Prahy Vít Hofman.

Extrémní množství uzávírek

Jak již bylo řečeno, v České republice jsou nyní historicky nejvyšší počty uzavírek. „Samozřejmě, mění se to každý den, jsou to údaje k začátku tohoto týdne,“ komentuje manažer Mapy.cz Jakub Faifer.

Aplikace využívá aktualizované údaje z Národního dopravního informačního centra, kam jsou nahlašované kromě nehod i krátkodobé a dlouhodobé uzavírky. Jednotný systém dopravních informací v ČR, který sbírá všechny dostupné informace, následně vytváří vlastní mapovou databázi, která odhaduje zdržení na cestách na sekundy.

Po zadání uzavírky v systému Jednotného systému dopravních informací se automaticky objeví informace také v Mapy.cz a vytvoří se objížďka trasy. „Dalším zdrojem informací jsou hlášení od našich uživatelů,“ doplnil Faifer.

Proč se ale právě letos o prázdninách objevilo souběžně tolik uzavírek? Na vině je souběh několika okolností. „Jde o hodně velké investice do infrastruktury, mnoho oprav mostů, čerpání dotací na opravy kanalizací obcí a sítí,“ vysvětluje Faifer. V systému jsou i části silnic, které jsou dlouhodobě zanedbané, a jelikož nejsou prioritní, raději je cestáři uzavřou.

Praha: Máme dluhy v opravách silnic

Podobně popisuje problém i mluvčí Prahy Vít Hofman. Přestože se podle něj město snaží koordinovat dopravní uzavírky tak, aby nedocházelo k narušení plynulého provozu, ke komplikacím přesto docházet může. Doporučuje proto řidičům sledovat web Opravujeme.to, kde jsou podle něho aktuální i plánované uzavírky a zdržení.

„Je to do určité míry zapříčiněno jednak neočekávanými havarijními opravami inženýrských sítí – hlavně vodovodu, plynovodu a kanalizace, vozovek, mostů, tramvajových tratí a podobně, které mohou zasahovat do konaných a plánovaných uzavírek či objízdných tras,“ upřesňuje Hofman.

Dlouhodobé problémy jsou hlavně v Praze 4 a Praze 10, které souvisí s modernizací železniční tratí Praha-Hostivař a Praha-hlavní nádraží. Metropole má ale i podle Hofmana velké dluhy v opravách komunikací i jinde.

„Jde například o výměnu dlažby ve vozovce na Hlávkově mostě, kde se řidiči zdrží především v ranní a odpolední špičce až do konce října. Kvůli rekonstrukci vodovodního řadu a úpravě tramvajových zastávek v ulici Bělehradské mezi ulicemi Jugoslávskou a Anglickou je komunikace v tomto úseku až do poloviny října zcela uzavřena,“ vylíčil mluvčí.

Země uzavírková

Uzavírky cest se však netýkají jenom Prahy. Různých omezení provozu nebo kyvadlové dopravy řízených semaforem je třeba v Brně několik desítek, Ostrava a okolí je na tom podobně.

Monitorovací server dopravy v Brně a okolí naměřil v úterý odpoledne přes 30 aktuálních uzavírek a 21 kolon. Největší zásahy do dopravy v centru města se plánují s nadcházejícím „projektem století“, tedy přesunem brněnského hlavního nádraží o přibližně 800 metrů směrem k řece Svratka.

Server Kopeme za Brno, tedy kumulativní informační web o opravách města, informuje celkem o více než 25 strategických projektech, které by měly postupně zlepšit místní infrastrukturu. Hlavní projekt, tedy zmíněný přesun nádraží, by měl Brno v budoucnu napojit i na plánovanou vysokorychlostní železniční trať napříč Evropou.

Reklama

Doporučované