Hlavní obsah

Pražští radní navrhují hloubkový audit sporné zakázky na metro D

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha dosud předpokládala, že do roku 2029 uvede do provozu první čtyřkilometrovou část metra D s pěti stanicemi. Dnes se už mluví o roku 2031.

Reklama

Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) chce prověřit, jestli vítěz zpochybněné zakázky na další část metra D lhal o zkušenostech stavbyvedoucích. Vítěze tendru tento týden zpochybnil antimonopolní úřad.

Článek

Pražští radní budou v pondělí rozhodovat, jestli vznikne hloubkový audit kvůli sporné zakázce na druhou etapu metra nové linky D.

Třicetimiliardovou soutěž zpochybnil – byť nepravomocně – tento týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Potvrdil pochybnosti, které během podzimu popisovaly Seznam Zprávy: společnost Subterra z koncernu Metrostav vyhrála i přes podezření, že nesplnila klíčové podmínky tendru.

Konkurenční firmy mimo jiné napadaly, že Subterra podle nich v nabídce zalhala o zkušenostech jejích stavbyvedoucích. Aniž to pražský dopravní podnik jako zadavatel soutěže odhalil.

Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro dopravu, teď navrhuje na pondělní jednání rady bod, podle kterého by si dopravní podnik nechal tuto část soutěže prověřit.

„Rada hlavního města Prahy ukládá Dozorčí radě DP Praha, a. s., aby byl zadán… hloubkový interní audit se zaměřením na reference uchazečů o tuto veřejnou zakázku,“ píše se ve stručném odůvodnění návrhu, které mají Seznam Zprávy k dispozici.

Jak by mělo ověřování referencí vypadat, se v odůvodnění nevysvětluje. A náměstek pro dopravu Hřib na žádost o vyjádření nereagoval. Nekomentoval ani pondělní výrok ÚOHS o tom, že vítězství Subterry nebylo férové.

V září Hřib řekl, že pokud i po rozhodnutí ÚOHS zůstane „stín pochybností“, bude požadovat audit. Zároveň se ve stejné době postavil za dopravní podnik, který podle něj nemůže – na rozdíl od stavebních firem – komentovat rozjetou soutěž.

„Zatímco uchazeč má pestrou paletu možností, jak o tu zakázku usilovat, tak bohužel veřejný zadavatel má ty ruce poněkud svázané,“ prohlásil Hřib.

Konkurenční sdružení firem Porr a Vinci před ÚOHS tvrdilo, že reference manažerů Subterry jsou smyšlené: v době, kdy měl jeden z nich budovat železniční tunel v Praze pod Vítkovem, působil podle sdružení na Islandu. Dokládaly to novinové články nebo fotky z facebooku. Druhý teprve dokončoval vysokou školu, takže podle sdružení nemohl vést důležité stavby, jak udávala Subterra.

ÚOHS v aktuálním rozhodnutí potvrdil, že dopravní podnik nedokázal tyhle pochybnosti rozptýlit, i když ho k tomu úřad během několikaměsíčního posuzování stížnosti vybízel.

Porr a Vinci také upozorňovaly, že firmě Subterra nesedí předepsaná hodnota referenčních zakázek. Dopravní podnik požadoval, aby činila nejméně miliardu.

Právě u železničního spojení v Praze ale tenhle limit Subterra podle konkurence nedodržela – zakázka byla napočítána pouze na 885,5 milionu. Což oficiálně potvrdila i Správa železnic, která si tunel objednala.

Cenové nabídky na druhou etapu metra D

Subterra – 29 988 857 254 korun

Vinci, Porr, Marti a další – 27 747 829 766 korun

Strabag – 30 703 460 447 korun

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Druhá etapa metra D se měla začít stavět nejdříve letos na jaře. Je zřejmé, že tenhle termín už padl.

„Společnost Subterra může své reference doložit stovkami dokumentů včetně smluv o díle, osvědčení o řádném poskytnutí provedených prací, plánů nasazení personálu, rozpočtů, fotografií nebo čestných prohlášení,“ odmítl již dříve výtky mluvčí firmy Vladislav Beneš.

Vedení Prahy loni počítalo s tím, že pokračování linky D v úseku Olbrachtova - Nové Dvory otevře v roce 2029. Dnes už dopravní podnik uvádí, že kvůli potížím se soutěží se tento termín pravděpodobně posune až na rok 2031.

Reklama

Doporučované