Článek
Video, na kterém hodonínské žačky drsně šikanují dívku, letos v únoru kolovalo na sociálních sítích, Česká školní inspekce (ČŠI) ale nenalezla závažné problémy na straně škol, do kterých žačky chodí. V aktuálních zprávách ze ZŠ Vančurova a Očovská inspekce zmiňuje jen dílčí slabé stránky, jejich celkový přístup však hodnotí pozitivně.
Na videu je mimo jiné vidět, že šikaně na hřišti přihlíží také řada dětí, které pocházejí z dalších hodonínských škol, školní inspekce se tak při kontrole věnovala kromě dvou zmíněných i ostatním základním a středním školám v Hodoníně.
I když mají podle inspekce obě nejvíce zasažené školy funkčně nastavené systémy prevence, událostem, které se dějí mimo výuku, v tomto případě navíc o víkendu, se mohou věnovat jen velmi omezeně. Učitelský sbor ani vedení o nich navíc většinou vůbec neví. „To, co se odehrálo, je eskalace pouličního násilí. Ve školách se ale také různé situace odehrávaly, a to i závažnějšího charakteru. Školy je však dokázaly identifikovat, řešily je a pracovaly s žáky,“ řekl k situaci pro Seznam Zprávy ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Základní škola Vančurova čelila veřejné kritice nejvíce, a to především ze strany matky šikanované dívky, podle které škola problémy dlouhodobě ignorovala a dostatečně nezasáhla. Ze zjištění inspekce ovšem vyplynulo, že školu dříve než letos v lednu o problémech nikdo neinformoval, následné prošetření pak podle inspektorů neodhalilo šikanu, ale vzájemně problematické vztahy mezi žáky různých tříd, zejména mimo čas vyučování i prostory školy.
Podle Zatloukala bylo cílem inspekce ověřit funkčnost školních preventivních programů, kompetence učitelů pro včasné rozpoznávání šikany a způsob, jakým školy sledují a vyhodnocují školní klima. Řada škol se podle zjištění tématu věnuje cíleně a aktivně, ve školách zpravidla fungují poradenské týmy a je zavedená spolupráce mezi učiteli, vedením a žáky.
„Na druhou stranu jsme identifikovali i nějaké slabiny, a to zejména v systematickém sledování a vyhodnocování vztahů mezi žáky, ve formálním vedení třídnických hodin a zaznamenali jsme také nedostatek specializovaných odborníků,“ doplnil Tomáš Zatloukal.
Podle České školní inspekce je potřeba posílit koordinovaný přístup škol, sociálního sektoru, policie a resortu zdravotnictví a propojit tyto jednotlivé části na lokální úrovni. „Jenom skrze koordinovaný přístup a včasnou identifikaci ohrožených dětí máme šanci zabránit eskalaci násilí, které narůstá a je pácháno mezi dětmi navzájem,“ uvedla zmocněnkyně pro lidská práva Klára Šimáčková Laurenčíková.
Vančurova postupovala správně
Základní škola Vančurova řešila v letošním školním roce tři závažné incidenty, kromě již známého případu šlo o závažnou situaci spojenou s možným ohrožením bezpečnosti spolužáků a přinesení a distribuci alkoholu do školy. Podle zprávy škola ve všech případech postupovala správně, včetně informování zákonných zástupců a zapojení policie, a to včetně případu napadené žačky na videu, která navštěvovala právě tuto školu.
Podle zprávy České školní inspekce v průběhu šetření případu distribuce alkoholu ve škole upozornil rodič na šikanu svého dítěte, která měla údajně trvat dlouhodobě. Školu na to ale podle ČŠI dříve nikdo neupozornil. „Z dostupné elektronické komunikace se zákonným zástupcem a zápisů z jednání školního poradenského pracoviště inspekce ověřila, že v období od 24. října 2023 do 7. ledna 2025 škola ze strany žáka ani jeho zákonného zástupce neobdržela žádný podnět na podezření z šikany,“ píše se ve zprávě.
Opačně situaci popisuje matka napadené žačky, která se podle zmocněnkyně žačky a advokátky Petry Naskosové snažila situaci se školou aktivně řešit již od roku 2023. „V případu momentálně probíhá trestní řízení a závěry České školní inspekce mohou vzbuzovat dojem, že k žádnému protiprávnímu jednání na půdě školy nedošlo. To není v souladu se zkušeností poškozené, která opakovaně čelila útokům a vyhrožování ze strany svých spolužaček, které se děly i na půdě školy, například o přestávkách,“ okomentovala výsledky šetření již dříve Naskosová.
Nicméně podle inspekce škola po upozornění situaci prošetřila a šikana se nepotvrdila. Odhaleno ale bylo problematické chování mezi žáky různých tříd, a to v podobě vzájemných potyček a vyhrožování, zejména prostřednictvím sociálních sítí v odpoledních hodinách mimo prostory školy. „Školní psycholog ve spolupráci s metodičkou prevence s dotyčnými realizovali mediaci, zákonnému zástupci i žákovi byly nabídnuty individuální konzultace, které z jejich strany nebyly využity,“ uvádí zpráva.
V případě incidentu škola podle inspekce postupovala v souladu s vnitřními dokumenty a pokyny odborníků, situaci vedení aktivně konzultovalo se všemi důležitými subjekty včetně policie. „Zákonní zástupci všech žáků školy byli o postoji a postupu školy informováni prostřednictvím školního elektronického systému, popřípadě na mimořádných třídních schůzkách,“ doplňuje zpráva.
Všichni dotčení mohli využít krizové intervence, byla jim také nabídnuta individuální konzultace u školního psychologa, třídnické hodiny zabývající se prevencí a ředitel využil podle inspekce při řešení incidentu i další možnosti, jako individuální distanční vzdělávání, předání kontaktů na odborné pracoviště a nabídku individuální psychologické intervence.
V této souvislosti škola také ocenila tři žáky, kteří byli svědky případu a neprodleně o tom informovali policejní hlídku, podle inspekce je pro žáky zásadní právě i pozitivní motivace.
Očovská udržuje optimální klima
V případě školy Očovská, ze které pocházela hlavní útočnice z videa, došli inspektoři k závěru, že se škole „dlouhodobě daří odhalovat a následně řešit případy rizikového chování žáků a tím udržovat optimální klima,“ jak stojí v inspekční zprávě.
Situaci související právě s medializovaným případem šikany škola podle inspekce řešila profesionálně, pracovníci školy situaci správně analyzovali, neprodleně žákům školy poskytli krizovou intervenci a škola o svých krocích transparentně a včas informovala i zákonné zástupce všech žáků.
Na ZŠ Očovská se v průběhu uplynulého roku zabývali na půdě školy řešením několika závažnějších případů rizikového jednání žáků, šlo o výhružky násilím vůči pedagogovi, užívání nikotinových výrobků ve škole a agresivní chování vůči spolužákům. „Díky rychlému, efektivnímu a důslednému postupu pracovníků školního poradenského pracoviště se podařilo zamezit eskalaci problémů a nežádoucí chování žáků eliminovat,“ uvádí zpráva.
Škola podle inspektorů zvládá i situace, které vyžadují okamžitou reakci, a svým proaktivním a koordinovaným přístupem přispívá k řešení a zklidnění situace.
Slabou stránkou školy je pak podle inspekce nedostatečná zpětná vazba pro některé pedagogy, zejména ty s delší praxí, doporučeno má škola mimo jiné dále rozvíjet poradenské služby a posilovat kompetence třídních učitelů v třídnických hodinách.