Hlavní obsah

Vláda jde řešit drahotu na pumpách. K zastropování cen ale nesáhne

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

aktualizováno •

Vláda bude dnes řešit nejen potíže spojené s uprchlickou vlnou z Ukrajiny, ale i problém, který nyní trápí většinu Čechů – prudce rostoucí ceny benzinu a nafty.

Článek

Litr Naturalu 95 stojí průměrně 43 korun, litr nafty se pohybuje kolem 45 korun. Výjimkou ale nejsou ani cenovky atakující padesátikorunu. Prudký nárůst cen pohonných hmot v důsledku ruské invaze na Ukrajinu bude podle premiéra Petra Fialy jeho vláda řešit „rozumně a uvážlivě“.

Fiala varoval před nápady například na zastropování cen paliv, jak se ozývá z řad opozice. Zároveň ale ujistil, že stát nebude jen přihlížet. „My musíme nejen rychle něco udělat s tou cenou, ale také zvážit dopady našich rozhodnutí. Abychom za tři dny zase nečelili nějakému jinému problému,“ řekl premiér v úterý.

Vláda zatím nepředstavila konkrétní plán, co se zdražováním dělat, a opatrně našlapují i ministři. Na vládě se očekává ohledně tohoto tématu dlouhá debata. Někteří ministři se pod podmínkou anonymity svěřili, že i když vláda udělá kroky, které by pohonné hmoty zlevnily, Češi si holt musejí na dražší tankování u čerpacích stanic kvůli krizi teď zvykat.

Vláda má nyní několik možností: snížit DPH nebo spotřební daň, či zastropovat ceny. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela už předem sdělil, že se stanovením cenového stropu nesouhlasí.

„Než začneme přemýšlet o zastropování cen pohonných hmot, měli bychom si uvědomit, že ropy je na světových trzích dostatek a vliv na růst cen pohonných hmot v České republice má kromě ruské agrese také oslabování koruny a snaha předzásobit se ze strany spotřebitelů,“ uvedl už dříve na svém Twitteru Síkela.

Ministryně Helena Langšádlová těsně před jednáním vlády pro ČT potvrdila, že vláda se nechystá jít cestou zastropování cen. Neschválí ani snížení či zrušení DPH na benzin a naftu – naopak se hledá jiná cesta, jak růst cen zmírnit. O jakou cestu by mělo jít, nechtěli ministři předem spekulovat.

Ministr školství Petr Gazdík přidává i další pohled na to, proč se zdražuje. „Bohužel máme zprávy i o tom, že někteří prodejci významně navyšují své marže, přestože benzinu a nafty je na trhu dostatek,“ reagoval pro Seznam Zprávy ministr školství.

Česká pomoc uprchlíkům z Ukrajiny

– Z Ukrajiny zatím přišlo do Česka víc než 100 tisíc uprchlíků.

– Vláda bude na jednání řešit jednotnou úhradu na ubytování ukrajinských uprchlíků v krajích.

– Ministr vnitra Vít Rakušan oznámil, že registrace pro příchozí na cizinecké policii by se měla prodloužit ze tří na 30 dnů. Ve středu o tom bude jednat vláda.

– Uprchlíci s vízem ke strpění by v Česku mohli pracovat bez pracovního povolení, vyplývá z návrhu zákona.

– Uprchlíci z Ukrajiny by mohli dostávat humanitární dávku 5 000 korun na pokrytí potřeb. Příchozí v nouzi by ji mohli pobírat opakovaně, a to ještě až tři další měsíce.

– Česká republika a další země přijímající uprchlíky z Ukrajiny budou moci žádat o peníze ze speciálního fondu USA.

Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček v rozhovoru pro Seznam Zprávy řekl, že by šel cestou snížení DPH.

„Kdybychom snížili DPH, tak by to přineslo celou řadu pozitivních efektů, například by se snížil rozdíl mezi cenami v Česku a Polsku. Tím pádem by už nejezdilo tolik českých řidičů tankovat mimo naše území. Zároveň má snížení DPH další velice důležitý efekt, že by se díky tomu zastavil další růst cen u čerpacích stanic, a tím by se projevil protiinflační efekt tohoto opatření,“ navrhuje Křeček, jak by se situace mohla řešit.

Kdybychom snížili DPH, tak by to přineslo celou řadu pozitivních efektů, například by se snížil rozdíl mezi cenami v Česku a Polsku.
Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities

Ekonom také vysvětluje, proč by nešel cestou zastropování cen. „To zastropování cen má nevýhody, například bychom vlastně dotovali paliva pro Němce a Rakušany, kteří by jezdili tankovat do Česka, my bychom to těm čerpacím stanicím museli nějakým způsobem dotovat a mohli by to využívat i lidé z jiných zemích, což podle mě není rozumné, aby čeští daňoví poplatníci platili Němcům levný benzin,“ dodává ekonom Křeček.

Podle expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše by vláda měla okamžitě odpustit DPH distributorům pohonných hmot a zastropovat cenu nafty a benzinu na 35 korunách.

Naopak někdejší ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 se domnívá, že by měla vláda v případě cen pohonných hmot vyčkat a neunáhlit se. „Bude-li to krátkodobé, tak to přejde, a bude-li to dlouhodobé, tak si na to budeme muset zvyknout, donekonečna se to kompenzovat nedá,“ uvedl pro Seznam Zprávy.

Snížení spotřební daně o korunu šedesát, které je podle něj možné, vykompenzuje jen jednodenní pohyb na trhu a důsledkem bude „obrovská díra“ ve státním rozpočtu. „U zastropování cen bych se bál, že může vyvolat nedostatek,“ uvedl dále.

Reklama

Doporučované