Hlavní obsah

Kupka: Vyšehradský železniční most přemístíme

Foto: 2T engineering

Vizualizace nového mostu, který má nahradit nýtovanou ocelovou konstrukci z přelomu 19. a 20. století.

Reklama

Nový most má mít tři oblouky a rezavou barvu podobnou současné, památkově chráněné konstrukci.

Článek

Stát ve spolupráci s hlavním městem najde místo, kam přemístí památkově chráněný železniční most vedoucí ze Smíchova na Výtoň. Oznámil to ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Příhradová nýtovaná konstrukce zůstane zachována a bude přemístěna. Po dohodě s hlavním městem prověřujeme lokalitu Modřan, kde může dále sloužit jako most pro pěší a cyklisty,“ řekl Kupka na tiskové konferenci v Centru architektury a městského plánování.

Most je podle něj nutné rozšířit o třetí kolej, a proto bude stát pokračovat v plánech na stavbu nového mostu podle uskutečněné architektonické soutěže. Kamenné pilíře mají na místě zůstat.

Nový most na 100 let

Podle srovnání, které si Ministerstvo dopravy nechalo udělat od agentury Jaspers, může nový most sloužit přibližně 100 let, zatímco rekonstrukce by životnost prodloužila jen o 30 let.

Stavba nového mostu má být o 40 % levnější, což by znamenalo asi 1,1 miliardy, a má být dokončena asi o 1,5 roku dřív než případná rekonstrukce.

Foto: Seznam Zprávy

Náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (za STAN) a náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) představují jednu ze dvou variant umístění starého mostu v Modřanech.

Stát podle Kupky zároveň vstoupí do jednání s UNESCO, které kritizuje plán na zbourání památkově chráněného mostu.

Návrh na přemístění mostu představili tento týden představitelé hlavního města. Konkrétní lokalitu má najít Institut plánování a rozvoje. „Jsou to místa, která jsou v souladu s územním plánem. Pokud o to Správa železnic bude stát, nabízíme pomocnou ruku,“ řekl v pondělí náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Budoucnost a historie železničního mostu ve fotografiích a vizualizacích:

+13

Správa železnic prosazuje postavené nové mostní konstrukce, namísto ocelové konstrukce poškozené korozí. Proti tomu se staví Národní památkový ústav, hlavní město, městské části Praha 5 a Praha 2 či Centrum světového dědictví UNESCO. Online petici za záchranu mostu podepsalo asi 20 600 lidí.

Správa železnic má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl zároveň prohlášen kulturní památkou. Od roku 2010 se dvakrát neúspěšně pokusila památkovou ochranu sejmout.

Kupka opakovaně předeslal, že o osudu mostu rozhodne do konce roku.

Reklama

Doporučované