Hlavní obsah

„Tahák proti padouchům“ pomáhá seniorům v pasti internetu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Každý třetí český senior alespoň občas navštíví internet a tam se častěji než ostatní uživatelé stávají právě senioři obětmi podvodníků. Pomoci jim teď chce Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost s novým nástrojem.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Manželé Smolovi – Miroslav (75) a Alice (73) se na internetu pohybují pravidelně a počítačovou techniku ovládají dobře. V tom jsou mezi seniory spíše výjimkou. V důchodu ji využívají především k e-mailové komunikaci s přáteli a úřady, ale také k vyhledávání informací a novinek.

,,I přesto, že se na internetu cítíme poměrně bezpečně, setkali jsme se několikrát s podvodným e-mailem. Obraceli jsme se v takovém případě na odborníka přes zabezpečení počítačů,“ popsali manželé Smolovi. Pomůcka SENIOR podle nich může fungovat jako návod, jak se před útoky hackerů a podvodníků chránit.

Podle zjištění Policie České republiky kyberkriminalita každým rokem narůstá. Navíc se neomezuje jenom na počítače. S podvodnými zprávami se v poslední době setkávají také uživatelé chytrých telefonů, například v podobě příspěvků na bydlení. Útočníci se v SMS zprávách vydávali za Ministerstvo práce a sociálních věcí.

Cílem útočníků bylo přesvědčit adresáty k přihlášení na podvodné stránce pomocí bankovní identity a následně pak využít jejich údaje k přihlášení do internetového bankovnictví. Policie v tomto případě eviduje v Česku zhruba sto podvedených lidí.

Foto: https://www.hoax.cz/phishing/sms---podvodny-odkaz-o-prispevku-na-bydleni-20221013/

Podvodná zpráva s odkazem na formulář k příspěvku na bydlení.

,,Pachatelé spoléhají na to, že když zprávy rozešlou co největšímu počtu lidí, tak se někdo chytí. A on se bohužel vždycky někdo chytí. I přesto, že se veřejnost snažíme varovat,“ sdělil mluvčí Policie ČR Jakub Vinčálek.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) podvod označil za skutečně odporný, protože cílí na lidi, kteří můžou být ve finančních problémech. „Mylně mohou nabít dojmu, že získají finanční pomoc. Naopak ale přijdou i o poslední peníze, které na účtu měli,“ řekl.

Kyberútoků na banky a jejich klienty přibývá. Jaké jsou typické scénáře

,,Ohrožený je každý z nás. Výsledky průzkumů sice často ukazují, že senioři patří například mezi nejčastější šiřitele řetězových e-mailů, nicméně z povahy věci to může dělat i kdokoli jiný, nehledě na věk,“ sdělil mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) Marek Vala.

Kybernetické útoky a hrozby, které na uživatele internetu čekají, bývají mnohdy sofistikované a naletět jim může kdokoli. Pomůcka SENIOR má podle Marka Valy napomoci všem, kteří mají alespoň základní znalosti o fungování počítače a internetu. Funguje na principu šesti prvků.

SENIOR je jejich akronymem, vychází ze slov „Soubory“, „Emoce“, „Nátlak“, „Instrukce“, „Odkazy“ a „Reputace“. Jde tedy o shrnutí nejčastějších praktik podvodníků v elektronické komunikaci, na které by si uživatelé měli dát pozor.

Foto: NÚKIB

Pomůcka SENIOR proti podvodníkům a hackerům.

Popisuje, na jaké typy příloh a odkazů si ve zprávě dát pozor nebo nejčastější triky podvodníků. Ti se často snaží zprávami v obětech vzbudit emoce strachu nebo zvědavosti. Není také výjimkou, kdy se vydávají za autoritativní instituce a zneužívají reputace třeba policie, ministerstev nebo energetických společností.

Pomůcku, kterou si zájemci mohou na stránkách NÚKIB stáhnout ve zkrácené verzi – ve formě tzv. „Taháku proti padouchům“ – hodnotí kladně třeba nezisková organizace podporující seniory Život 90.

,,Každý takový materiál je užitečný. V Životě 90 jsme pomůcku předali lektorům, kteří u nás vedou kurzy práce na PC pro seniorky a seniory. Ti jej při výuce využijí a seznamují s jeho obsahem naše klienty,“ popsala vedoucí Centra aktivního stáří Života 90 Lucie Rybyšarová.

Pomůcka je podle ní přínosem i v rámci dalších služeb organizace, jako je poradenské centrum nebo linka důvěry tzv. Senior telefon.

Pro seniory vznikne nová bezplatná linka 116 100, platit bude v celé EU

Na tvorbě materiálu se podílela také Univerzita třetího věku pod brněnskou Masarykovou univerzitou. Zájem o problematiku kybernetické bezpečnosti a počítačové vzdělání je tam podle specialistky pro celoživotní vzdělávání Markéty Jelínkové konstantní. Důvodem jsou neustálé aktualizace a nové znalosti, které senioři k jejich využívání potřebují.

Podle Jelínkové je o kurzy kyberbezpečnosti zhruba stejný zájem jako o ty pohybové či jazykové. Kurzy počítačového a internetového vzdělávání jsou pak natolik žádané, že jejich kapacita často nedostačuje.

,,Momentálně nabízíme třeba kurz Nebezpečí na internetu a hrozby kyberútoků pro seniory. Součástí je také zapojení účastníků do praktických ukázek a příkladů," shrnula Jelínková.

Právě aktivní zapojení podle ní senioři oceňují, protože si mohou vyzkoušet daný problém řešit v bezpečném prostředí. To jim dodává sebevědomí, že pak budou schopni uspět i reálně.

Každý druhý podvodný telefonát je úspěšný. Odborníci radí, jak si dát pozor

Pomůcku NÚKIB zveřejnil při příležitosti Mezinárodního dne seniorů na začátku října. Mluvčí úřadu Vala obecně doporučuje nevyplňovat nikde mimo oficiální stránky úřadů a institucí svoje údaje. Mít různá hesla na různé účty, stejně jako používat vícestupňové ověřování.

,,V neposlední řadě pak nepodléhat nátlaku a stresu, který se v lidech často snaží vzbudit podvodné e-maily, zprávy nebo telefonáty,“ uzavřel Vala.

Reklama

Doporučované