Hlavní obsah

Těžké kamiony dál ničí dálnice. Průkopnické váhy za desítky milionů neplní účel

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Prevencí proti desítkám tisíc často přetížených aut mají být takzvané vysokorychlostní váhy.

Reklama

Nedotažené vysokorychlostní vážení aut na dálnicích v květnu kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad. Podle zjištění Seznam Zpráv se v závěru roku situace navzdory slibům silničářů ještě zhoršila.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Mají chránit české dálnice před přetíženými auty. „Všechny bychom v tomto roce chtěli mít v plnohodnotném provozu,“ tvrdil sebevědomě ve svém podcastu již v dubnu tohoto roku šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Mluvil o sedmi vahách vestavěných přímo do tělesa dálnice. Speciální technologie s kamerami a čidly mají převažovat projíždějící kamiony, zda je svou nadměrnou vahou neničí. Chloubou pak bylo, že váhy umí rovnou posílat hříšníky správnímu úřadu, který jim vystaví pokuty.

Je ještě hůř

Podle zjištění Seznam Zpráv je však nyní situace ještě tragičtější než na jaře – až na výjimku na D48 u Frýdku-Místku zařízení za desítky milionů korun neplní avizovaný účel – tedy automatické odesílání dat správním úřadům a následné pokutování. Plnohodnotně už nefungují ani váhy na D1 u Jihlavy, ani na D2 poblíž Židlochovic na Brněnsku, kde ještě v září úředníci vyměřovali tisíce pokut za přetížená auta.

„Po domluvě s Ministerstvem dopravy jsme pozastavili výběr pokut a od poloviny října nedostáváme ani data. Nemáme co vymáhat,“ přiznal starosta Židlochovic Jan Vitula (Vaše Židlochovice).

Naplno nefunguje ani nejnovější váha na D4 nedaleko Černošic u Prahy. „Je ve zkušebním provozu,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Ministr Martin Kupka (ODS) Seznam Zprávám řekl, že je teď v Česku devět vysokorychlostních vah, včetně těch mimo dálnice. U pěti běží reklamační řízení, další prochází kalibrací. „Momentálně fungují dvě, z toho jedna ve zkušebním provozu,“ uvedl.

Také avizoval, že příští týden poslaneckým návrhem podá novelu zákona, která vybírání pokut při tomto typu vážení upravuje. „Bude to analogické jako v případě radarů, kdy příslušný úřad v případě zjištění přetíženého kamionu osloví jeho provozovatele a postih půjde za ním,“ popsal. Uvedl rovněž, že v současnosti sbírá pro podporu návrhu co nejvíce podpisů dalších koaličních poslanců.

Podle mluvčího resortu Filipa Medelského některé z vah slouží na takzvaný předvýběr. Váha zachytí problematické auto a policisté je zanedlouho zváží „postaru“ na záchytném parkovišti.

To je však daleko od „průkopnického“ automatizovaného systému, jímž se ŘSD opakovaně chlubilo.

S kritikou už v květnu přišel Nejvyšší kontrolní úřad. Ve zprávě k modernizované D1 zmínil právě „jihlavskou“ váhu na 123. kilometru. Reálně byla totiž v provozu pár týdnů, pak se porouchala, nikdo se měsíce neměl k její opravě a navíc za dobu svého fungování zahltila úřad, který nebyl schopný takové množství pokut vůbec zpracovat.

Pro představu – v březnu a dubnu 2022 bylo zmíněnou váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel.

„Pokuty nevybíráme“

Navzdory plánům Ředitelství silnic a dálnic zařízení ani na konci letoška není funkční. „Poslední informace, kterou jsme obdrželi od ŘSD v rámci společné porady pátého října na Ministerstvu dopravy, byla taková, že váha nemá řádné ověření Českého metrologického institutu. Pokuty nevybíráme,“ sdělil mluvčí jihlavského magistrátu Radovan Daněk.

„Pokud u váhy došlo k odebrání ověření, pak bych vymáhání pokut nedoporučoval,“ uvedl generální ředitel Českého metrologického institutu (ČMI) Jiří Tesař. Úřad dbá na jednotnost a přesnost měřidel a měření ve všech oborech vědecké, technické a hospodářské činnosti.

