Hlavní obsah

„Ceny jak před deseti lety.“ Češi si našli pohodlnou cestu k levnějším nákupům

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Češi stále častěji nakupují online v Polsku a zboží si nechávají doručit domů.

Češi si v době zdražování oblíbili nakupování v zahraničí. Jednotlivci i firmy si vystavěli podnikání na tom, že jim levné zboží z Polska dopraví nebo pošlou až domů. Klientům se to vyplatí hlavně při velkých nákupech.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Velký hypermarket stojí na okraji polského města Zabrze. Od Ostravy je to po dálnici asi 60 kilometrů. Ve všední den odpoledne tam parkují stovky aut. Na českou espézetku narazíte výjimečně.

Přesto levné potraviny i další zboží prostřednictvím online nákupů a kurýrů stále častěji míří taky do českých domácností. Podnikatelé využívají toho, že většina polských obchodů nezasílá zboží za hranice. A službu proto sami nabízejí. „I když kurz zlotého není výhodný jak před rokem, lidé zaplatí o 30 až 40 procent méně,“ říká Martin Gavenda z Ostravy.

V Zabrze vyzvedává nákupní košíky pravidelně. A nejen pro sebe. Potravinový řetězec tam má výdejní místo e-shopu. I když Gavenda primárně přiváží nákupy pro rodinnou spotřebu, na webovkách službu nabízí i jiným zájemcům.

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Hypermarket v polském Zabrze.

Hypermarket v severní části 150tisícového města se podobá sousedním v zahraničí. Zaplněné parkoviště, naleštěné obchody, jen cenovky se často liší.

Oproti nejlevnějším a menším řetězcům tam klienti vybírají ze stovek druhů sýrů nebo uzenin. Některé cenové rozdíly jsou patrné na první pohled. Špagety v přepočtu za necelých 15 korun, nebo máslo za něco málo přes 30 korun.

+3

„Nejvíc se vyplatí maso, to je na polovině oproti Česku. Goudu jsem před pár dny nakupoval za 95 korun za kilo, kuřecí prsa bývají i okolo 80 korun za kilogram. Beru tady celý sortiment. Mám to z Ostravy kousek a platit naše šílené ceny je nesmysl. Lidé si dopřejí komfort, akorát za peníze před 10 lety,“ přidává svůj pohled Martin Gavenda.

Za poplatek v řádu stovek korun na webu zájemcům nabízí dovoz jídla až domů. „Naklikají si sortiment a zaplatí. My jim to v obchodě vyzvedneme a přivezeme. Hradí nám ten dovoz. S obchodem nijak oficiálně nespolupracujeme,“ říká.

Objednávky za 5 tisíc

Podle něj se typická objednávka pohybuje ve výši pěti tisíc korun. „Nejčastěji si nákup objednávají lidi mezi 30 a 50 lety. Naklikají si to za pár minut na počítači. Někteří lidé v důchodovém věku namítají, že si namísto placení za dopravu 350 korun raději zajedou do obchodu sami vlakem. Ale už nedomýšlejí, že nenakoupí takový objem zboží a neunesou to v tašce,“ popisuje.

Na facebooku nabízí možnost, že zájemce na nákup přímo doveze. Další termín vypsal na 7. srpna. Gavenda však přiznává, že o tuto službu je zájem minimální.

Zatímco podnikatel z Ostravy bere dovoz nákupů jen jako občasný přivýdělek, Patrik Knap z Hrádku nad Nisou na něm vystavěl podnikání. „Máme více než tisíc objednávek měsíčně. Fungujeme už šestým rokem. Větší zájem začal už za covidu. Lidé byli nucení víc pracovat s internetem a zjistili, že je v zahraničí levněji,“ povídá.

Za dobu fungování firmy obsloužil desítky tisíc klientů, zájem o dovoz všemožného artiklu prý dál vzrůstá.

Jeho společnost má sklad v Polsku. Zájemci si mohou vybrat zboží v jakémkoli polském online obchodě a kurýři je dovezou na Knapovu doručovací adresu.

Oblečení i autodíly

Společnost přiváží třeba oblečení, nebo autodíly. Nadměrnější zboží si klienti na místě vyzvednou osobně.

„Teď mi ve skladu leží dvě tuny vinylu na podlahu, nebo dvoumetrová skluzavka pro děti. Taky rozměrná skla do koupelny na osobní odběr. Klienti říkali, že ušetřili asi deset tisíc korun,“ hlásí Knap.

Potraviny prý firma převáží jen výjimečně. „Je to kazící se zboží. Ale tady na polskou stranu hranice přijíždějí za jídlem běžně i Pražáci,“ říká Knap.

Foto: archiv Patrika Knapa, Seznam Zprávy

Zabalené zboží v polském skladě podnikatele Patrika Knapa.

Dovoz různého zboží také inzerují jednotlivci na sociálních sítích. Třeba paní Eva z Jičína pravidelně přiváží hlavně polskou drogerii. Na facebooku má vyvěšený aktualizovaný ceník. Nabízí například pleny, šampony nebo prací prášky.

Přes balíkovnu rozesílá zboží po celé republice. „Zboží dovážíme jednou týdně. Objednávky pište na messenger,“ píše zájemcům.

Raději nakoupíme sami

Největší část nakupujících však dává přednost vlastní cestě za přeshraničním nákupem. Paní Marcela z Karvinska pravidelně dojíždí s rodinou do polské potravinové sítě Biedronka.

„Přepravní službu bych nejspíš nevyužila. Stále mi to vychází levněji zajet si do obchodu autem. Vždyť to máme kousek za hranicemi,“ říká.

I když se nyní zlotý v přepočtu prodává okolo 5,50 korun, nákupy u sousedů se podle ní stále vyplatí. „Každopádně jsou výhodné ceny džusů, müsli, pleny, sladkosti. Stále ještě vycházejí lépe maso, klobásy, hermelíny, nebo tavené sýry,“ vypočítává.

Podnikatel Knap se nediví, že čeští spotřebitelé dál hromadně nakupují v zahraničí, ať už osobně či online. „Cenotvorba v Polsku a Česku je jinde a lidé u nás často nezvládají všechno zaplatit. Hlavně ty potraviny,“ má jasno.

Jak se žije v Česku

Foto: Seznam Zprávy

Série Seznam Zpráv.

Seznam Zprávy vyrážejí do měst a obcí, aby zjistily, jak se vám v České republice žije. Zajímá nás, jak zvládáte zdražování, jak bydlíte, jaké máte příležitosti k práci. Celoroční projekt vychází z interních dat datového týmu a průzkumů společnosti IPSOS.

Všechny díly série naleznete ve speciálu „Jak se žije v Česku“.

Chcete se do projektu Jak se žije v Česku zapojit? Dejte nám vědět, kde se potýkáte s problémy. Svoje tipy pište na e-mail: pribehy@sz.cz.

Doporučované