Hlavní obsah

Hygieny vědomě porušují zákon. Nemůžeme jinak, tvrdí

Foto: Shutterstock.com

Hygieny posílají lidi do karantény, ale rozhodnutí jim nepošlou. To je podle soudu špatně.

Reklama

aktualizováno •

Hygienické stanice během telefonického rozhovoru posílají do karantény lidi, kteří přišli do kontaktu s nakaženým s covidem-19. Písemné rozhodnutí jim ale nepošlou. Tím podle soudu chybují.

Článek

Tento článek si také můžete pustit v audioverzi.

Pracovníci hygienických stanic vědomě nedodržují správný postup, když nařizují lidem kvůli koronavirové infekci karanténu. Neposílají totiž písemné rozhodnutí, což soud už označil jako právně vadné.

Hygieny to zdůvodňují tím, že v napjaté situaci, kdy jsou denní počty nových případů covidu vysoké, nemají na postup přesně podle zákona časový prostor. Pro představu: Když v polovině listopadu odhalily antigenní testy mezi studenty v Praze jeden tisíc pozitivních na covid-19, museli by hygienici odeslat zhruba 20 tisíc rozhodnutí o karanténě.

„Jak dlouho bychom psali dvacet tisíc karantén, když máme sto padesát zaměstnanců?“ řekla pro Seznam Zprávy šéfka pražské hygieny Zdeňka Jágrová.

„Naše lidi to nesmírně stresuje, protože vědí, že je to jejich chyba, že vlastně nepostupují tak, jak by postupovat měli, ale jinak postupovat nemůžou,“ doplnila Jágrová. Podle ní navíc kvůli stížnostem, které pak na hygienu kvůli tomu přijdou, chodí její zaměstnanci vypovídat také na policii.

„Rodiče si stěžovali formou trestního oznámení, že děti nedostaly karanténu tak, jak měly. Ono z toho nakonec nic nebude, ale děvčata při tom všem stresu musí ještě k výslechu,“ popsala ředitelka pražských hygieniků.

Stejně jako v hlavním městě se podle zjištění Seznam Zpráv postupuje i v jiných krajích. Třeba Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje podle svého mluvčí Aleše Kotrly také informuje o nařízené karanténě telefonicky.

„Následně dle kapacitních možností jsou rozhodnutí o nařízené karanténě rovněž vypravována i prostřednictvím držitele poštovní licence, případně osobně,“ uvedl Kotrla.

Jeden z případů, kdy byla karanténa nařízena jen telefonicky, se už dostal k soudu. Týkal se studenta Česko-anglického gymnázia v Českých Budějovicích, jemuž vedení této školy oznámilo, že má být v karanténě letos v první polovině října.

První den karantény zároveň podstoupil PCR test na covid-19, který byl negativní. O den později kontaktovali studenta zástupci českobudějovické hygienické stanice. Zároveň mu řekli, že mu nebudou písemné rozhodnutí posílat.

Student se obrátil na soud s tím, že se kvůli karanténě nemohl stýkat s dalšími lidmi, docházet na zaplacený kurz autoškoly nebo se připravovat na sezonu alpského lyžování, a že mu byla nařízena chybně.

„Toto její pochybení spočívající v nedodržení zákonem předepsaného způsobu nařízení karanténních opatření ovšem nelze brát na lehkou váhu, neboť jde o bezprecedentní porušování základních zásad a pravidel, na kterých je vybudován právní stát,“ napsal do žaloby studentův advokát Vít Krajíc.

Zástupci českobudějovické hygienické stanice na to reagovali podobně jako výše zmínění hygienici z Prahy. Ve vyjádření pro soud uvedli, že takový postup zvolili, protože kvůli šíření nemoci covid-19 nemají prostor, aby vydávali písemná rozhodnut tak, jak to vyžaduje zákon.

Českobudějovická soudkyně Tereza Kučerová přesto na konci listopadu potvrdila, že hygienická stanice chybovala. A neoprávněně podle ní chybným postupem zasáhla do práv studenta.

Na jedné straně se soudkyně hygienické stanice zastala. Zkritizovala zástupce Poslanecké sněmovny a Senátu, že tuto situaci už dávno neřešili.

„Nezákonný postup stran způsobu nařizování karantény je tak do jisté míry lidsky pochopitelný, a to obzvlášť za situace, kdy zákonodárce nebyl schopen po celou dobu epidemie přijít s jiným, operativnějším způsobem řešení tohoto mimořádného stavu,“ uvedla soudkyně v rozsudku.

Na druhou stranu - podle Kučerové - však krajský soud nemůže zákon obcházet. „Ze zákonného požadavku na vydání správního rozhodnutí slevit nelze,“ doplnila.

Krajská hygienická stanice Jihočeského kraje ve vyjádření pro Seznam Zprávy podobně jako pro soud pochybení přiznala.

Podle ředitelky jejího správního odboru Jany Chloubové kvůli vývoji epidemiologické situace v kraji, kdy dochází k rychlému šíření nákazy a situace se neustále zhoršuje, nemají kapacity pro vydávání písemných rozhodnutí o nařízení karantény a jejich doručování.

„Informaci o nařízení karantény je tak většinou předávána osobě, jíž se týká, po telefonu nebo v rámci sebetrasovacího formuláře v systému Chytrá karanténa. Takové nařízení karantény pak soud na základě event. žaloby shledává nezákonným,“ uvedla Chloubová.

S tím, že je kvůli podobným případům nutné udělat v legislativě změny, poslanci zdravotního výboru Sněmovny souhlasí.

„Je trestuhodné, že vláda Andreje Babiše pravidla nenastavila tak, aby byla situace zvládnutelná, a nechává v tom hygieniky vykoupat,“ uvedl lidovecký poslanec Tom Philipp.

Problém je podle něho nejen v doručení rozhodnutí, ale také už v jejich sepsání, když se v těchto dnech jen počet nakažených s covidem-19 pohybuje okolo 20 tisíc, a k tomu je třeba připočítat rozhodnutí o izolaci všech dalších, kteří byli zjištěni, že s nimi přišli do kontaktu.

„Je třeba podle mého názoru změnit systém tak, aby bylo možné ji nařídit buď SMS zprávou, či například monitorovacím telefonátem,“ uvedl další lidovecký poslanec Vít Kaňkovský. Podle něho chce budoucí vládní koalice Spolu s Piráty a Starosty situaci a zákon o veřejném zdraví změnit.

Zaslání SMS s odkazem na webovou stránku, kde by bylo rozhodnutí k dispozici nebo odesílání na e-mail pak uvedla jako alternativní způsob také soudkyně Kučerová.

„Takový způsob oznamování rozhodnutí se krajskému soudu nejeví jako administrativně zatěžující,“ uvedla Kučerová v rozsudku.

Podle poslankyně Zdenky Němečkové Crkvenjaš (ODS) je však potřeba hlavně personálně posílit hygienické stanice. Zákon se - jak dále uvedla - měnit nemusí.

Doplnili jsme vyjádření Krajské hygienické stanice Jihočeského kraje.

Reklama

Doporučované