Hlavní obsah

Tescoma v Rusku pokračuje. Majitel tvrdí, že za to nemůže

Foto: Tescomaonline.ru, Seznam Zprávy

Těsně před zahájením útoku na Ukrajinu, v Den obránce vlasti, měl loni internetový obchod Tescomaonline.ru speciální akci na české kuchyňské potřeby. Slevy byly až 35 procent.

Reklama

Na ruském trhu je navzdory válce nadále k mání české kuchyňské zboží. Majitel jeho výrobce, zlínské firmy Tescoma, tvrdí, že má jen velmi omezené možnosti, jak prodeji v Rusku zabránit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

I když čeští poslanci už loni v listopadu výraznou většinou hlasů označili Putinův režim za teroristický, řada domácích firem dělá v Rusku nadále byznys. Vedle některých pivovarů či jiných potravinářských výrobců, o nichž už Seznam Zprávy referovaly, zůstalo mimo jiné i kuchyňské zboží vyrobené ve zlínské firmě Tescoma.

O setrvání firmy na ruském trhu, který byl pro ni v minulosti vždy jedním z klíčových, svědčí i stále funkční internetový obchod www.tescomaonline.ru. V Moskvě má firma vedenu obchodní pobočku. Kontakt směřuje na tamní kancelář společnosti ABM Invest LLC. Tescoma zůstává přítomna i v Lukašenkově Bělorusku.

Majitel Tescomy Petr Chmela říká, že situaci v Rusku a na Ukrajině neustále ve firmě monitorují, ale že na tamní prodej svého zboží mají jen malý vliv.

„V těchto státech (Rusko a Ukrajina) nemáme přímo zastoupení, takže naše možnosti na místě ovlivňovat dostupnost zboží jsou značně omezené,“ tvrdí majitel Tescomy.

Jak říká, historicky na ukrajinském a ruském trhu spolupracují s nezávislým obchodním partnerem z Ukrajiny, který obě tyto země obchodně pokrývá.

„Jak eskaloval válečný konflikt mezi Ruskem a Ukrajinou, začali jsme s tímto partnerem ve věci dodávek na ruský trh jednat,“ uvedl majitel Chmela. Aktuálním výsledkem podle něho je, že objem prodejů zboží Tescomy v Rusku není už zdaleka takový jako před válkou a má „klesající tendenci“.

„Veškerá jednání se tak snažíme vést tak, aby nebyla ohrožena stabilita dodávek na Ukrajinu a současně ani pozice našeho ukrajinského partnera a jeho zaměstnanců,“ doplnil vlastník Tescomy.

Foto: Tomáš Hampl, Seznam Zprávy

Tescoma zůstává i v Bělorusku, jak dokumentuje ze své cesty čtenář Seznam Zpráv Tomáš Hampl. Kuchyňské náčiní z Česka nabízí třeba běloruský řetězec OMA.

„Jsou to jen kecy“

Někteří čeští podnikatelé, kteří se z Ruska stáhli hned po zahájení války, však takovou argumentaci zpochybňují.

Třeba vlastník firmy Isolit-Bravo Kvido Štěpánek nevěří, že se firmy z Ruska nemohou stáhnout okamžitě. „Jsou to všechno jen kecy. Tyhle firmy žijí z krve Ukrajinců, ale i těch chudáků Rusů, které Putinův režim nahnal na frontu,“ prohlásil jadrně Štěpánek, který se i aktivně zapojil do pomoci Ukrajině, třeba výrobou pozemních dronů.

Jak říká, jejich firma odešla z Ruska ihned, a to i za cenu určitých finančních ztrát. „Chápu to jako určitou újmu, kterou musíme nést, ale vůbec s nikým nechci vyjednávat, že když jim tam ještě něco dodáme, tak že oni nám zaplatí. Prostě to skončilo prvním dnem války a je to vyřízené,“ uvedl podnikatel.

Už dříve se pro Seznam Zprávy pozastavil nad tím, jak český vývoz do Ruska neklesl loni na nulu, jak by si osobně představoval, ale jen na zhruba 40 procent výchozího stavu.

Příběh Tescomy: Z tandemu zůstal jen jeden

  • Společnost Tescoma byla založena v roce 1992 ve Zlíně dvěma přáteli, Jiřím Vaculíkem a Petrem Chmelou. Začínali jako hudebníci v kapele Symfonik Rumpál.
  • Během let společným úsilím vybudovali významnou firmu s vlastním vývojovým centrem a celosvětovým záběrem, která se zabývá výrobou kuchyňských potřeb. Sama firma uvádí, že dnes působí ve 130 zemích.
  • Jedním z klíčových trhů, kde firma vybudovala samostatnou obchodní pobočku, bylo doposud Rusko. Stejně tak ale Ukrajina.
  • V červenci 2019 celou Tescomu tvrdě zasáhlo nečekané úmrtí Jiřího Vaculíka, vedení firmy tak zůstalo už jen na Petru Chmelovi.

Vůči firmám, které v Rusku stále působí, se kriticky vyjádřil i spolumajitel skupiny Jablotron Dalibor Dědek, jeden z prvních, kdo po rozpoutání války na Ukrajině téměř okamžitě zavelel k odchodu z Ruska.

„Je to o tom, kdo co staví na první místo, zda peníze, nebo morálku,“ uvedl nedávno pro Seznam Zprávy s tím, že každá z firem si nyní píše svou vizitku, jak bude veřejností vnímána i v budoucnosti.

Majitel Tescomy Petr Chmela postoje těchto podnikatelů, kteří se rozhodli odejít bez váhání, nechce vůbec komentovat. „Jiné firmy mi hodnotit nepřísluší,“ uvedl a nechtěl už odpovídat i na jiné doplňující otázky.

Jak Seznam Zprávy popsaly, v Rusku je dnes v obchodech k mání celá řada pivních značek. Některé pivovary to vůbec nehodlají vysvětlovat, jiné uvádějí, že jde jen o doprodej zboží, nechybí ani zdůvodnění, že se pivo do Ruska dostává přes třetí země, aniž by o tom výrobce věděl. To uvedli i majitelé některých českých nábytkářských firem.

Bývalý český velvyslanec v Rusku Petr Kolář je přesvědčen, že přítomnost každé české, resp. západní značky na ruském trhu pomáhá legitimizovat Putinův režim a je minimálně podprahově využitelná pro domácí (ruskou) propagandu.

„Jsme ve válce, která má i svou podstatnou hybridní podobu. Vše, co může být zneužito proti nám a čím nahráváme nepříteli, je špatně. Nehrajeme piškvorky, bojujeme se zlem,“ podotkl bývalý velvyslanec Kolář pro Seznam Zprávy.

Reklama

Doporučované