Hlavní obsah

Provizorium u Kupky: Kamiony mají platit podle špatně spočítaných cen

Foto: Seznam Zprávy, Shutterstock.com

Ještě v lednu Martin Kupka říkal, že úřednická chyba by termíny stanovené pro výběr mýta ohrozit neměla. Teď už však takto nemluví.

Reklama

Ministr Martin Kupka sliboval, že jeho úředníci včas napraví chyby v mýtných sazbách. S blížícím se termínem se ukazuje, že se vše nestihne. Kamiony budou na dálnicích patrně platit špatně vypočtené poplatky. Téměř měsíc.

Článek

Na českých dálnicích se schyluje k nečekanému provizóriu. Reálně hrozí, že za jejich použití budou kamiony od 1. března platit poplatky, které státní úředníci špatně spočítali. A ty „správné“ tarify že budou zavedeny až s téměř měsíčním zpožděním.

Nestandardní zpoplatňování kamionů připouští i ministr dopravy Martin Kupka. Ale říká, že by to nemělo mít negativní dopad na celkový výběr mýta. „Rozdíly nejsou významné,“ prohlásil Kupka.

Jak to dopadne, bude záležet i na tom, jak se k věci postaví Fialův kabinet – nejspíše už dnes by měl o konečné podobě vládního nařízení rozhodnout.

Celý problém vyplývá z toho, že od března se podle schválené novely zákona zavádí takzvané čtyřsložkové mýto, které má nyní zohledňovat i vypouštěné emise CO2. Změny si žádá příslušná evropská směrnice.

Odpovědní pracovníci Ministerstva dopravy však udělali ve výpočtu nových tarifů chybu a uvědomili si ji až v lednu – jak popsaly Seznam Zprávy, upozornil na to v připomínkovém řízení Úřad vlády.

Dodavatel systému – konsorcium CzechToll/SkyToll – nyní už těžko stíhá opravenou tarifní tabulku do mýtného systému promítnout a funkčnost systému znovu otestovat.

Na vyřešení problému zbývají poslední dva týdny, přitom opravená tarifní tabulka se už ani nedostala do připomínkového řízení. Nezbývá ani čas na řádnou oponenturu ze strany příslušných pracovních komisí Legislativní rady vlády.

Kupka: Jednání stále probíhá

Nutnost přijmout provizorní řešení pro první březnové týdny připouští ministr dopravy Martin Kupka, který chybu na straně úřednického aparátu v lednu potvrdil. Tehdy ale také pro Seznam Zprávy uvedl, že by to „nemělo mít vliv na termíny“.

Nyní už takto nemluví. V pondělí večer sdělil, že jednání s dodavatelem stále ještě probíhá, že věc není definitivně uzavřena. Za klíčové ministr dopravy považuje, že závazný mezní termín pro implementaci příslušné evropské směrnice je stanoven „až“ na 25. března. Do té doby by vše už mělo fungovat standardně, jak předpokládá i smluvní dodatek, který v minulých dnech uzavřelo s dodavatelem systému Ředitelství silnic a dálnic.

Seznam Zprávy zajímalo, zda provizorní režim s chybně nastavenými cenami by do mýtného systému nevnesl chaos. „Dočasný režim by žádný chaos způsobit neměl. Chybu na straně ministerstva jsem už před časem potvrdil. Spolu s dodavatelem to řešíme,“ uvedl Kupka.

Privátní dodavatel mýtného systému jasně neřekl, zda se dá ještě stihnout, aby se mýto vybíralo podle opraveného sazebníku, nebo zda bude nezbytné dočasně zůstat u starého. Čeká hlavně, jakou verzi vládního nařízení schválí Fialův kabinet.

„Mýtné sazby platné k 1. březnu 2024 budou zveřejněny bez odkladu po dokončení legislativního procesu. Předpokládáme, že k tomu dojde po středečním jednání vlády a informaci zveřejní Ministerstvo dopravy,“ uvedl v úterý pro Seznam Zprávy mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Změny od března

  • Chystaná změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel.
  • Kromě dosavadních tří složek mýtného (poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší) bude nově zavedena ještě čtvrtá složka –⁠ poplatek za emise CO2.
  • V souladu s evropskou legislativou bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.
  • Skrze mýtný systém stát loni vybral 15 miliard korun, po letošních změnách se má výtěžek o 10 až 15 procent zvýšit, jak dříve avizoval ministr Kupka.

Provizorium na druhou

Chyba v tarifní tabulce byla podle informací ze zdrojů blízkých Úřadu vlády způsobena tím, že úředníci Ministerstva dopravy při stanovení nových cen nedodrželi maximálně přípustné limity, jak vyplývají z evropské směrnice. Použili špatný směnný kurz.

Kupka v lednu uvedl, že z chyb svých lidí je připraven vyvodit důsledky. Jaké, to však neupřesnil.

Selhání mají přitom na svědomí stejní úředníci vedení vrchní ředitelkou Lenkou Hamplovou, kteří loni nezvládli tendr na mýtného poradce a poté ani tendr na poradce pro dostavbu dálnice D35. Dosavadního šéfa příslušného odboru Martina Janečka přitom Kupkův resort teď vyslal na dlouhodobou stáž do Londýna.

Kromě problémů s tarify je jisté, že inovovaný mýtný systém bude jistě fungovat v provizorním režimu ještě v jiné části. Kvůli pozdě zahájené přípravě budou v prvních měsících údaje vztahující se k emisím CO2 do systému zapisovány „ručně“, až zhruba po půl roce by celý proces měl být plně automatizován. Očekávané vícenáklady budou v řádu několika milionů korun.

Reklama

Doporučované