Článek
Největší stavební zakázka v historii Česka má znovu vítěze. Pražský dopravní podnik v pondělí rozhodl, že druhou etapu nové linky metra D postaví sdružení společností Subterra a Hochtief.
Seznam Zprávy získaly dosud nezveřejněný dokument o výběru vítěze. „Tento účastník splnil veškeré podmínky účasti v zadávacím řízení a v rámci provedeného hodnocení byla jeho nabídka vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější,“ stojí v dokumentu.
Dopravní podnik vybral sdružení vedené Subterrou (firmou z rodiny společnosti Metrostav) už potřetí. Dvakrát před tím však výběr zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Zatím není jasné, jak dopravní podnik nyní nově vyargumentoval, že Subterra znovu vyhrála. Jeho vyjádření Seznam Zprávy zjišťují.
Předchozí výběrová řízení byla zrušena poté, co je konkurenční sdružení firem Vinci, Porr a Marti dvakrát úspěšně napadly. Namítaly, že Subterra nedoložila, že její klíčoví manažeři mají předepsané zkušenosti s podobnými stavbami a s budováním tunelů.
Právě to byla přitom jedna ze zásadních podmínek, za niž se v soutěži přidělovaly plusové body důležité pro vítězství v tendru. Naposledy takhle ÚOHS pravomocně rozhodl letos na jaře.
Dopravní podnik například v tendru požadoval, aby konkrétní manažeři obří stavby měli zkušenosti s řízením podobně složitých projektů. Navíc i zkušenosti s konkrétní metodou ražby tunelů - takových, jejichž hodnota přesáhla miliardu.
Subterra je přiřkla manažerovi Štefanu I., který dříve budoval železniční tunely pod pražským vrchem Vítkovem. Oba tunely dohromady převýšily miliardovou hodnotu. Dostupné doklady ale podle ÚOHS potvrzovaly pouze to, že Štefan I. řídil stavbu jižního tunelu. Ten druhý, severní, stavěla jiná společnost.
Takových pochybení našel ÚOHS víc. A proto dokonce prohlásil, že při správném hodnocení nabídek měla Subterra skončit až na druhém místě.
V soutěže, která se táhne už třetím rokem, nabídlo sdružení Vinci, Porr a Marti cenu zhruba 27 miliard, o dvě miliardy méně než Subterra. Toto sdružení ale dopravní podnik vyloučil pro nesrovnalosti v harmonogramu stavby a toto vyřazení minulý týden potvrdil i ÚOHS. Třetí Strabag usiloval o zakázku s nabídkou 30,7 miliardy.