Proti dynamickému vážení aut, v němž je Česko podle silničářů „evropským průkopníkem“, dlouhodobě vystupují nákladní dopravci.

Nedávno se jim podařilo vyřadit z provozu i váhu na D2 u Židlochovic. Znevěrohodnili totiž její přesnost. „Iniciovali jsme zkušební kontrolu a ta ukázala, že neváží přesně. Byli bychom rádi, kdyby byly i zpětně vráceny pokuty,“ namítl Martin Felix, mluvčí sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Organizace také žádá častější kontroly, zda technologie váží správně.

Podle opatření obecné povahy již z roku 2016 se může váha mýlit jen o pět procent skutečné váhy kamionu, ta židlochovická měla chybovost zhruba šest procent.

„Máme k tomu jen kusé informace. Prý malá část vzorků neseděla,“ sdělil Vitula. Doplnil, že váhy mohly zkreslovat při měření sypkého či kapalného nákladu, který se při přepravě více pohybuje. „Ale u těchto aut jsme ani dříve sankce nevymáhali,“ doplnil.

Změny v odchylkách

V současnosti se chystá změna, kdy stát vahám umožní chybovost až sedm procent. Jenže ČMI, který konkrétně toto opatření obecné povahy vydává, chce, aby byl nový údaj notifikován – tedy aby byly dostatečně spraveny i státy Evropské unie, které nařízení rovněž mohou připomínkovat. „V současnosti je novela tohoto opatření právě ve fázi notifikace,“ potvrdil Seznam Zprávám odborný ředitel pro legální metrologii ČMI František Staněk. Platit by tak mohla pravděpodobně až na přelomu prvního a druhého kvartálu příštího roku.

„V takovém případě už bychom se do odchylky vešli,“ podotkl starosta Židlochovic Vitula.

Kromě ochrany dálnic státu utíkají peníze i na pokutách. Podle expertů může být až každé třetí nákladní auto přetížené. Potvrzují to i data policistů. Za první pololetí letošního roku zvážili celkem 8391 nákladních aut, přetížených jich bylo 2744.

Jak už Seznam Zprávy informovaly, obce se až na výjimky zdráhají pokuty vymáhat. Kritizují složitý administrativní postup, přílišnou zátěž pro úředníky či mezery v dohledávání pokutovaných řidičů a firem ze zahraničí.

„Ten proces je extrémně složitý. Záznam není fotka, ale video. Vyhodnocení každého přestupku zabere minimálně půl hodiny. Poměrně velkou část dopravci rozporovali, ale u většiny se nenašel důvod rušit rozhodnutí,“ upřesnil Vitula.

O chloubě českých silničářů jednal ve středu podvýbor pro dopravu. Tam ministerští úředníci informovali poslance, že se jisté změny přeci jen dějí.

Osvědčila se například dubnová novinka, kdy lze váhy přepínat mezi takzvaným indikativním a ostrým provozem. Jinými slovy lze omezit, kdy zařízení posílá data správní obci a nezahltí ji evidovanými přestupky. „Slibovali jsme si omezení náporu agendy. Ukazuje se, že to funguje,“ dodal Medelský.

Kupka vyzdvihl rovněž již dohodnutou změnu vyhlášky, která má vybírání pokut zjednodušit a narovnat podmínky pro tuzemské a zahraniční dopravce. „Hodnotit se bude celkové přetížení vozidla s nápravou,“ uvedl s tím, že čeští dopravci byli biti na tom, že jejich parametry stát znal, kdežto zahraniční kamiony trestům unikaly.

„Odpadne tak množství dohadů, které správní řízení o pokutách provázely,“ dodal.

V konsolidačním balíčku poslanci schválili, že obce, které pokuty z vah úřadují, získají z udělené pokuty více peněz. Nově to bude 30 procent, namísto dosavadních 15. Zbytek si podělí kraj a vlastník komunikace.

Odsouhlasená je i digitalizace povolení, kdy si dopravce dopředu připlatí za to, že pojede po dálnici s těžším nákladem. Dnes totiž – navzdory státním proklamacím – dostane automaticky pokutu. Obec, která pokuty úřaduje, totiž nemá jak zjistit, že povolení získal.

Změna začne platit ale až od 1. března příštího roku.

Reklama

Doporučované