Hlavní obsah

Ozval se do Bruselu, Kupka mu zrušil úřad. Odplata whistleblowerovi, píše soud

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Martin Kupka tvrdí, že nezávislý dohledový úřad plánoval zrušit už dlouho. Soud mu ale neuvěřil.

Reklama

Ministr dopravy Martin Kupka podle soudu svévolně zabránil tomu, aby vláda jmenovala whistleblowera šéfem drážního dohledového úřadu, což byla odveta. Plyne to z pravomocného rozsudku, který Seznam Zprávy získaly.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ani nedávné rozhodnutí soudu neodradilo ministra dopravy Martina Kupku z ODS, aby opakoval tvrzení, že nešlo o odplatu, když zrušil místo řediteli Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Pavlu Kodymovi.

Než se to stalo, oznámil Pavel Kodym jako šéf úřadu Evropské komisi, že Kupkovo Ministerstvo dopravy plánuje miliardovou injekci do prodělávajících státních Českých drah a že to může být nelegální. Vláda pak zrušila už připravené další jmenování Kodyma do čela úřadu a sám Kupka se jako poslanec zasadil o to, aby byl zrušen celý drážní úřad.

Podle Kupky Kodym není žádný whistleblower, a nezaslouží si tak zákony zaručenou ochranu proti odvetě. Seznam Zprávy však nyní získaly písemné vyhotovení rozsudku, který už je pravomocný, a ten zní jinak: podle něj ministr Kupka svévolně zabránil tomu, aby vláda projednala návrh na opětovné jmenování Kodyma do funkce. A to těsně poté, co se jako ministr o Kodymově dopise dozvěděl.

„Šlo o odvetné opatření,“ uvádí jasně rozsudek. „Žalovaný (Ministerstvo dopravy – pozn. red.) reagoval na upozornění na možné porušení unijních předpisů na ochranu hospodářské soutěže,“ píše v něm dále předseda senátu Městského soudu v Praze Ladislav Hejtmánek. Připomíná, že Kodyma před takovou odvetou chránila Evropská whistleblowerská směrnice.

Ministr Kupka v reakci na to zopakoval, že s tím nesouhlasí. „Rozsudek respektuji, ale vnímám ho jako nespravedlivý a nemístný. Určitě podáme kasační stížnost,“ řekl Seznam Zprávám Kupka.

Žádný whistleblower, tvrdil ministr

Když rozsudek před necelým měsícem padl v soudní síni, Martin Kupka v reakci na texty Seznam Zpráv odmítal, že by Pavel Kodym whistleblower byl.

Nadále argumentuje, že nebyl ani Kodymovým nadřízeným a že dopis, který ředitel Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře odeslal do Bruselu, neměl na nic vliv. „Pan Kodym na žádné nepravosti a nezákonnosti neupozornil,“ tvrdí Kupka s tím, že sám resort dopravy chtěl, aby Evropská komise ve sporné věci kolem převodu drážních pozemků rozhodla.

V prohlášení na webu ministerstva Kupka navrch uvedl, že dopis ani nesměřoval na správné místo, aby Kodymovi ochranu zajistil. „Česká právní úprava v návaznosti na tu unijní stanoví jednoznačně, že oznamovatelem je ten, kdo podá oznámení se zákonnými náležitostmi na konkrétní místo,“ uvádí text.

Soud v písemném znění rozsudku takovou interpretaci vyvrátil. Kodymovi podle něho ochrana náleží. „Jednání žalobce z pozice předsedy Úřadu spočívající v zaslání dopisu soud hodnotí jako souladné se směrnicí,“ uvádí rozsudek.

Soud: Zapadlo to do záměru

Martin Kupka zároveň dlouhodobě argumentuje, že Kodymův konec nebyl motivován jeho oznámením do Bruselu. Tvrdí, že zrušení úřadu bylo dávno plánované. Samo ministerstvo však nejprve uspořádalo na místo ředitele výběrové řízení, které Pavel Kodym vyhrál. Návrh na jeho jmenování nechal pak Kupka stáhnout ve stejný den, kdy se o dopisu do Bruselu dozvěděl.

Následně v květnu pak podal návrh na zrušení úřadu a přesunutí agendy pod antimonopolní úřad. Nikoliv jako ministr, ale jako poslanec. Obešel tak běžné připomínkové řízení. Za to ministerstvo kritizují protikorupční organizace Transparency International a Oživení.

Jako důvod rušení někdejší Kodymovy instituce ministerstvo uvádí úsporu v řádech jednotek milionů korun.

Ani tuto argumentaci však soud nevzal. „Bylo zjištěno, že tvrzený záměr neměl v okamžiku stažení návrhu (na jmenování) ještě ani hrubou podobu. Žalovaný tedy dle názoru soudu neměl na základě čeho vyhodnotit, že nejmenování předsedy Úřadu je vhodným krokem zapadajícím do záměru,“ napsal soudce Hejtmánek s tím, že o opaku nebyl resort schopen soud předloženými důkazy přesvědčit.

Kupka splnil nařízení soudu

Soudní senát nařídil Kupkovi, aby vládě opětovně předložil navlas stejný návrh na jmenování Kodyma do funkce, jako předtím stáhl.

„Soud shrnuje, že postup žalovaného ze dne 15. 2. 2023 nebyl objektivně odůvodněn legitimním cílem a nepředstavoval k tomuto cíli přiměřený a nezbytný prostředek. Jednalo se naopak po postup přímo vyvolaný dopisem ze dne 22. 9. 2022, jehož existenci žalovaný ověřil dne 15. 2. 2023. Tento postup žalovaného byl způsobilý žalobci přivodit neoprávněnou újmu,“ dodává rozsudek.

Soud ale zároveň řekl, že vládě už nemůže nařídit, aby Kupkův nový návrh na Kodymovo jmenování schválila. A jak je nyní jasno, ta to neudělala. „Ve středu jsem podal návrh na jmenování, v původním znění. Vláda tento návrh zamítla,“ uvedl tento týden pro Seznam Zprávy  Kupka.

I kdyby však ministři Kodyma jmenovali, stal by se ředitelem jen na několik dnů. Zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře od Nového roku stvrdili také senátoři.

Podle Kodymova advokáta Kristiána Léka rozsudek soudu zakládá nárok na případnou náhradu škody a nyní s Kodymem zvažují další právní kroky.

Proč existuje Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře

  • Úřad má garantovat, že zhruba 120 dopravců, kteří dnes chtějí po Česku přepravovat lidi a náklad ve vlacích, bude mít férový přístup ke kolejím. A že stát, který sám vlastní České dráhy, nebude konkurenci v podnikání bránit a nezákonně zvýhodňovat státního dopravce. To má vést ke zvýšení kvality služeb pro cestující.
  • Všichni dopravci jsou při svém fungování odkázáni na provozovatele železnice, což je stát. Pokud od provozovatele nedostanou souhlas, nejedou. Provozovatel dráhy například rozhoduje, který vlak projede výlukou a který se na koleje nevejde. Pokud dopravce konkurenta nepustí k čerpací stanici, také nemůže podnikat. Tyto spory nezávisle řeší právě úřad.
  • Ten také kontroluje korektní stanovení ceny za použití kolejí. Dokud regulátor nerozhodne, nemůže se dopravce ze zákona ani obrátit na soud.

Reklama

Doporučované