Hlavní obsah

Dialog s Havlem i skok přes bednu. Význam AI ve výuce roste

Foto: AI Vizualizace, Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Umělá inteligence v posledních letech výrazně nabyla na významu. Změnily se nejen její modely, ale také její využití. Například ve výuce učitelům zjednodušuje práci s materiály. Obavy ale panují například z podvodů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Využití umělé inteligence ve výuce bude jedním z témat čtvrtého ročníku Festivalu mediálního vzdělávání, který organizuje společnost Seznam.cz. Akce určena zájemcům z řad pedagogů a knihovníků se uskuteční od 18. do 21. srpna v pražském Gymnáziu Na Zatlance.

Jak tedy umělou inteligenci využívat a patří vůbec do škol?

Oslovení lektoři a odborníci, kteří se na AI specializují, se shodují, že ano. Někteří učitelé již umělou inteligenci aktivně používají. Například učitel informatiky a matematiky na základní škole Alexandr Stropek má ChatGPT v hodinách vždy připravený. „V případě, že se žák při individuální práci zasekne na příkladu nebo mu chybí nějaký dílek do „skládačky“, cíleně ho vybídnu, aby se na problém umělé inteligence zeptal,“ popisuje.

AI lze ale použít i ve výuce tělesné výchovy. „Na jednom semináři se nás učitel tělocviku ptal, jak může použít AI, když s dětmi trénuje skok přes švédskou bednu. I tady můžeme umělou inteligenci využít. Může třeba analyzovat pohyb žáků a dávat jim konkrétní tipy a rady,“ říká pedagog základní školy Andrej Novik, který rovněž působí ve společnosti Scio. Své zkušenosti popisuje na blogu Učím s AI.

Umělá inteligence jako pomocník učitelů

Za poslední tři roky se digitální svět posunul. Z prvních textových chatbotů a modelů, které vznikly v roce 2022 a tvořil je text, obraz a zvuk, se vyvinul plnohodnotný virtuální asistent. Umělá inteligence tak dnes uživatelům nabízí široké spektrum možností, jak ji využívat. A školství není výjimkou.

„Ještě před dvěma lety jsme se radovali, když AI vygenerovala jednoduchý smysluplný odstavec. Dnes si s žáky můžete pozvat do třídy AI podobu Komenského nebo Václava Havla a vést s nimi dialog o jejich myšlenkách,“ popisuje Novik.

Předběžné výsledky výzkumu společnosti Scio ukázaly, že učitelé používají AI nejčastěji k přípravě výukových materiálů. Sami pedagogové pak zmiňují, že ji využívají i při administrativních úkonech, jako je psaní e-mailů nebo tvorba slovního hodnocení.

Stropek uvádí, že mu umělá inteligence pomáhá šetřit čas a dělat hodiny zajímavější. „K tomu, aby se z AI stala opravdu komplexní asistence pro učitele, už chybí jen to, aby uměla materiály vytisknout, sestříhat a zalaminovat,“ dodává s úsměvem.

Kromě možností využití se rozšířila také samotná škála AI nástrojů. Učitelé však nejčastěji stále sahají po známých chatbotech. Lektorka iniciativy AI dětem Barbora Karpíšková proto doporučuje například aplikaci MagicSchool, v níž lze vytvořit bezpečné prostředí a zároveň mít přehled o komunikaci mezi žáky. Scio učitelům zase nabízí aplikaci ScioBot, která umí připravit materiály na zadané téma.

Obavy z podvodů nebo vlastní nevědomosti

Někteří učitelé však se zavedením AI do výuky stále váhají. Převládá u nich řada obav: Mohou žáci umělou inteligenci používat, když jim není 18? Co když jí poskytnou osobní údaje? Co když se to nebude líbit rodičům, řediteli, kolegům?

U vyučujících přetrvává také strach z podvádění nebo falšování úkolů ze strany žáků. „Důvtipnější studenti zadají prompt: ‚Jsem trojkař v páté třídě, napiš to tak, aby to učitelka nepoznala.‘ Ta má poté opravdu jen malou šanci to poznat,“ zdůrazňuje Novik. Naopak podle něj mizí dříve učiteli obávané „papouškování“ Wikipedie. Studentovi stručnější odpověď lehce vygeneruje AI.

Například učitelka angličtiny na střední škole Kateřina Appelová s tím, že studenti AI doma použijí, počítá a přizpůsobuje tomu zadání i přístup hodnocení. „Tradiční úkoly typu ‚napiš slohový útvar‘ nebo ‚vytvoř prezentaci‘ už bez dalšího zpracovávání ztrácí smysl,“ vysvětluje. Umělou inteligenci používá i přímo ve výuce, stanovuje však pevná pravidla. Studentům vymezuje čas, kdy mohou telefony a AI používat, a to ke konkrétní, předem domluvené činnosti.

