Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Lenka Šafránková je na vozíku pět let. Na trase Benešov-Praha-Benešov jezdí vlakem skoro denně. Doteď zvládala cestovat samostatně. A důstojně. Jenže před dvěma měsíci se vše změnilo.
„V Benešově dlouhodobě a často nefungují výtahy, které umožňují bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště. Stane se, když je přívalový déšť, že nefungují pár dní, týdny, někdy i déle. Nemohu se tedy na výtahy vůbec spoléhat,“ říká čtyřiačtyřicetiletá Lenka.
V takovém případě se obrátila na zaměstnance dopravní kanceláře a požádala je, aby ji převedli přes služební přechod na nástupiště. „Vždy byli velmi ochotní. Podívali se do jízdního řádu, převedli mě a já jsem za chvíli byla ve vlaku,“ popisuje.
Jenže když vyrazila začátkem června, aby jela do práce, narazila. Výtah znovu nefungoval a na nádraží ji tentokrát odmítli. „Pán mi jen řekl: ‚Nepřevedu vás, není kudy.‘ Tak jsem mu řekla, že mi za deset minut jede vlak do práce. On odvětil, že se tam nedostanu a že dnes nikam nepojedu. Nechtěla jsem se vzdát,“ říká Lenka.
Slezla tedy z vozíku, posadila se na první schod a po rukou se vyškrábala na nástupiště. „Není to moje hobby, takhle exhibovat. Je to vlastně dost ponižující, všichni se na vás dívají,“ říká a dodává: „Někdy není zbytí a sunu se po zadku na více místech. Třeba ve škole, kam chodí moje děti, nebo v Muzeu umění a designu v Benešově nebo v místním divadle. Dá se to zvládnout, nechodím tam tak často, ale nádraží v Benešově využívám opravdu denně.“
Lenka se proto rozhodla podat stížnost. Po Správě železnic, která služební přechod rozebrala, chce, aby ho obnovila a bylo tak možné se v případě poruchy výtahu dostat snadno na nástupiště.
Správa železnic: Služební přejezdy cestující zneužívali
Jenže Správa železnic postupně ruší služební přejezdy po celé republice. A nemá v plánu na tom něco měnit. Důvodem jsou i neposlušní cestující, kteří přes přechody přebíhají.
„Služební přechody se postupně ruší pro nadbytečnost, a to zejména na místech, kde už je pohyb drážních zaměstnanců minimální, například díky zavedení dálkového řízení provozu. Ruší se také proto, že přechody i přes zákazy využívají cestující, na což někdy upozorní samotné samosprávy nebo strojvedoucí,“ říká mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Výtahy v Benešově jsou podle svědků rozbité často.
Jeden ze služebních přechodů, který Správa železnic zavřela, je i v Zadní Třebáni. Tam policie nedávno řešila případ tatínka, který s dcerou na kole přejel přechod jen pár sekund předtím, než stanicí projel ve vysoké rychlosti vlak.
Mluvčí upozorňuje, že na služební přejezdy je veřejnosti vstup zakázán a mohou na ně vstoupit pouze drážní zaměstnanci. Cestující to ale podle ní pravidelně porušují. „Vstup do kolejiště mimo místa k tomu určená zakazuje zákon. Ze strany cestujících se tak jedná o jeho porušení, ale především o naprostý hazard se zdravím a se životem,“ říká Friebová.
Vyhláška o dopravním řádu drah nicméně umožňuje, aby dispečer za jasně předepsaných podmínek umožnil s doprovodem přechod kolejiště. Jenže to se na mnoha místech v Česku už nestane.
„Vzdávám se. Vlakem už nepojedu“
Martina Piskáčová, jejíž syn je na vozíku a jež bydlí také v Benešově, se rozhodla cestování vlakem raději vzdát. „Výtahy nefungují v Benešově velmi často, takže jsme využívali přejezd. Nikdo s námi ani nešel, jen na nás mávli z dopravní kanceláře, že můžeme jet, takže to bylo dost dobrodružné. Ale alespoň jsme se dostali k vlaku. Teď, když tento přejezd zrušili, už cestování vlakem vzdáváme,“ říká.
