Hlavní obsah

Pekarová: Hamáček by se měl za své útoky omluvit, pokud je toho schopen

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Exministr vnitra a bývalý předseda ČSSD Jan Hamáček.

Reklama

31. 5. 15:45

Politici komentují aktuální rozhodnutí ve sporu mezi Janem Hamáčkem a Seznamem. Bývalý šéf ČSSD neuspěl se žalobou na reportéry kvůli tvrzením o jeho záměru vyměnit kauzu Vrbětice za ruské vakcíny.

Článek

Server Seznam.cz nemusí Janu Hamáčkovi platit odškodné, rozhodl v úterý soud. Soudkyně Eva Harmachová žalobu Hamáčka vůči serveru zamítla, protože podle ní nebylo zasaženo do osobnostních práv exministra.

Hamáček žaloval majitele webu Seznam.cz a reportéry Jana Kroupu a Kristinu Cirokovou.

Podle předsedkyně Sněmovny a TOP 09 Markéty Pekarové Adamové exministr vnitra útočil na novináře účelově a měl by se za své výroky omluvit.

„Ukázalo se, že Jan Hamáček útočil na novináře zejména proto, aby odpoutal pozornost od skutečnosti, že chtěl vyměnit bezpečnost země a miliardovou škodu způsobenou výbuchem ve Vrběticích za neschválenou vakcínu Sputnik V, o které Rusko prokazatelně lhalo a která slouží jako nástroj hybridní války. Jsem ráda, že spravedlnosti bylo učiněno za dost. Bývalý ministr vnitra by se měl za své útoky omluvit, pokud je toho schopen,“ uvedla Pekarová ve vyjádření pro Seznam Zprávy.

Dalším politikem, který se vyjádřil k rozhodnutí soudu, je šéf pirátského poslaneckého klubu Jakub Michálek. „Nemohu to komentovat bez znalosti odůvodnění soudu a na jednání se řešily utajované skutečnosti. Myslím, že postup pana Hamáčka vyvolal značné pochybnosti. My Piráti jednoznačně bráníme právo veřejnosti vědět, co novináři zjistili, pokud jsou tak prezentována pravdivá zjištění,“ říká poslanec Michálek.

Hamáčkův nástupce Michal Šmarda, který nyní vede sociální demokracii, se svého bývalého nadřízeného spíše zastal. Podle něj se stále nepodařilo prokázat, že je Hamáček vlastizrádcem. (Seznam Zprávy nic takového neuvedly, naopak slovo „vlastizrádce“ použil jako první sám Hamáček, když se informacím Seznam Zpráv bránil, pozn. red.).

„Obecně si myslím že soudit se se silným mediálním domem je nesmysl, což se ukázalo i v této situaci. Na druhé straně se dodnes Seznam Zprávám nepodařilo prokázat tvrzení, že Jan Hamáček je vlastizrádce. Nikdy jsme nevěřil tomu, že Jan Hamáček chtěl poškodit zájmy České republiky, ale některé jeho výroky v kauze byly hloupé. To ale nemění nic na tom, že rozbil ruskou agenturní síť v Česku,“ reagoval předseda ČSSD Michal Šmarda.

Hamáčkova advokátka Adéla Francúzová nechtěla komentovat, zda podá odvolání. Záležitost musí konzultovat se svým klientem.

Redaktoři Ciroková s Kroupou rozsudek uvítali. „Pravda je jenom jedna, my jsme do článků napsali jenom pravdu a soud nám dal za pravdu,“ řekla Kristina Ciroková.

„Tvrdili jsme, že naše články jsou pravdivé a že k nim máme důkazy. My jsme soudu ty důkazy označili, soud si je provedl a došel k závěru, že jsme pravdu měli,“ dodal Kroupa. Jednání nechtěl kvůli utajenému řízení blíže komentovat. Poznamenal pouze, že „obsahem tajného dokazování a tajných dokumentů není nic, co říká pan Hamáček“.

Reportéři vyjádřili lítost, že Hamáček k soudu nepřišel, i když svou účast slíbil.

Nebylo zasaženo do osobnostních práv

Zpravodajský server loni v květnu uvedl, že Hamáček na interní schůzce hovořil o úmyslu „vyměnit mezinárodní skandál“ kolem explozí ve Vrběticích na Zlínsku za dodávky ruské vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Bývalý ministr tvrzení odmítal a požadoval zaplatit deset milionů korun.

Soudkyně Harmachová po vynesení rozsudku řekla, že kvůli utajovaným informacím není zdůvodnění rozsudku veřejné. Uvedla, že napadenými články nebylo zasaženo do osobnostních práv exministra, a proto byla žaloba vůči webu Seznam.cz zamítnuta.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované