Hlavní obsah

Politici jdou na nebezpečný TikTok. Je tam víc než milion budoucích voličů

Foto: TikTok Aleny Schillerové

Šéfka klubu ANO Alena Schillerová na TikToku ráda i tančí.

Reklama

Někteří politici ho úplně odmítají, jiní kolem opatrně našlapují, hnutí ANO a Tomio Okamura na něj vlétli jako uragán. Řeč je o sociální síti TikTok. Čeští politici si na ní jdou pro mladé voliče, kteří jiné platformy nepoužívají.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po nedávném třetím čtení takzvaného manželství pro všechny šla většina politiků na své sociální sítě s prohlášením o tom, jak hlasovali. Někteří dali status, jiní vysvětlili své pohnutky ve videu.

Místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Klára Dostálová (ANO) se spolu se stranickou kolegyní Alenou Schillerovou zavlnila na čínské sociální síti TikTok v rytmu trendy arabské písně: „Svazky duhových párů podpořilo víc poslanců ANO než pětikoalice… stále jsem z toho shik shak shok“.

Dostálová: Jsem veselá a humoru je TikTok plný

Dostálová je tak po Aleně Schillerové, Andreji Babišovi a Karlu Havlíčkovi další z výrazných tváří ANO, které se rozhodly prezentovat i na síti, jež je primárně doménou teenagerů.

A která je mnoha západními státy v čele s USA vnímána jako bezpečnostní hrozba kvůli možnému napojení na čínskou vládu a obavám z krádeže citlivých dat.

Rovněž tuzemský Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) označuje síť za bezpečnostní hrozbu. „Obava z možných bezpečnostních hrozeb vyplývá především z množství shromažďovaných dat o uživatelích a způsobu, jakým jsou sbírána, nakládání s nimi a v neposlední řadě také z právního a politického prostředí Čínské lidové republiky, jejímuž právnímu prostředí je podřízena společnost ByteDance, která vyvinula a provozuje sociální platformu TikTok,“ uvedl úřad.

Politici se přesto musí rozhodnout. Mohou čínskou platformu ignorovat, pak se ale musí smířit s faktem, že kvůli tomu ztratí kontakt s nejmladší generací.

„Zatím jsem tam krátce, ale ano, baví mě to,“ řekla Seznam Zprávám Dostálová. Dodala, že vstup na TikTok dlouho zvažovala, neboť to není něco, co by vyhledávala. „Jsem ale veselý člověk, mám ráda humor a toho je TikTok plný,“ vysvětlila.

Na humoru a sledování trendů, na nichž je TikTok de facto založený, si svůj profil částečně založila i průkopnice této sociální sítě mezi českými politiky předsedkyně poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová. Nejsou jí cizí různé tanečky či herecké skeče, kdy třeba předstírá, že s popcornem sleduje projev premiéra Petra Fialy (ODS).

Klára Dostálová a Alena Schillerová oznamují, jak klub ANO hlasoval u manželství pro všechny.Video: TikTok Kláry Dostálové

„Našla se v tom a hodně ji to baví. To je základ – být autentický. Když někoho do něčeho nutíte, je to pak poznat,“ říká marketingový odborník ve službách ANO Daniel Köppl.

Přiznává, že cíl hnutí ANO na této sociální síti je jasný – oslovit mladé voliče. „Každá sociální síť má svoji cílovku, je to jako se vším ostatním,“ usmívá se.

Z ministryně Instagramu královnou TikToku

Alena Schillerová do vod sociálních sítí pronikla už v minulosti, kdy ji někteří její odpůrci posměšně říkali „ministryně Instagramu“, když se na této sociální síti ještě jako ministryně prezentovala na profesionálních fotografiích, jejichž pořízení stálo bezmála dva miliony korun z veřejných peněz.

O TikToku říká, že ji baví, stejně jako ji baví ostatní sociální sítě. „Trendy na TikToku – tak se tomu říká – jsou dost specifickou disciplínou, která asi ne každému sedí, ale mě to baví. Sleduji je poměrně pravidelně a z nich většinou vychází i má videa,“ řekla Seznam Zprávám Schillerová.

Podotkla, že TikTok je pro ni stále ještě nová síť, kde ještě zkouší, co a jak funguje.

„Začalo to systémem pokus omyl, ale malými krůčky se snad posouvám dál,“ dodala. Je podle ní „moc prima“, když se k ní na ulici hlásí mladí lidé s tím, že ji znají právě z TikToku.

Že si politici chodí na TikTok pro budoucí voliče, naznačují už i data ze zahraničí. Aktivita na této sociální síti pro mladé před rokem pomohla ve sněmovních volbách populistické straně Praví Finové. Podle průzkumu společnosti Milton se až 70 procent lidí mezi 18 a 21 lety rozhodovalo i na základě toho, že viděli politickou reklamu na TikToku.

Populističtí Praví Finové získali ve volbách 20 procent hlasů, od lidí ve věkové kategorii 18 až 30 let to však bylo 27 procent. Až 62 procent mladých ve výzkumu přiznalo, že TikTok ovlivnil jejich rozhodnutí.

Víc než milion budoucích voličů

Pro jak velké publikum si hnutí ANO, které je mezi českými politickými stranami na TikToku nejviditelnější, jde, nejde přesně říct. „TikTok oficiálně nezveřejňuje informace o uživatelích mladších 18 let, na které nesměřuje placená reklama,“ upozorňuje David Duc z platformy ShortPRO, která provozuje web TikTokuj, kde uživatelům radí, jak na této mladé sociální síti zaujmout své publikum.

Data od Davida Duca o věkovém složení českých uživatelů TikToku jsou v této grafice:

Podle počtu uživatelů v dalších věkových kategoriích se však dá odhadnout, že budoucích voličů, tedy mladších 18 let, bude na TikToku určitě více než milion. Čechů mezi 18 a 24 lety je na této síti podle Duca skoro 1,1 milionu. Další věkové kategorie se pak počítají ve statisících.

„TikTok je skvělé místo, které se podceňuje, protože většina lidí si myslí, že jsou tam jen puberťáci nebo že se tam jen tančí. Ale je to dané jen tím, že TikTok známe z toho, že nahlížíme přes rameno našim dětem a vidíme obsah, který algoritmy vybraly pro puberťáky. Je tam ale i spousta dospělého obsahu,“ říká odbornice na sociální sítě Eliška Vyhnánková.

Boomeři TikTok nechápou

Dodává, že jde ale o opravdu odlišné místo, než jsou ta, na která „jsme my boomeři zvyklí“. „To znamená, že to chce trochu odvahy začít tam dělat obsah, který je tiktokový,“ vysvětluje.

Podle Davida Duca nabízí tato sociální síť potenciál i pro ty politiky, kteří se nechtějí na videích pitvořit nebo úplně naskakovat na trendy náctiletých dětí.

„Je ale zásadní, aby si uvědomili, že úspěch na této sociální síti vyžaduje adaptabilitu,“ říká. Dodává, že v takovém případě je potřeba opustit konzervativní metody a hledat způsob, jak budoucí voliče oslovit zábavnou a méně angažovanou formou.

Anketa

Jste na TikToku?
Ne
90,3 %
Ano, jsem mladší 18 let
0,5 %
Ano, je mi 18–30 let
0,8 %
Ano, je mi 31–40 let
0,7 %
Ano, je mi 41–50 let
0,9 %
Ano, je mi 51 let a více
6,8 %
Celkem hlasovalo 4670 čtenářů.

„Přizpůsobení se dynamice a formátu krátkých videí může být klíčem k rozšíření jejich vlivu mezi mladými voliči. Platforma TikTok je primárně zaměřena na zábavu a pro politiky znamená šanci oslovit novou skupinu voličů s minimální opozicí,“ říká.

O to se trochu snaží třeba hnutí STAN, které na TikToku už oficiální profil má, a podle videí, která tam zveřejňuje, to vypadá, že se snaží najít vyváženost mezi humorem a předáváním politického poselství.

Bezpečnostní hrozba

„Naším cílem není zaujmout za každou cenu. Chceme, aby prezentace na TikToku byla v intencích toho, jaké jsou hodnoty hnutí, jak sami sebe vidíme, co považujeme za správné. To neznamená absenci humoru nebo nadsázky. Rozhodně neplánujeme lip sync videa a tanečky, leda snad parodické,“ říká mluvčí hnutí Sára Beránková.

Dodává, že zároveň ve videích chtějí upozorňovat na nebezpečí v kyberprostoru, a to i v souvislosti s varováním NÚKIB, který čínský TikTok označuje za bezpečnostní hrozbu.

Právě varování NÚKIB je důvodem, proč jsou směrem k této sociální síti zatím velmi opatrné další koaliční strany. Byť jejich zástupci přiznávají, že vedli vnitrostranickou diskuzi o tom, jestli a jak se tam připojit, aby nepřicházeli o možné voliče.

Rozsáhlou diskuzi v minulosti vedli třeba u lidovců. „Stanovisko a varování NÚKIB pro nás ale byly hlavním důvodem, abychom pro účely naší komunikace TikTok v současnosti nepoužívali. Nechceme podporovat čínskou sociální síť, u které nevíme, jak zachází s daty uživatelů,“ řekl k tomu mluvčí strany Simon Dytrych.

Čeští politici na TikToku

Na TikToku oslovují potenciální voliče i tuzemští politici. Jedním z těch nejaktivnějších je šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který od loňského roku nasbíral přes 140 tisíc followerů.

Na mladé se snaží na síti zapůsobit i exministryně financí a šéfka poslaneckého klubu ANO Alena Schillerová.

Více než 60 tisíc lidí sleduje na TikToku dalšího opozičního lídra – šéfa SPD Tomia Okamuru.

Podobně k tomu přistupuje i TOP 09 a její šéfka Markéta Pekarová Adamová, která jinak na ostatních sociálních sítích patří mezi politiky, kteří to s nimi umí a jsou tam aktivní i nad rámec běžné politické komunikace.

TikTok Pekarová nemá a s ohledem na varování NÚKIB ho ani neplánuje. Důležitým důvodem pro ni je i fakt, že na základě tohoto doporučení platí zákaz používání této – jejími slovy – „pochybné“ sociální sítě i pro všechny zaměstnance Poslanecké sněmovny, které Pekarová předsedá.

„Přišlo by mi tedy naprosto pokrytecké využívat něco, co naši zaměstnanci na svých služebních telefonech používat výslovně nesmějí,“ říká.

Přiznává však, že si uvědomuje, že se tím možná připravuje o možnost oslovit určitou skupinu zejména velmi mladých lidí. „Riziko pro národní bezpečnost ale považuji za příliš vážné na to, abych ji ohrožovala lehkovážnými příspěvky na TikToku,“ uzavírá.

O prezentaci na čínské sociální síti prozatím nestojí ani nejsilnější koaliční strana ODS. „Uvědomujeme si možná rizika spojená s užíváním této platformy. V současné době nejsme aktivními tvůrci obsahu,“ napsal Seznam Zprávám mluvčí strany Jakub Skyva.

Na dotaz, zda se na TikTok nechystá premiér a předseda strany Petr Fiala, uvedl, že předseda v současné době využívá ke komunikaci jiných metod, jako je Facebook, Instagram či X (dříve Twitter).

Za hrozbu TikTok nepovažuje naopak třeba předseda opoziční SPD Tomio Okamura. Na sněmovní chodbě to redaktorce Seznam Zpráv dokazuje i tím, že má aplikaci nainstalovanou přímo ve svém mobilu. Nikoliv ve „třetím zařízení“, jak doporučují třeba Piráti, kteří jsou ale proti TikToku také ve velké defenzivě.

Tomio Okamura a jeho humor.Video: TikTok Tomia Okamury

„Prosím vás, každý iPhone je vyroben v Číně, i ten můj,“ říká Okamura. Dodává, že neví, čeho by se měl bát, když nekrade. „Mám tam telefonní čísla a esemesky, nevím, čeho bych se měl bát, nemáme žádné úplatkářské kauzy,“ dodává.

Na TikToku je prý proto, že chce být tam, kde může komunikovat s českými občany. A těch je na této síti hodně, několik milionů. I jeho tým, stejně jako u ANO, část obsahu na TikTok překlápí z jiných sociálních sítí, ale část dělá přímo na míru tamnímu publiku.

„Co se týče Instagramu a TikToku, víme, že to má nějaká specifika. Dáváme tam věci, o kterých víme, že lidi nějak pozitivně naladí. Reakce jsou absolutně pozitivní,“ říká Okamura. Ten kromě svých vyjádření k aktuálním politickým tématům na TikToku občas rovněž zveřejňuje odlehčená videa, ve kterých tančí nebo si dělá legraci z vlády.

Reklama

Doporučované