Mluvčí Správy železnic Friebová přiznává, že výtah v posledních dnech v Benešově nefungoval. A tvrdí, že poruchovost výtahů je v tomto městě podprůměrná. „Pokud k poruše dojde, snažíme se ji napravit co nejdříve. Častou příčinou poruch bývá i vandalství,“ říká.
Správa železnic podle ní na situaci zareagovala a do Benešova nově dosadila bezpečnostního pracovníka, který bude kontrolovat funkčnost výtahů. „A v případě potřeby zajišťovat asistenci při vstupu na nástupiště například rodičům s kočárky,“ říká Friebová.

Služební přechod navazoval na bezbariérové plošiny. Ty jediné u nástupišť zůstaly.
Na dotazy, jak často k poruchám výtahů v Benešově i na jiných místech dochází a kolik služebních přechodů bylo zrušeno, mluvčí Správy železnic do vydání článku neodpověděla.
„Policie mě nesla ze schodů“
Vozíčkáři si nicméně podle Správy železnic mohou na stránkách zřízených Ministerstvem dopravy objednat asistenční službu, která jim pomůže dostat se k vlaku a nastoupit. Je to ale nutné nejpozději 48 hodin před odjezdem vlaku. Pokud má cestující už koupený OneTicket, je možné o asistenci požádat ještě i 24 hodin předem, přičemž dopravce cestujícího informuje o tom, zda jeho žádost schválil nebo ne. Pasažéři pak musí být na místě půl hodiny před odjezdem vlaku.
Jenže ani tato služba není podle oslovených vozíčkářů bezproblémová. Podle Lenky Šafránkové se stává, že ve vlaku chybí nakládací plošina nebo vlakový personál vůbec neví, že by ji měl ve stanici naložit.
„Stalo se mi také, že jsem měla objednanou asistenci, přijeli jsme do Benešova na druhé nástupiště. Jenže nefungoval výtah, takže se volala policie, aby mě snesli ze schodů,“ říká Šafránková.
Když má navíc objednanou asistenci, nesmí se zpozdit. „Když vám pak v Praze nepřijede bezbariérová tramvaj nebo v ní jedou dvě maminky s kočárkem, nenastoupíte a vlak nemusíte stihnout,“ popisuje problémy Šafránková. Pak už jen zbývá, aby se dostala z nástupiště po rukou nebo zavolala policii.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského funguje objednávkový systém asistence dobře. Ročně obdrží 10 tisíc žádostí. Připouští ale, že na trati může docházet k mimořádným událostem, které mohou dopravu handicapovaných zkomplikovat. „Železnice je živý organismus. Může docházet k technickým závadám na trati, na vozidle, překážkám na trati, zásahu záchranných složek,“ říká Šťáhlavský.
Vozíčkáři chtějí problém řešit
Podle předsedy Asociace vozíčkářů Petra Kumstáta si vozíčkáři zvykli, že nemají velkou svobodu v cestování. Vzhledem k tomu, že musejí asistenci objednávat dlouho dopředu, vědí, že se nemohou ráno rozhodnout a odpoledne někam jet jako běžní cestující.
V souvislosti s rušením služebních přechodů v Česku ale Kumstát problémy nezaznamenal. Sám přiznává, že někdy porušuje zákaz a jeden takový přechod využívá. „Přechází tam více lidí. Vím, že se to úplně nesmí, ale když někdy spěchám, tak to využiji,“ říká.
Středočeská nezisková organizace Rytmus, která pomáhá zdravotně postiženým i v advokacii, chce ale situaci řešit. „Víme v tuto chvíli minimálně o šesti lidech z Benešova, kterých se to týká a kteří nemohou aktuálně využívat vlak důstojně a podle svých potřeb,“ dodává Lucie Vilímková, zástupkyně ředitelky organizace.