Hlavní obsah

Cestovky dluží zájezdy za 1,7 miliardy. Zaplatí je z vlastního?

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

10. 9. 2020 12:59

Posledním srpnovým dnem skončila ochranná doba, během níž cestovní kanceláře nemusely klientovi za neuskutečněný zájezd vracet peníze. Místo toho mu mohly ve výši zaplacené ceny vystavit poukaz. Co to znamená pro cestovní ruch?

Článek

Peníze za neuskutečněné zájezdy nemusí cestovky vracet až do konce srpna 2021. K finančnímu vyrovnání musí dojít, pokud by zákazník voucher na náhradní zájezd do této doby nevyužil.

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež Seznam Zprávám sdělil, že v současnosti jsou vydány vouchery v hodnotě 2,5 miliardy korun, přičemž ještě minimálně 1,7 miliardy korun zbývá klientům vyplatit. Asociace v současnosti mapuje asi 90 procent celého českého trhu.

Papež zatím doufá v alespoň částečně pozitivní scénář. „Pokud se vše vrátí trochu do běžných kolejí, hranice budou průchodné a služby cestovního ruchu bez velkých restrikcí, významná část poukazů se promění v dovolené,“ říká. „Pokud ovšem bude vše probíhat v duchu zákazů a restrikcí, může se stát, že většina poukazů nebude využita a bude se měnit na peníze,“ připouští i druhou variantu.

Občanský zákoník místo „lex voucher“

Konec tzv. lex voucher, který byl přijat ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu, byl naplánovaný na konec srpna pravděpodobně s myšlenkou, že v září bude už situace kolem koronaviru vyřešena a vše se vrátí k běžnému provozu. Další problémy s možným rušením zájezdů a vracením peněz proto nyní posuzuje občanský zákoník, který ale s něčím takovým, jako je pandemie koronaviru, nepočítá.

„Cestovní kanceláře musí podle zákona vracet peníze klientům do 14 dnů po zrušení zájezdu. Není to ale jediná varianta. Stále platí možnost změny termínu a stále platí možnost dohody mezi kanceláří a klientem o různých formách poukazů. To také doporučuje Ministerstvo pro místní rozvoj,“ vysvětluje Papež.

Právě využívání vlastních poukázek by mohlo být v dalších měsících pro cestovní kanceláře oblíbenou alternativou. Některé se však proti této možnosti začínají vymezovat.

„Zásadně změníme smluvní podmínky. Pokud by se nakonec ukázalo, že je nutné kvůli covidu rušit zájezd, vrátíme klientovi peníze. Z našeho pohledu vouchery nahrazující peníze ohrožují důvěru klientů v cestování s cestovní kanceláří. Jsme přesvědčeni o tom, že pokud by bylo v budoucnu nutné rušit kvůli covidu zájezdy, klienti vrácení zaplacených peněz ocení,“ řekl Seznam Zprávám Jan Bezděk, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Evropských zemí, do kterých mohou Češi stále cestovat bez omezení, postupně ubývá.

Cestovní kanceláře Fischer se za letošní sezonu dotkla hranice 10 procent loňského objemu a její ztráty dosáhnou stovek milionů korun. Přesto si je společnost jistá, že příští – možná ještě složitější – sezonu přežije. Jako jedna z mála má totiž výhodu, že je součástí silné německé skupiny REWE, která v Evropě zaměstnává 360 tisíc lidí a má obrat 1,8 bilionu korun. I přes vysoké ztráty skupina pomůže cestovce těžké časy přečkat. „Většina byznysu skupiny REWE je v maloobchodě a ne cestovním ruchu, takže i riziko je diverzifikované a my jsme díky tomu finančně stabilní,“ říká Jan Bezděk.

Stejně jako Fischer je součástí skupiny REWE i Exim Tours. Nepřekvapí proto, že bude postupovat podobně. „Náš postup je následující: klient si může vybrat buď změnu destinace, nebo vrácení zaplacené částky, a to nikoli formou voucheru, ale v hotovosti tak, jak částku uhradil,“ říká obchodní ředitel Exim Tours Petr Kostka.

Foto: Ministerstvo zdravotnictví

Mapa znázorňuje zelenou barvou bezpečné země pro cestování. Pokud jsou země označeny červeně, je v daném státě nepříznivý vývoj covid-19 s vysokým rizikem nákazy. Do zeleně označených zemí mohou občané ČR a rezidenti v ČR cestovat bez omezení při návratu zpět. Test na covid-19 bude vyžadován při cestě z červeně označených zemí.

Boj o přežití

Vzhledem k tomu, že firmy působící v cestovním ruchu si během letošního roku procházejí doslova peklem, musí podstupovat i nepopulární opatření včetně propouštění zaměstnanců. Podle mluvčího Bezděka se mu nevyhnul ani největší Fischer.

„Upravujeme počet zaměstnanců vzhledem k aktuální potřebě. Týká se to zejména prodejního oddělení, kde předpokládáme zhruba třetinový stav oproti loňskému roku,“ říká Andrea Řezníčková, tisková mluvčí agentury Invia, která prodává zájezdy přibližně 300 cestovních kanceláří. Letos hlásí o osmdesát procent nižší obrat ve srovnání s minulým rokem.

V následující sezoně budou bojovat o přežití téměř všichni. Nejsložitější to ale s velkou pravděpodobností budou mít menší firmy, které nemají do dalších měsíců dostatečné finanční rezervy.

Malé CK a jejich poslední šance

Své o tom ví například Luboš Závorka, zakladatel české cestovní kanceláře Macek, která do roku 2017 organizovala expedice, zájezdy a dětské tábory nebo školy v přírodě. V současnosti jako cestovní agentura zajišťuje tématické školní programy. Podle jeho slov se firma s 28letou tradicí se potýká s „totální finanční ztrátou“. Zatímco ještě začátkem letošního roku se zdálo, že současná sezona bude pro Závorku a jeho tým nejúspěšnější za posledních 15 let, teď cestovka sbírá síly k plánům na další sezonu.

Rozhodující pro budoucnost cestovní kanceláře bude několik dalších měsíců. Pokud by i příští letní sezonu ovlivňovaly takto závažné restrikce, Závorka připustil, že by byl nucen firmu uzavřít.

Někteří ale už po prvních měsících s podnikáním skončili. Například ještě v březnu fungující cestovní kancelář Pragotour Plus, za kterou stojí podnikatel Jiří Vlasák. Společnost, která se zaměřovala na pořádání školních výletů a škol v přírodě, po pěti letech skončila. Její jednatel podal na firmu návrh na insolvenční řízení.

Veškeré akce cestovní kanceláře se odehrávají na jaře a kvůli koronavirovým opatřením všechny padly. Kancelář eviduje závazky zhruba za 4,5 milionu korun. Převážně jde o zálohy vybrané od škol a rodičů. Firma ujišťuje, že všem klientům budou peníze vráceny z pojištění. „Věděl jsem, že nemůžu zachraňovat dvě firmy, které byly tak vážně zasažené. Přišlo mi fér jednu zavřít a nenavyšovat dluhy, které by provozem vznikaly,“ řekl Seznam Zprávám Vlasák. Současně vlastní společnost Pragotour, která se zaměřuje na autobusovou dopravu.

Vlasák i Závorka se shodují v jednom: v cestovním ruchu teď nové zakázky nepřicházejí. V současnosti se podle nich řeší pouze posouvání termínu už sjednaných zájezdů na jindy, což firmám finančně nepomáhá – naopak je ještě více zatěžuje. „Je to naprosto šílená situace,“ přiznává Vlasák.

V čem je největší problém?

Problém pro cestovní kanceláře bez ohledu na velikost je, že obor v současnosti zůstal prakticky bez veškeré vládní pomoci. „Samotný lex voucher cestovní kanceláře určitě nezachrání. Částečně pomohl v krizovém období a dal cestovním kancelářím trochu času na nadechnutí, ale jejich problémy nevyřeší,“ konstatuje Jan Bezděk z Fischeru.

Fakt, že situace není dlouhodobě udržitelná, potvrdil i místopředseda Asociace cestovních kanceláří Papež. „Cestování je výrazem životního stylu a výrazem svobody. O tom u nás něco víme, 40 let jsme cestovat nemohli. Proto jsme tolik citliví na uzavírání hranic a na nemožnost cestovat. Určitá část populace prostě cestovat chce a je ochotna tomu i něco obětovat – například se nechat testovat,“ připomíná.

Dodává zároveň, že cestovní kanceláře a cestovní agentury zatím nedostaly žádnou přímou podporu. „Přitom je všem jasné, že jsme oborem, který je situací kolem covid-19 zasažený přímo fatálně. Navrhli jsme jasná pravidla na podporu cestovních kanceláří a cestovních agentur. Zatím jsou v jednání s vládou a nebylo by správné zveřejňovat je, dokud nedostanou formu, na které bychom se shodli,“ říká Papež.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované