Hlavní obsah

Kauza metra D: vítězná firma se může vyhnout zkoumání, jestli v nabídce lhala

Foto: Vladimír Dinda (Hochtief)

Druhá etapa metra D má zatím - podle výsledku výběrového řízení - vyjít zhruba na 30 miliard.

Vítězná Subterra navrhuje, ať se antimonopolní úřad nezabývá podstatou sporu kolem stavby metra D. Tedy jestli firmě k vítězství ve třicetimiliardovém tendru pomohly zfalšované životopisy manažerů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ve třicetimiliardové zakázce na novou linku metra D se objevují další pochybnosti, zda vítězná společnost Subterra sledovanou soutěž nevyhrála i díky smyšleným životopisům manažerů.

Pražský dopravní podnik požadoval, aby stavbyvedoucí a další klíčoví technici měli požadované zkušenosti z technicky podobných projektů.

Konkurenční firmy si však oficiálně stěžují, že Subterra, firma z koncernu Metrostavu, si reference jejích lidí jednoduše vymyslela. A doložily to konkrétními důkazy - například tím, že jeden z manažerů, který měl v minulosti hloubit důležitý železniční tunel, v té době teprve studoval vysokou školu.

Dopravní podnik v říjnu tyto námitky konkurenčních firem odmítl. A tak spor nyní leží u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Seznam Zprávy získaly dokumenty, podle nichž se dopravní podnik snažil - po zveřejnění informací o možném podvodu s referencemi - ověřit zkušenosti manažerů Štefana I. a Radka K. u Správy železnic.

Oba totiž měli podle tvrzení Subterry před 15 lety pracovat na železničním tunelu pod pražským vrchem Vítkovem. A touto referencí Subterra nyní argumentovala v soutěži na druhou etapu metra D.

Jenže Správa železnic 23. října odpověděla, že provedla „extenzivní průzkum v archivech“. Avšak angažmá obou mužů na této stavbě nedohledala. „U uvedených osob jsme s ohledem na časovou vzdálenost od doby realizace projektu nemohli informaci potvrdit a doložit,“ potvrdila pro Seznam Zprávy také Nela Eberl Friebová, mluvčí Správy železnic.

Hledali stavbyvedoucího - marně

V podmínkách soutěže na úsek „déčka“ mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory také stálo, že tito manažeři musí mít zkušenosti s tunelem raženým konkrétní metodou zvanou NRTM. A to nejméně v miliardové hodnotě.

Správa železnic ovšem dopravnímu podniku v dopisu vyčíslila, že tunel stál pouze 885,5 milionu. I tuto část odpovědi potvrdila mluvčí Správy železnic. „Informace můžeme potvrdit,“ uvedla Eberl Friebová.

Metro D: Lhali, říká konkurence

Sdružení společností jako Vinci, Porr a Marti, které v soutěži na „déčko“ pražského metra neuspělo, tvrdí, že Subterra zvítězila podvodně, a v oficiálních námitkách už v září argumentovalo například u stavbyvedoucího Štefana I. novinovými články a také jeho facebookovým profilem – aby doložilo, že v době, kdy se měl Štefan I. podílet na požadované referenční zakázce důležité pro metro D, ve skutečnosti dlouhodobě působil na Islandu.

Společnost Subterra o sporných referencích dlouhodobě nekomunikuje. „Neuzavřené zakázky nekomentujeme,“ řekl už dříve Vladislav Beneš, mluvčí společnosti.

Podobně od vypuknutí konfliktů kvůli zakázce mluví i dopravního podnik. „Je nám to líto, ale podle zákona o zadávání veřejných zakázek nemůžeme u jakéhokoliv probíhajícího zadávacího řízení sdělovat konkrétní detaily z podaných nabídek ani k osobám, které se podílejí na průběhu zadávacího řízení,“ uvedl ředitel komunikace městské firmy Daniel Šabík.

Subterra píše na ÚOHS

Jak už zaznělo, spor o tuto největší stavební zakázku v historii Česka nyní posuzuje ÚOHS. V brněnském sídle úřadu leží dvě kauzy týkající se metra D.

Dopravní podnik totiž nejprve v září vyloučil ze soutěže sdružení Vinci, Marti, Porr. S odůvodněním, že nesplnilo podmínky soutěže - během tendru podle dopravního podniku nedoložilo některé okolnosti harmonogramu stavby a ceny. Seznam Zprávy o tom podrobně psaly, sdružení tvrdí, že vyloučení bylo účelové.

Nabídka Vinci, Marti, Porr byla o dvě miliardy nižší než později vítězná od společnosti Subterra. A tak sdružení Vinci a dalších firem podalo stížnost k ÚOHS.

Cenové nabídky na druhou etapu metra D

Subterra – 29 988 857 254 korun

Vinci, Porr, Marti a další – 27 747 829 766 korun

Strabag – 30 703 460 447 korun

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Druhá etapa metra D se měla začít stavět nejdříve letos na jaře. Je zřejmé, že tenhle termín už padl.

Podruhé pak Vinci a spol. napadly u ÚOHS v říjnu finální výběr Subterry jako vítěze zakázky na prodloužení metra. Důvodem byly například ony údajně smyšlené reference manažerů Subterry a nadhodnocené rozpočty referenčních staveb.

Subterra nyní podle zjištění Seznam Zpráv v tomto řízení navrhla, ať ÚOHS přednostně rozhodne, jestli vyloučení konkurenta Vinci a spol. bylo v pořádku, či nikoli.

Co se v takovém případě může stát? Jestliže ÚOHS potvrdí vyloučení sdružení kolem Vinci, druhé řízení (o vítězství Subterry, údajně smyšlených referencích a dalších argumentech proti Subteře) už nebude mít smysl. Vinci a spol. zkrátka budou vyloučené a zanikne důvod se zabývat argumenty proti Subteře a jejím zpochybňovaným referencím.

„Neboť vyloučenému účastníkovi a priori nemůže vzniknout rozhodnutí o výběru žádná újma,“ stojí ostatně i v podání Subterry k ÚOHS z 1. listopadu.

Jinými slovy: ÚOHS by už nikdy nevyšetřil a nerozhodl, jestli životopisy manažerů byly zfalšované. Mluvčí Subterry Beneš potvrdil, že sdružení firem kolem této společnosti toto skutečně ÚOHS navrhlo. A že je to „odpovídající dané situaci, legitimní a důvodné“.

Koncem října projednávalo kauzu metra D i pražské zastupitelstvo. Padl i opoziční návrh, aby zakázku město prověřilo společně s protikorupčními organizacemi. V debatě se zastupitelé vrátí ve čtvrtek 16. listopadu, na schůzi zastupitelů by měl přijít i generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Doporučované