Učitelé a odborníci se shodují v tom, že studenti k plnění úkolů vlastními silami potřebují motivaci. Jsou ochotní vzdát se AI, pokud jim zadaná práce dává smysl a umožňuje použít vlastní autorskou kreativitu. Appelová v této souvislosti doporučuje zadávat úkoly, které rozvíjí kritické myšlení, schopnost pracovat se zpětnou vazbou a kombinovat lidský přístup s technologickým řešením.

U učitelů dále převládá nejistota z jejich vlastní nevědomosti. Bojí se předstoupit před žáky s odpovědí ‚já nevím‘. „Místo ‚já vše znám a teď vám to ukážu‘ se neobávejme říkat věty jako: ‚I pro mě je to nové. Ale zajímá mě to. Pojďme to prozkoumávat společně‘,“ povzbuzuje Novik.

„Připomíná mi to scénu z filmu Jak svět přichází o básníky. ‚Na jedničku umí chemii Pámbů, na dvojku já, na trojku paní ředitelka, na čtyřku ti nejlepší z vás a na pětku všichni ostatní.‘ Dnes jsme ale v situaci, kdy jsme v oblasti AI všichni čtyřkaři a pětkaři,“ přirovnává situaci s umělou inteligencí na školách Novik. Dodává, že některé obavy učitelů by dokázaly v budoucnu rozptýlit nové nástroje vytvořené přímo pro pedagogickou praxi.

Jak na AI na školách?

Ze statistik, které má k dispozici organizace Scio, vyplývá, že AI není školám rozhodně cizí. Doma umělou inteligenci využívá nadpoloviční většina studentů. Někteří učitelé však ve znalostech o umělé inteligenci za studenty často zaostávají.

„Velká většina žáků už AI aktivně používá, nejčastěji ChatGPT či nástroje na tvorbu vizuálu. Učitelé jsou v tomto v nevýhodě a s AI spíše začínají. Vnímáme ale, že pociťují stále větší potřebu se v této oblasti zorientovat,“ pozoruje Ivana Böhmová, manažerka obsahu pro oblast AI ve vzdělávání z Národního pedagogického institutu ČR.

Tipy pro využití AI ve výuce

Jak docílit toho, aby se umělá inteligence stala učebním pomocníkem? Národní pedagogický institut doporučuje čtyřbodový postup, který by především učitelům pomohl s lepším uchopením umělé inteligence ve výuce.

  1. Zmapovat realitu - prozkoumat, jak žáci AI využívají a jaké k ní mají postoje. Pomůže to uchopit práci s umělou inteligencí.
  2. Určit si, jakou kompetenci má AI u žáků rozvíjet - má dopomoci ke kritickému myšlení, argumentaci nebo reflexi?
  3. Rozmyslet si, jakým způsobem budou žáci hodnoceni - Böhmová doporučuje, aby učitelé po žácích vyžadovali prompty a komentář k vygenerovanému obsahu. Důležitá je otevřená diskuze, která dostane obě strany ke kvalitnějším výsledkům.
  4. Navrhnout aktivity, při níž bude hrát AI jasnou roli - konverzace s chatbotem u kontroverzního tématu, tvorba dopředu promyšlených otázek - žáci tak zjišťují, jak chatbot reaguje a s čím jim je schopný pomoct.

„Díky tomuto postupu se fokus přesouvá z ‚jak AI zakázat‘ na ‚jak s ní pracovat chytře a transparentně‘, což podporuje kritické a kreativní učení a současně minimalizuje riziko plagiátů,“ uzavírá Böhmová. Česko je jedna z mála zemí, která má zpracované kurikulum od organizace AI dětem. Jde o metodiku, která pomáhá školám začleňovat umělou inteligenci do výuky.

Pedagog získá sebedůvěru a potřebné dovednosti, jakmile si osvojí práci s nástroji umělé inteligence při plánování a tvorbě výukových materiálů. Poté může zavádět AI přímo do výuky, doporučuje Appelová. To už je ale složitější. Se studenty je potřeba diskutovat například o ochraně osobních údajů či dodržování věkových limitů při jejím použití. „Jako dobrý příklad do hodiny může sloužit věta: ,Chtěl bys, aby to, co píšeš do AI, viselo zítra na instáči?‘,“ uzavírá Novik.

Doporučované