Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme nový Portál občana. Je přehledný, ale dělá chyby

Foto: Pexels, Seznam Zprávy

Díky Portálu občana se dá dostat na úřady přímo z gauče.

Reklama

Státní portál, kde lze zjistit počet bodů řidiče, platnost pasu či uložit soubory z datové zprávy, má novou podobu. Nabízí třeba snazší použití datových schránek, ale má i nedostatky. Seznam Zprávy radí, na co si dát pozor.

Článek

Výkladní skříň digitalizace státu, Portál občana, dostala v druhé půlce listopadu novou grafiku a funkce. Web je optimalizovaný i pro mobily a je už připravený na spuštění aplikace eDokladů od ledna 2024. Inovací prošla také Identita občana, která je už standardem pro přihlašování do všech aplikací veřejné správy.

Nový design se má stát vzorem pro ostatní on-line služby státu. Na přelomu roku má být hotová také nová mobilní aplikace, která bude fungovat ve stejném duchu. „Nabídne i možnost být stále či jednoduše zalogován, ale i notifikace na přední stránce telefonu,“ nastínil vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti). Náklady na novou podobu portálu se podle něj vešly do 15 milionů korun.

Co v článku najdete

  • Jak používat Portál občana krok za krokem.
  • Jak zde funguje datová schránka.
  • Jaké jsou další nové funkce.
  • Na co dát při použití pozor.
  • Co na portálu stále nevyřídíte.

Portál už si zvykl využívat asi milion lidí, jen za poslední rok jejich počet vzrostl téměř na dvojnásobek. Vzhled se však už pět let nezměnil. „Design nebyl uživatelsky přívětivý a morálně zastarával. Prováděli jsme uživatelské výzkumy a poučili se ze zpětné vazby. Zjistili jsme, co uživatelům nejvíc komplikuje cestu k digitální službě, a na základě toho jsme stavěli nový design,“ vysvětlil ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd.

Texty jsou srozumitelnější než dřív a systém je připravený na snadné přidávání dalších funkcí, jichž bude stále přibývat. V přípravě je třeba napojení systému Drozd pro cesty do zahraničí. Zatím se však nepočítá s integrací veškerých služeb státu. Dál budou v provozu i specializované portály jako třeba Moje daně, které mají složitou agendu.

Seznam Zprávy vyzkoušely funkce portálu za vás a nabízejí přehledný návod k použití. Jestliže i tak budete v něčem tápat, jako užitečné se jeví odpovědi na časté dotazy ke každému tématu, které lze najít v jednotlivých částech portálu vždy v dolní části stránky.

Chyby a nedostatky

Předem je nutno upozornit, že portál v nové podobě je zatím ve zkušebním provozu. Proto je třeba ostražitost a trpělivost, některé funkce ještě nemusejí fungovat spolehlivě. Při našem testování se některé věci zobrazily až napodruhé, menu nereagovalo na kliknutí, systém několikrát zamrznul nebo nás nečekaně odhlásil.

Po doladění v příštích týdnech zřejmě tyto „dětské nemoci“ odezní. Seznam Zprávy však odhalily i jeden zásadnější nedostatek v zobrazování zpráv z datové schránky, na kterou přitom nová podoba portálu hodně sází. Dokud autoři systému tento nedostatek neodstraní, nelze prohlížení datových schránek na portálu doporučit.

Každá datová zpráva ve schránce má datum dodání a datum doručení. Datum dodání je den, kdy zpráva do schránky přišla. Zatímco datum doručení je až den, kdy se uživatel poprvé po datu dodání přihlásil do datové schránky – asi jako kdyby s odstupem několika dní převzal doporučenou zásilku na poště. Anebo, pokud se nepřihlásí 10 dní po dodání, zpráva se tím považuje za doručenou.

Zprávy se v datové schránce uchovávají 90 dní po datu doručení a pak se automaticky smažou. Z našeho testování však vyplynulo, že zobrazení zpráv z datové schránky na Portálu občana se zřejmě řídí 90 dny od data dodání, nikoliv až od doručení. Nezobrazují se zde totiž zprávy, u nichž už od data dodání uplynulo 90 dní, přitom však doručení nastalo později a v datové schránce stále fyzicky jsou.

Ze tří doručených zpráv ve schránce autora tohoto článku se na portálu nejprve zobrazovaly jen dvě a následující den už pouze jedna, přitom ve schránce jsou stále všechny tři. Právě v ten den přitom u jedné ze zpráv uplynulo 90 dní od data dodání.

