Hlavní obsah

Glosa: České děti udělají cokoliv pro čínskou Labubu. Pohoršení je mimo

Foto: Shutterstock.com

Labubu si jejich majitelé připínají na tašky nebo je nosí na páscích.

Česko ovládla pro mnohé nepochopitelná nová mánie – Labubu. Je nesmyslné se nad ní rozčilovat. Pokud by vypukla v časech mého dětství, okolo roku 1980, byla by jistě stejně dramatická.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na sociálních sítích nyní sbírají influenceři, kteří před telefonem ve videu rozbalují krabičky (unboxing, opening, se tomu říká) s Labubu, desetitisíce, ba statisíce, někteří i miliony zhlédnutí.

Oč jde. Labubu je plyšová panenka podobná starým mončičákům, blahé paměti. Jen ošklivější. Křivý chrup, jeden zub barevný, o 360 stupňů se otáčející končetiny.

Labubu stojí v České republice okolo patnácti stovek.

Přesto skoro každé dítě v České republice ji v tuto chvíli chce. Utrácejí za ně veškeré kapesné. Kdo si na batoh zavěsí Labubu je král/královna. Virální kouzlo této hračky je fascinující. Stal se z ní nejsilnější statusový symbol. Koho zajímá, že máte nejnovější iPhone, pokud nemáte lehce strašidelného plyšáka?!

Ale pozor. Vedle celého megabyznysu s Labubu stojí ještě Lafufu.

Což je otevřeně přiznaný fake, ilegální napodobenina originální hračky Labubu.

Vrcholem je pak v Česku Čafufu. Což je padělek padělku Lafufu, z něhož se dá stáhnout plyšová kůže. Šmejd. Podvrh tak očividný, až to bolí. Přesto mezi dětmi mimořádně ceněný a populární.

Vše z Číny.

Přečtěte si detaily o Labubu

A teď co? Máme se nad tím pohoršovat? Ach, jak je ta dnešní mládež zkažená?!

Inu, není. Trendům jsme podléhali i my, takzvané Husákovy děti, jakkoliv osobně ke Gustávu Husákovi necítím nic než opovržení.

Nic to ale nemění na faktu, že dítě, které mělo někdy okolo roku 1980 digitální hodinky s kalkulačkou, výše zmíněného mončičáka, případně originál angličáky nebo ruskou digitální hru Jen počkej, zajíci (Nu, pogodi), ale i jen prosté, prázdné a původním spotřebitelem bezmyšlenkovitě po konzumaci odhozené plechovky od západních piv a nápojů (Coca-Cola byla v naprostém topu), platilo v kolektivu za krále.

Dnes je to celé tisíckrát znásobené silou sociálních sítí.

Labubu

  • Ušatá plyšová postavička z dílny hongkongského umělce Kasinga Lunga. Vyrábí je čínský řetězec Pop Mart a bývají téměř neustále vyprodané.
  • Kasing Lung při tvorbě čerpal inspiraci z folkloru a mytologie, se kterou se seznámil během svého dětství v Nizozemsku. Labubu přitom není jediná postavička – je součástí celé skupiny zvané The Monsters, do které patří například Zimomo, Tycoco či Spooky.

Závěrem: Snažme se naše děti nepodporovat v adoraci fenoménu, který se teď zdá být silnější než Pokémoni, nebo dokonce i lego (avšak jistě s výrazně kratší dobou spotřeby, neboť je to zkrátka neužitečná pitomost), ale ponechme dětem jejich nadšení.

Především si nenalhávejme, že my bychom byli jiní. Nebyli.

Měli jsme jen to štěstí, že ve dvacátém století neduněl společností brutální zesilovač trendů jménem Instagram a TikTok.

Poznámka autora: Text byl vysoce odborně konzultován s dcerami v lehce předpubertálním věku.

Související témata:
Labubu
dítě
Lafufu
Generace Alfa

Doporučované