Hlavní obsah

Jaký outfit k eurovolbám? Platforma chce motivovat mladé, aby šli volit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Seznam Zprávy

Předsedkyně spolku Díky, že můžem Bára Stárek.

Reklama

Na YouTube edukační videa, na TikToku naskakovat na trendy, na Instagramu zabere humor. Nová platforma Díky, že můžem volit chce motivovat mladé voliče, aby šli k eurovolbám. Nad účastí váhá téměř třetina z nich.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Volby do Evropského parlamentu se blíží a řada Čechů váhá nejen nad tím, koho volit, ale také, jestli k volebním urnám vůbec přijít. A to platí i pro mladé.

Proč je zájem mladých voličů o eurovolby tak nízký? Jedním z důvodů je podle předsedkyně spolku Díky, že můžem volit Báry Stárek promarněná příležitost mobilizovat desítky tisíc tzv. „vlažných voličů“.

„Potenciální voličská základna u lidí ve věku 18 až 29 je zhruba 52 procent. Z toho 25 procent mladých k volbám chce, je tu ale i dalších 27 procent voličů, kteří říkají ‚přišli bychom, kdyby byla silná pohnutka‘,“ říká Stárek v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Ve spolupráci s dalšími organizacemi se Stárek společně s dalšími kolegy rozhodla spustit platformu Díky, že můžem volit, která si klade za cíl právě tyto vlažné voliče aktivizovat a dostat je k volebním urnám.

„Neříkáme jim, koho volit, ale proč volit,“ shrnuje jednoduše Stárek hlavní myšlenku projektu. Na YouTube chtějí publikovat edukační videa, na TikToku naskakovat na aktuální trendy, na Instagramu dávat otázky a někdy i bizarní odpovědi. A to všechno o EU.

Takto bude mimo jiné vypadat strategie nové platformy. „Můžeme se třeba těšit na video, jak se k volbám nalíčit, a u toho bude někdo povídat o udržitelnosti, nebo podobný příspěvek, ale s tipy na to, jak se k volbám obléct,“ popisuje Stárek.

Podle dat, která vám poskytla společnost STEM, se pouze 25 procent lidí ve věku 18 až 29 let chystá volit do Evropského parlamentu. Proč si myslíte, že je ten zájem tak malý?

Volby do Evropského parlamentu obecně nejsou přitažlivé, a to nejen u mladých. Hodně lidí neví, jak fungují, nebo má pocit, že jejich hlas nic nezmění. Potenciální voličská základna u celkové populace je podle dat od STEM pod 40 procent.

U lidí ve věku 18 až 29 let je zhruba 52 procent - 25 procent mladých k volbám chce, je tu ale i dalších 27 procent voličů, kteří nevědí nebo by přišli, kdyby měli silnou pohnutku. Právě na tyto vlažné voliče míří naše kampaň.

Můžeme tuto skupinu vlažných voličů nějak charakterizovat?

Jsou to lidé spíše z menších měst středního vzdělání. Prototypem takového voliče je podle našich dat muž zhruba ve věku 23 let s maturitním vzděláním, který je průměrně finančně zajištěn a pochází z menšího města. Tady jsou prostě lidé, kteří mají EU trošku rádi, nebo trošku neradi.

Mezi těmi 25 procenty aktivních jsou potom lidé, co jsou pro EU naopak nadšení, nebo jsou její skalní odpůrci. Ten zbytek jsou lidé, kteří jsou Evropskou unií prostě zklamaní a nemají pocit, že ten jejich hlas něco ovlivní. Jsou to často ti stejní lidé, co nejdou volit třeba ani do Sněmovny.

Aby to mělo hlavu a patu

Nezájem mladých o politiku je dlouhodobým problémem. Proč si myslíte, že bude vaše platforma úspěšná? Co nového můžete lidem nabídnout?

My dáváme dohromady různé skupiny a organizace, jako je třeba výzkumná organizace STEM nebo třeba mládežnický spolek Zavolíme, kde se angažují studenti. Tohle propojování nám pomůže využít informace o cílových skupinách a zároveň je podložit čísly, aby to mělo hlavu a patu. Jeden ze zásadních problémů u podobných kampaní je to, že kampaně dělají lidé, kteří tu „cílovku“ neznají. Myslím si, že proto máme obrovský potenciál, abychom z té mladé generace udělali tu nejvíce volící generaci.

Z průzkumů vyplývá, že nejdůležitějšími tématem letošních eurovoleb je bezpečnost. Máte pocit, že to platí i pro mladé, nebo je některé téma pálí více?

I u těchto lidí je bezpečnost prioritou číslo jedna, a to platí i pro tu vlažnou skupinu. Pro mladou generaci bývá důležitá například i udržitelnost, která ale v těch eurovolbách tak vysoko umístěná není. Je to ale důležité pro určitou sociální bublinu, takže si stejně myslím, že to téma v následujících měsících uvidíme hodně.

Velikým tématem pro mladé jsou i výhody, které jim EU přináší. Lidé mají často pocit, že je mladí berou jako samozřejmost, výzkumy ale ukazují, že to tak není. Mladá generace naopak ty výhody jako samozřejmé nevidí vůbec.

Jak bude platforma fungovat?

Ve spolupráci s jednotlivými organizacemi děláme marketingovou kampaň, která je zaměřená na devět témat, jako třeba příležitosti v EU nebo bezpečnost. Děláme to způsobem „Google search video“, kde jsme na Googlu našli ty nejvyhledávanější otázky k určitému tématu a v tom videu na ty otázky naši ambasadoři odpovídají.

Tohle je naše dvouměsíční edukační kampaň, kterou doplníme takovou „lifestylovou“ částí, a to jsou příspěvky na sociálních sítích. Budeme tam změkčovat ta těžká témata. Můžeme se třeba těšit na video, jak se k volbám nalíčit, a u toho bude někdo povídat o udržitelnosti nebo podobný příspěvek, ale s tipy na to, jak se k volbám obléct.

Naprosto klíčová je pro mladé lidi sociální síť TikTok. Můžeme na ní dnes velmi často potkat například členku opozičního hnutí ANO Alenu Schillerovou či jiné politiky, kteří se tímto způsobem snaží přiblížit mladým voličům. Jak TikTok hodláte využívat?

Na TikToku už jsme kampaň spustili. Tohle je hodně specifická platforma, protože se tam hodně rychle a rapidně mění ty hlavní trendy, kterým se musíme rychle přizpůsobovat. Osvědčilo se nám dávat sem i edukační věci, ta hlavní edukační část ale běží na YouTube.

Jiná strategie než na TikToku je i na Instagramu. Tady se snažíme dávat nějaké otázky a  třeba i bizarní odpovědi, protože ten humor tady krásně a rychle funguje. Na TikToku je to spíše o tom aktuálním trendu.

Vaše platforma má být politicky nezávislá a snaží se cílit na všechny. Jak zvládnete oslovit takto různorodé skupiny? To, co bude působit kupříkladu na vysokoškoláky, nemusí zabírat na lidi s nižším stupněm vzdělání.

To je právě ten důvod, proč to děláme tak rozsáhlé. Chceme tam dostat všechna ta témata, co jsou důležitá pro specifické skupiny v těch 27 procentech vlažných voličů, a ukázat jim, jak to vlastně je, aby tomu rozuměli. Proto si myslím, že dokážeme zasáhnout i tak různorodé skupiny. Celkově chceme mladým lidem ukázat, proč je demokracie důležitá a na jejich hlasu záleží. Neříkáme jim, koho volit, ale proč volit.

Kde berete na projekt peníze?

Co se týká fundingu projektu, tak máme hlavní podporovatele z nadací, firem a příspěvkových organizací. Naše organizace jako taková funguje stejně, finanční podporu od státu máme od Ministerstva kultury, pražského magistrátu a městské části Prahy 1 pouze v rámci každoroční akce Korzo Národní, kterou pořádáme k výročí 17. listopadu.

Influenceři a podklady pro politiky

Jste ve spolupráci s řadou organizací, včetně samotné Evropské unie. Jak bude tato spolupráce vypadat?

Spolupracujeme například s Volební kalkulačkou, různými influencery nebo třeba organizací Zavolíme, které zprostředkovávají lidem, co strany říkají na daná témata.

Co se týká EU, tak tu máme zastoupení Evropské komise, Evropského parlamentu v České republice a Úřadu vlády. S nimi se ale hlavně snažíme koordinovat, jak vypadají jejich a naše kampaně, abychom nedělali to stejné a nelezli si vzájemně do zelí. Jdeme i po jiné cílovce.

Řešili jste i nějakou spolupráci s vládou?

Kromě zmíněné koordinace s vládou ani stranami nespolupracujeme. Součástí platformy je organizace Youth, speak up!, se kterou jsme dávali dohromady podklady a pak je jenom poslali předsedům jednotlivých stran. Jsou to čísla o tom, jak jsou na tom mladí a Evropa. Chceme je tak upozornit na to, jaká témata jsou důležitá pro mladé.

Jak vnímáte způsob, kterým politici a instituce o eurovolbách informují a jak motivují lidi, aby k volbám šli?

Překvapuje mě, že do voleb zbývají dva měsíce, a nemám pocit, že by to nějak rezonovalo. Když někde něco je, tak primárně vidím, že se míří na mladé, ale zatím to u nikoho nevidím moc silně a spíše očekávám, kdy to pořádně přijde a jestli to vůbec přijde.

Evropské volby jsou specifické v tom, že lidé moc nevědí, jak EU funguje, protože se na to ve školách příliš nezaměřujeme. Hodně by pomohlo, kdybychom pořád neslyšeli o Evropské unii jako o něčem negativním, ale kdyby veřejné instituce a politici přinášeli informace o tom, že nám to přináší spoustu výhod a že my mladí si to uvědomujeme.

Co bude s platformou po eurovolbách? Plánujete ji ještě dále využívat?

Ano. Plánem pro tuto platformu je, aby tu už vždycky byla pro mladé lidi. Tohle je spíše rozjezd, abychom se naučili, co dělat a jak to dělat lépe, ale chtěli bychom to dále mít i na další volby.

Eurovolby 2024

  • Vše, co potřebujete vědět o volbách do Evropského parlamentu.
  • Podívejte se na výsledky a volební účast od roku 2004 do 2019.

Reklama

Související témata:
Spolek Díky, že můžem

Doporučované