Co na portálu vyřídíte

Bez chození na úřady lze na jednom místě najít množství služeb a navíc většinou zdarma. Příklady těch nejoblíbenějších:

  • Datové schránky – prohlížení a archivace zpráv.
  • Stav tachometru auta z poslední STK nebo bodového konta řidiče.
  • Platnost řidičského či občanského průkazu a pasu.
  • Výpis z rejstříku trestů nebo živnostenského rejstříku.
  • Přehled o nemovitostech zapsaných v katastru, které se týkají přihlášeného člověka.
  • Přístup do elektronicky zaznamenané zdravotnické dokumentace.

Jak portál najít

Portál má relativně složitou adresu obcan.portal.gov.cz. Funguje ale i přesměrování z jednodušší adresy www.portalobcana.cz nebo jen portalobcana.cz, i když to chvíli trvá.

Dostat se sem dá také z hlavního státního portálu www.gov.cz – kliknutím na odkaz v pravém horním rohu, který ovšem jako modrý na modrém pozadí není moc viditelný.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Odkaz na Portál občana z webu gov.cz je vpravo nahoře

Třetí způsob je nová stránka portalobcana.gov.cz – vysvětlující web, na němž si lze prostudovat, co Portál občana umí. Také odtud vede cesta na portál proklikem v pravém horním rohu. Odkaz jako bílý na modrém pozadí je dobře vidět, ale stránka musí být otevřená na celou obrazovku počítače, jinak toto zásadní tlačítko překvapivě zmizí.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Tlačítko pro vstup na portál na webu portalobcana.gov.cz je také vpravo nahoře.

Portál se dá také jednoduše vyhledat, to autoři systému dobře ošetřili. Po zadání do vyhledávače „portál občana“ se správný odkaz přímo na přihlášení zobrazí jako první hned nahoře.

Přihlášení přes Identitu občana

Jako už dříve, přihlásit se lze pomocí Identity občana nebo údajů k datové schránce. Doporučuje se však spíše Identita občana, protože v případě přihlášení jako do datové schránky se nemusíte dostat ke všem funkcím. Přihlásit se lze například pomocí eObčanky nebo bankovní identity jako do internetového bankovnictví.

Identita občana v poslední době také prošla redesignem. Přibylo v ní možností, jak se přihlásit, jsou proto přehledněji rozdělené do tří záložek. Jak se jednou přihlásíte, systém si tento způsob zapamatuje a příště ho nabídne hned nahoře jako první volbu. To je ve srovnání se starším systémem vylepšení.

Jakmile proběhne první přihlášení, je ještě nutno potvrdit souhlas s předáním osobních údajů, a to trvale, nebo jednorázově. Bez něj není možné využít mnoho služeb portálu. Udělení souhlasu je nutné potvrdit dvakrát po sobě.

Na co dát pozor

  • Počítejte s tím, že přihlášení přes Identitu občana někdy může chvíli trvat. Nám to při některých pokusech trvalo až 30 sekund, i při vynikajícím internetovém připojení.
  • Systém nás také několikrát nečekaně odhlásil.
  • Nemáte-li zřízenou datovou schránku pro nepodnikající fyzické osoby, některé funkce, jako třeba doručení výpisu z rejstříku trestů, nejsou dostupné.

Nový vzhled

Nový design je jednoduchý a intuitivní. Na portálu přibylo funkcí, dle ministra Bartoše už jich je celkem 100 a na dalších 500 vedou odkazy na spolupracující portály. Proto jsou teď tematicky členěné do karet. Například v kartě Podnikatel najdete žádost o výpis z živnostenského rejstříku nebo odkaz na založení firmy on-line, v kartě řidič lze najít výpis z bodového systému či registru vozidel, platnost řidičského průkazu nebo stav tachometru při poslední kontrole na STK či měření emisí.

Seznam služeb se na rozdíl od předešlého designu ve výchozím nastavení zobrazuje od nejvíce využívaných služeb, jako jsou například výpisy nebo nahlížení do dokladů či na údaje z registru řidičů a registru vozidel. Nejvyužívanější služba výpisu z rejstříku trestů se zobrazuje hned jako první. Je tu také funkce vyhledávání.

