Hlavní obsah

Chytrý podpis na dálku. Změří tlak při psaní i zeměpisnou polohu

Foto: Pixabay.com

Banky, pojišťovny a další instituce zavádějí tzv. chytrý podpis. Šetří to čas klientům i nám, hlásí.

V krizi roste zájem o biometrický podpis, přibylo i datových schránek. Digitální komunikace tak drží byznys v chodu a nelze vyloučit, že jde o trvalou změnu.

Článek

Chytrý, tzv. biometrický podpis umožňuje vyměnit si důležité dokumenty obratem. Nezáleží přitom na tom, jestli obě strany sedí v tu chvíli u jednoho stolu. Podepisovat můžou na běžném mobilu nebo tabletu, text si vymění e-mailem.

„Obě strany obchodu se vůbec nemusejí potkat, ale mohou podepsat dokumenty ze svých kanceláří nebo domovů. Navíc se nemusejí distribuovat žádné tiskopisy a následně stahovat a skenovat, což je také podstatná úleva,“ vysvětluje Marek Řídký, jednatel společnosti Dreamview, která biometrický podpis nabízí. Podle něj momentálně zažívá skokový zájem poptávky po chytrém podpisu i sousední Německo.

Banky, pojišťovny a další instituce, které tento typ signování používají, hlásí, že biometrický podpis už jasně vede nad tím klasickým. Perem po papíru se v takových případech podepisuje jen dvacet procent dokumentů.

Příklad? ČSOB Pojišťovna, která na tento systém přešla naostro právě letos v březnu pro oblast neživotního pojištění. Pilotně systém zkoušela už od loňského října. Jak říká Pavel Východský, manažer projektu e-SIGN, nejprve počítali hlavně s takovými podpisy při osobních schůzkách. Kvůli nemoci covid-19 plánují rychlejší rozšíření.

„Současný stav omezených kontaktů mezi lidmi v době epidemie nás dovedl k tomu, že pomocí velmi malých úprav je možné použít elektronické podepisování i pro distanční sjednávání, a to při dodržení všech podmínek a pravidel pro sjednání pojištění. Tuto modifikaci budeme mít připravenou v průběhu poloviny dubna 2020,“ upřesnil Pavel Východský.

Biometrický podpis zaznamená

» podpis včetně záznamu rychlosti a směru psaní

» tlak (u některých zařízení)

» typ zařízení a operační systém

» zeměpisnou polohu, datum a čas

Zdroj: Dreamview

Podobné systémy zavádějí i další finanční instituce, například stavební spořitelna ČMSS nebo pojišťovna Allianz.

V době, kdy se lidé mají co nejméně potkávat, také narostl počet zřízených datových stránek, oznámila Česká pošta. Zatímco v běžném období před šířením koronaviru a s ním souvisejících omezení lidé a firmy posílali 2500 poštovních datových zpráv, v těchto dnech jde o dvojnásobek. Mezi nimi například faktury, upomínky, smlouvy či objednávky.

„Rekordním dnem byl 1. duben, kdy si lidé nechali zřídit 1318 datových schránek na žádost,“ řekl Seznam Zprávám Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. V období před krizí šlo denně zhruba o čtyři stovky schránek.

Nárůst Česká pošta zaznamenala také u komerčních certifikátů, které slouží především pro přihlašování do webových aplikací nebo třeba připojení počítače z domova přes VPN do firemní sítě.

„Proti loňským březnovým 3 385 kusům se letos vydalo 5 218 kusů,“ doplnil Matyáš Vitík za Českou poštu. Mírně vzrostl také počet tzv. kvalifikovaných certifikátů, ty jsou potřeba pro zřízení elektronického podpisu. Zatímco loni v březnu šlo o 17 161, letos 18 048.

Doporučované