Hlavní obsah

Glosa: Mobil za volantem je mnohem víc než nešvar

Jan Lipold
Šéfkomentátor
Foto: Adam Melnyk, Shutterstock.com

Ilustrační snímek nešvaru.

Nemělo by se to, není to slušné, ale děje se to, každý to zná a vidí. A koho při tom chytí policie, dobře mu tak.

Článek

Dopravní policie ve středu představila dvě nové dodávky se speciálním vybavením. Mají polohovatelné kamery, a to i na střeše. Aby mohly snímat a okamžitě podat důkaz, že nějaký řidič za jízdy telefonoval nebo se z jiného důvodu náležitě nevěnoval řízení.

Až na střeše dodávky je kamera proto, aby viděla i do kabiny náklaďáku.

Policie při této příležitosti připomněla, že nepozornost je podle statistik příčinou asi dvaceti procent všech úmrtí na silnicích. Na dálnicích a silnicích první třídy je to přes 40 procent. Známým a rozšířeným „nešvarem“, kterému se pokouší čelit přísnější bodový systém i policejní hlídky, je používání chytrých telefonů, respektive jejich displejů. Prohlížení mobilů nebo dokonce psaní zpráv.

Nesmí se to, ale plno lidí to dělá. Někteří asi i soustavně. Neodrazuje je zákaz, hrozba trestu ani riziko nehody.

Práce s mobilem za jízdy je potenciálně nebezpečná, přesto natolik rozšířená, že se ustálila v kategorii „nešvarů“. Nebere se jako porušování zákonů, jako něco společensky nepřijatelného. Spíš jako „běžný provoz“ - nemělo by se to, není to slušné, ale děje se to, každý to zná a vidí. A koho při tom chytí policie, dobře mu tak.

Dvě neoznačené dodávky s kamerami poměry změní jen málo, ale zaplaťpámbu za ně. Posílení kontroly a represe je v tomto případě potřeba.

Aby dodala svému sdělení váhu, policie zároveň zveřejnila několik videozáznamů s nehodami, způsobenými nepozorností za volantem. Upozorňují, že zvlášť ve vyšších rychlostech stačí okamžik a následky mohou být tragické.

Varování přitom shodou okolností přichází v době, kdy se blíží zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraném úseku dálnice D3 ze 130 na 150 kilometrů v hodině. Prezentované vládou jako dobrá zpráva. Původně už mělo touto dobou platit, ale podle ŘSD se protáhla soutěž na dodání dopravních značek. Další termín je říjen, takže tento podivný bod programu koalice Spolu možná splní až po volbách.

Vláda zvyšuje povolenou rychlost. Policie upozorňuje, že mnoho řidičů se nevěnuje řízení a je to vážný problém, protože „stačí okamžik“. V tom případě více rychlosti - více rizika. Že šofér Filip Turek tvrdí, že to má pod kontrolou, je lhostejné.

Nejde jen o to, že by se někdo mohl zabývat mobilem za jízdy legální stopadesátkou. Ještě spíš o to, že ve stopadesátce má méně času reagovat na situaci, kterou vyvolá někdo jiný - třeba právě kvůli své nepozornosti. Viz policejní videa, viz realita.

Následky nepozornosti policie demonstruje na haváriích, na srážkách. Ale zaobírání se mobilem v drtivé většině případů k dopravním nehodám nevede. Což neznamená, že i tak neovlivňuje provoz, že se netýká lidí vně auta. Už vědomí zkušenosti, že ten nebo ta za volantem možná nedává pozor, přispívá ke stresu. Jiných řidičů („Nejspíš čumí do mobilu“, pomyslí si o pohybu vozidla před sebou). Stejně tak cyklistů, chodců ve městech. Anebo komplikuje úplně běžné dopravní situace, jako jsou kolony. Autobus čeká, aby se zařadil do svého vyhrazeného pruhu a projel. Zatím nemůže - protože pár řidičů v zástupu si něco čte na displeji a nepopojede, i když by mohli. Nedávají pozor, nenapadne je to.

Trochu trpělivosti k cestování patří a tohle samozřejmě nejsou žádné fatální následky. Jenom poznámky, že nepozornost ve velkém může způsobit nešťastnou událost a v malém komplikuje život ve všedních chvílích, jaké známe všichni. Tak proč to děláme?

Doporučované