Jednotlivé služby v kartách však nejsou řazené podle abecedy ani logické souvislosti, proto se v nich hůře hledá. Východiskem pro jejich řazení byla zřejmě využívanost aplikací. V nabídce je hodně služeb, ale některé se zdvojují, nebo není hned jasný rozdíl a chvíli trvá se v nich zorientovat. V každé kartě však není služeb příliš mnoho, proto předem stojí za to si vše kvůli přehledu projít.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Hlavní stránka nového Portálu občana – funkce jsou tříděné do sekcí

Pozitivní novinkou je karta Oblíbené, do níž si lze připnout vybrané služby kliknutím na hvězdičku v levé části řádku, jak je to obvyklé u řady jiných serverů.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Přidávání funkcí mezi oblíbené

Na hlavní stránce nahoře vpravo je odkaz na zobrazení zpráv z datové schránky. V případě nepřečtených zpráv je ikona „datovky“ doplněná barevným číslem, jak tomu bývá třeba u e-mailových aplikací.

Kromě toho je v pravé části stránky okno, které hlásí nově doručené zprávy, abyste žádnou nepřehlédli.

Za zmínku stojí záložka Doklady, kde je zobrazená platnost občanského a řidičského průkazu i cestovního pasu. Každý si sem může uložit i data platnosti dalších dokladů a nechat si tak hlídat, aby na konec platnosti nezapomněl.

Na co dát pozor

  • Počítejte s tím, že u každé funkce je nutné až 10 sekund čekat na výsledek. V případě sloučení některých funkcí by mohl být systém přehlednější a pro uživatele rychlejší.
  • Dobré je projít si první kartu služeb Vše, protože některé služby, třeba hodně využívaný výpis z rejstříku trestů, se zobrazují pouze v ní, a nikoliv už v některé specializované kartě.

Datová schránka a archivace zpráv

Na fungování samotných datových schránek se nic nezměnilo, k dispozici je i nadále aplikace na webu mojedatovaschranka.cz, na jejíž použití už také Seznam Zprávy před časem nabídly jednoduchý návod.

Na Portálu občana jen přibyla další možnost, jak prohlížet a obsluhovat i několik datových schránek najednou. I když s výše uvedeným nedostatkem.

„Byli jsme si vědomi toho, že uživatelé mají často problémy s klientem datových schránek. Věříme tomu, že toto jedno místo, integrace datových schránek do Portálu občana, přinese zásadní změnu pro pohodlí uživatelů, když si čtou zprávy od státu a když posílají zprávy státu,“ zhodnotil Martin Mesršmíd.

Datové schránky dosud měla do Portálu občana připojena zhruba desetina jejich uživatelů, celkově asi 360 tisíc lidí, několik desítek tisíc z nich používá dvě a více najednou.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Archivace zpráv v zobrazení datové schránky

Schránka zde vypadá víc jako e-mail, se zobrazením náhledů zpráv v pravé části stránky přímo při procházení jejich seznamu – není nutno zprávy rozklikávat. Mezi více datovými schránkami lze snadno přepínat, jako když je připnuto více e-mailových schránek do jedné poštovní aplikace.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Uložit přílohy do úložiště Moje soubory jde dvěma způsoby

Na rozdíl od klasické aplikace pro datové schránky se tu dá libovolně dlouho a zdarma archivovat celá zpráva nebo jen její příloha, a to až do naplnění úložiště velikosti jednoho gigabytu. Běžná aplikace pro datové schránky nabízí pouze možnost poslat si do tohoto úložiště přílohu zprávy, nikoliv celou zprávu.

Na co dát pozor

  • Zobrazení zpráv se zřejmě neřídí 90 dny od doručení datové zprávy, ale od jejího dodání, které nastalo dříve. Nemusíte tak vidět některé zprávy, které v datové schránce stále jsou.
  • Při jednom pokusu uložit přílohu datové zprávy do úložiště Moje soubory se nám zpráva neuložila, při druhém nás systém odhlásil. Při dalších už proběhlo vše v pořádku. Raději počítejte s možnými chybami.

Zasílání oznámení

Důležitou částí portálu je profil uživatele a nastavení služeb, k níž se lze dostat kliknutím na menu v pravém horním rohu se slovem „Více“, jak to bývá obvyklé v jiných aplikacích. Toto menu s uceleným přehledem je pozitivní změnou ve srovnání se starším designem.

