Hlavní obsah

Čtvrtina dopravců vozí autodíly. Teď mají prázdné kamiony a volají o pomoc

Ilustrační snímek.

Reklama

Kolony na hranicích, lidé nemocní či v karanténě, zavřené továrny. Čeští dopravci zažívají jedno z nejhorších období. Zastavení evropských automobilek může výrazně ovlivnit až čtvrtinu kamionů na českých silnicích.

Článek

Společnost O.K. Trans patří mezi velké dodavatele do automotivu. Například pneumatiky pro Continental vozí do všech evropských automobilek. Nebo spíš vozila. Automobilky po celé Evropě totiž drtí koronavirus a zavírají.

„Teď je to na křišťálovou kouli. Vypadá to špatně. Radíme se každý den, jak budeme čelit tomu velkému poklesu,“ říká jednatel firmy Vladimír Starosta s tím, že zatím jsou ještě řidiči na cestách, zásobování má totiž určitý doběh.

„Vnímáme určité nabídky ze strany vlády a všechny programy, ale dopravci obecně platí strašně moc - silniční daně, spotřební daně a podobně. Nám by teď pomohlo, aby byly tyto platby státu pozastaveny,“ říká Starosta s tím, že řidiče firma propouštět nechce. Moc dobře totiž ví, že už by se jí nevrátili.

„Bude to komplikované. Bude záležet na tom, jak dlouho to bude trvat. Pokud by to bylo na pár týdnů, je to optimistický výhled, pokud by to ale byla otázka měsíců, nevím, co budeme dělat. Naše branže není vysokomaržová, nezbylo by nám nic víc než náklady snižovat,“ dodává Starosta.

Rozjet znovu kamion? Čtvrt milionu korun

Podle odhadů sdružení ČESMAD Bohemia přitom pro automotiv jezdí zhruba čtvrtina všech českých dopravců.

„My jsme exportní ekonomika, to může být strašlivý malér,“ říká Martin Felix mluvčí sdružení dopravců ČESMAD Bohemia s tím, že všichni dopravci se budou snažit své kamiony udržet co nejdéle. „Doprava má tu nevýhodu, že je až na konci platebního řetězce, ale má spoustu fixních nákladů. Firmy dostanou zaplaceno někdy až za tři měsíce, ale náklady mají od začátku. Znovu rozběhnout zastavenou dopravní firmu je navíc velmi drahé. Rozjet jeden umrtvený kamion stojí zhruba čtvrt milionu korun,“ dodává Felix.

Z České republiky se díly rozváží do všech světových automobilek. Složité období mají ale i dopravní a logistické firmy mimo automobilový průmysl.

Dětská výživa se ruší poslední

Například logistická společnost Hopi má přesně připravený krizový plán.

„Zavedli jsme prioritní plán vychystávání zboží, ale i toho, jak budeme jednotlivé segmenty případně eliminovat. Stanovili jsme si priority pro výrobky a toho, co budeme dělat a jak to budeme dělat. Chceme být připraveni,“ říká generální ředitel Hopi Holdingu Petr Novák s tím, že v případě krize bude firma jako poslední umenšovat čerstvé potraviny a dětské potraviny. Na druhé místo v důležitosti pak postavila čistící prostředky a detergenty.

Zatím společnost Hopi zásadní pokles, tedy kromě mezinárodní dopravy, nezaznamenala. „Jsme v segmentu, který je důležitý. To, jak se lidé zásobují, pro nás představuje obrovské objemy,“ doplňuje Novák s tím, že firma rozváží hlavně potraviny. „Zastaveny byly ale veškeré dodávky ryb a čerstvých potravin z Itálie,“ dodává Novák.

Papír z ruky do ruky? Rozhodně ne

Firma Hopi už zhruba před měsícem zakázala svým zaměstnancům cesty do Itálie a Rakouska. Tři stovky lidí z administrativy mají v tuto chvíli home office. Přísná bezpečnostní opatření ale přijaly všechny firmy.

„Řidiči jsou vybaveni ochrannými prostředky – dezinfekcí, rouškami a také kodexem chování. Při převzetí zboží nejsou možné platby hotovostí, ale jen bezkontaktně. V kancelářích jsme pak zavedli režim, díky kterému je snížen osobní kontakt na nezbytné minimum, zahrnuje to například prostorové rozdělení zaměstnanců, ale i dodržování bezpečných vzdáleností,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss Česká Republika.

Řidičům, kteří zavážejí potraviny, jsou měřeny teploty a předat si papír z ruky do ruky je nemožné.

Hodiny v koloně

Situaci teď dopravcům komplikují také obrovské kolony u hranic. Jednotlivé státy přijaly přísná bezpečnostní opatření a většina hraničních přechodů je zavřená. Na těch, které zůstaly otevřené, jsou pak řidiči přísněji kontrolovaní, a tak se tvoří velké kolony.

Kamiony čekají i desítky hodin. „V případě potravin není velký problém u česko-německých hranic, ale větší problém je u hranic s Polskem a Slovenskem. Tam jsme na hraně. Zatím to zvládáme a kamiony, které stojí v kolonách, nikde nechybí, ale pokud se to nerozjede dnes nebo zítra, měly by vzniknout speciální přechody jen pro dovoz potravin a léků,“ říká Tomáš Prouza, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu.

„Nejhorší dopravní situace panuje momentálně na Náchodsku, značné problémy s průjezdností jsou také při cestě na Slovensko. Dlouhé kolony zdržují dodávky při přechodu slovensko-maďarské hranice a také na německo-polském pomezí. Tam je situace opravdu kritická,“ říká Kodada.

ČESMAD Bohemia upozorňuje rovněž na to, že řidiči v kolonách u hraničních přechodů by teď potřebovali pomoc i od krajských a okresních úřadů. Stalo se totiž také to, že některé čerpací stanice začaly zavírat svá hygienická zařízení.

„Pohyb zboží musí zůstat zachován, zásobování obyvatelstva ani podniků se nesmí zastavit. Doprava je krví ekonomiky, jakmile přestaneme obrazně řečeno živinami a vzduchem zásobovat jakoukoli oblast, je ve hře její odumírání. Myslím, že současná situace z tohoto pohledu snese srovnání s válečným stavem,“ dodává Kodada.

Reklama

Doporučované