„Zde najdu konfiguraci Portálu občana, kde si mohu posílat notifikace – oznámení o tom, že mi přišla datová zpráva nebo že mám nějakou změnu svých dat v základních registrech. Mohu si nechat posílat informaci o konci platnosti svých dokladů,“ popsal Martin Mesršmíd. Notifikace je možná do jednoho e-mailu nebo SMS na jedno telefonní číslo.

Foto: Filip Grygera, Seznam Zprávy

Zasílání notifikací najdete pod Více (1) – Nastavení (2) a Upravit (3)

Po zadání e-mailu či telefonu je ještě nutné srolovat níže na stránku a zaškrtnou políčka, ve kterých případech si chcete nechat zasílat upozornění. Jsou tu zvlášť volby pro Portál občana a pro připojené datové schránky.

Jakmile je e-mail pro notifikace uložený, změna doručovací adresy je jednoduchá. U e-mailu stačí kliknout na koš, čímž se adresa smaže, a pak lze do systému zadat jinou. U telefonního čísla je postup stejný.

V profilu uživatele je vidět také přehled osobních dokladů, souhrn údajů v registru obyvatel a přehled podání u veřejných institucí, které jsou na systém napojené. Dále je tu vstup do úložiště souborů – kromě těch z datové schránky si sem lze uložit cokoliv z počítače.

Na co dát pozor

  • Když chcete přidat e-mail pro zasílání oznámení, systém nejprve na tuto adresu pošle potvrzovací kód. Chce to však opět trpělivost, zpráva s kódem přijde až za několik minut. U přidání telefonu to tak není, SMS přijde okamžitě.
  • Když chcete telefon či e-mail pro notifikace odstranit kliknutím na ikonku koše, po potvrzení se zdá, že se nic nestalo – telefonní číslo či mailová adresa tam stále zůstává. Změna se projeví teprve po obnovení stránky.

Co na Portálu občana nevyřídíte

Řadu úředních úkonů na portálu nelze vyřídit přímo, protože jsou hodně složité. Na mnoho veřejných služeb v něm však najdete odkaz a po přechodu na jiný portál, když používá Identitu občana, už se nemusíte znovu přihlašovat.

Žádost o řidičský průkaz či jeho výměnu – nutno žádat na Portálu dopravy, v Portálu občana je na něj odkaz. Průkaz je pak nutno osobně vyzvednout.

Žádost o vydání občanského průkazu – tento úkon prozatím nelze vyřídit on-line, protože je nutné osobní ověření biometrických údajů. Na podrobnosti postupu je v Portálu občana odkaz v sekci Občanský průkaz – zde nutno srolovat dolů na část Často se ptáte.

Informace z portálu ČSSZ– z Portálu občana se k nim lze dostat odkazem na samostatný web.

Daňové přiznání – komunikaci s Finanční správou dál obstarává web Moje daně, i na něj vede z Portálu občana přímý odkaz.

Data z Očkovacího portálu občana – taktéž řešeno odkazem na speciální web.

Potvrzení o bezdlužnosti – nutné je vyžádat u jednotlivých institucí, jako jsou Finanční správa, Celní správa, zdravotní pojišťovna a Česká správa sociálního zabezpečení, případně jako placenou službu na specializovaných webech – například ceecr.cz, nejsemdluznik.cz nebo kolikmam.cz.

Výhody a nevýhody Portálu občana

Výhody

  • Přehled dostupných digitálních služeb státu a veřejných institucí na jednom místě.
  • Pro vyřízení řady věcí není nutné chodit po úřadech.
  • Většina jinak zpoplatněných služeb je tu zdarma.
  • Možnost upozornění na konec platnosti dokladů.
  • Zjednodušené použití datových schránek a archivace kopií datových zpráv libovolně dlouho.
  • Po přihlášení není nutné se znovu přihlašovat při přechodu na další portály.
  • Snadná orientace a přehledné zobrazení v telefonu.
  • Úložiště souborů velikosti 1 GB.

Nevýhody

  • Pro vyřízení úředních úkonů je nutné spolehlivé internetové připojení.
  • Funkce v konkrétní kartě nejsou řazené podle abecedy ani logické souvislosti, hůře se v nich hledá.
  • Řada služeb zde není přímo, je nutné přejít na jiné portály.
  • K některým funkcím je potřeba mít i datovou schránku.
  • Zobrazení datové schránky zde nemá všechny funkce.
  • Přílohy datových zpráv není možné jen zobrazit, je nutné je stáhnout.
  • Ve zkušebním provozu systém dělá chyby a řada věcí hodně dlouho trvá.

Reklama

Doporučované