Hlavní obsah

Kuřata se ani nepostaví na nohy. Obránci zvířat kritizují dvojí standardy

Jiný pohled na realitu. Albert v reklamě ukazuje žlutá kuřátka po narození, Obránci zvířat zase kuřata těsně před porážkou.Video: OBRAZ

 

Reklama

Obránci zvířat kritizují Albert, že v reklamách na kuřecí maso klame zákazníky a má dvojí standard v požadavcích na chov kuřat. Co akceptuje u nás, by mu v zahraničí neprošlo. Jiný kraj, jiný standard, brání se řetězec.

Článek

Záběr na heboučká, žluťoučká kuřátka. V prostorné hale spokojeně zobou zrní. „Záleží nám na tom, abyste jedli lépe. O naše kuřátka je dobře postaráno,“ tvrdí hlas v televizní reklamě na Albertovo 100% české kuře.

A jiná realita? Seznam Zprávy získaly záběry ze tří hal, kde se chovají rychle rostoucí kuřata dodávaná do řetězce Albert.

„Chtěli jsme ukázat to, co marketéři neukazují,“ vysvětluje mladý muž, který spolupracuje s organizací Obránci zvířat (OBRAZ) a záběry pořídil.

Do hal se vloupal v noci. On čin označuje za legitimní, je však nelegální.

„Záleží mi na zvířatech a vadí mi krutost, která se jim děje. Lidé to musejí vidět. Jsou to přeplněné haly, desítky tisíc zvířat živořících v hrozných podmínkách. Kuřata se nemůžou téměř hýbat. Hlava na hlavě. Mezi nimi jsou mrtvá zvířata, zmrzačená s polámanými kostmi, protože to jejich geneticky vyšlechtěné tělo naroste do tak obřích rozměrů, že je nohy neunesou, a umírají třeba jen proto, že se převrátí a nedokážou se zvednout a dojít se napít nebo najíst,“ popisuje.

Foto: Albert ČR, Seznam Zprávy

Takto prezentuje Albert život kuřat, která prodává ve svých prodejnách.

Záběry ukazují kuřata pár dní předtím, než jdou na jatka, tedy mezi 30. až 35. dnem jejich krátkého života. Ze žluťoučkých, pár deka vážících tvorů vyrostou za zhruba měsíc kuřata vážící až dva a půl kilogramu.

„Ke konci života se naplno projevují problémy, kterými trpí. Mají popáleniny na nohách kvůli vlhké podestýlce z vlastních výkalů, panuje mezi nimi agresivita kvůli malému životnímu prostoru, navzájem se klovou a požírají. Ani ta kamera nedokáže přenést, jak krutá ta realita je,“ hovoří mladý muž.

Redakce zaslala záběry majitelům chovů a ti jejich pravost potvrdili. To, co je na nich vidět, je podle nich zcela v souladu s platnými českými předpisy.

„Ty záběry jsou skutečné, odpovídají české legislativě a nemám se za co stydět,“ sdělil redakci například Roman Jakoubek, ředitel Družstva vlastníků Batelov.

Ve stejném duchu se vyjádřili i ředitelé Jiří Kamarýt ze společnosti Pivkovice a Tomáš Fulín z Rabbitu Trhový Štěpánov. Jejich pohled na chov kuřat přineseme v dalším textu.

Albertova dvojí kvalita

Proč se OBRAZ zaměřil na zemědělská družstva dodávající rychle rostoucí kuřata právě do řetězce Albert, přestože jsou k dostání i v jiných řetězcích?

„Ze dvou důvodů. Jednak proto, že v marketingové prezentaci Albert běžně hovoří o tom, že je o jejich kuřátka dobře postaráno, že mají dobré životy. A také proto, že mají dvojí standard k chování k nim,“ vysvětluje Radim Trojan, koordinátor kampaně Rychlokuřata z organizace OBRAZ, která se v minulosti postavila třeba proti kožešinovým farmám nebo klecovým chovům slepic.

„Albert působí ještě v Nizozemí a Belgii a v tamních prodejnách si rychle rostoucí kuřata žijící v takových podmínkách, jako jsou u nás, už prostě nekoupíte. Tam se sám Albert zavázal, že bude dodržovat jejich lepší a delší život,“ říká Trojan.

Řetězec Albert si vyžádal otázky e-mailem. „Drůbeží maso odebíráme výhradně od tuzemských chovatelů, kteří jsou pod kontrolou státních dozorových orgánů a garantují nám plnění všech legislativních požadavků,“ odpověděl na otázku, co znamená slogan „o naše kuřátka je dobře postaráno“, mluvčí Albertu Jiří Mareček.

„Naše reklama se natáčela na farmě v reálném provozu, a sice v srpnu 2021 v Sedmpánech a Křivsoudově. Záběry na kuřátka odpovídají realitě chovu. Jednodenní kuřátka mají prachové peří žlutého zabarvení,“ dodává k reklamnímu sdělení Jiří Mareček.

Albert provozuje krom České republiky také síť prodejen v Nizozemku a Belgii pod názvem Albert Heijn. Ta se už před půldruhým rokem zavázala, že na jejích pultech se smí prodávat jen to kuřecí maso, jejichž chov splňuje minimálně jednu hvězdičku Beter Leven, tedy značku kvality šetrnějšího zacházení s kuřaty.

Značka kvality Beter Leven vs. Česko

★☆☆★★☆★★★V ČR
Hustota osazení12 kuřat na m²13 kuřat na m²11 kuřat na m²18–22 kuřat na m²
PlemenoPomalu rostoucíPomalu rostoucíPomalu rostoucíRychle rostoucí
Obohacené prostředíObilí nebo sláma, bidýlka Obilí nebo sláma, bidýlkaObilí nebo sláma, bidýlkaSuchá a kyprá podestýlka
Přírodní světlomin. 20 procent halyVolný výběh, 1 kuře na m²Volný výběh, 1 kuře na 2 m²Hala, umělé osvětlení

Zdroj: Beter Leven, SVS ČR

„Kuřata na českém trhu splňují české a unijní legislativní podmínky na pohodu zvířat. Beter leven je standardem, který byl vyvinutý pro holandský trh holandskou společností pro ochranu zvířat, a tamní řetězce včetně Albert Heijn se k němu v různém rozsahu přihlásily. Jedná se o standardy, které jsou v Holandsku (a pouze tam) zákazníky široce známé a uznávané,“ vysvětluje mluvčí Albertu.

V belgickém nebo nizozemském Albertu tedy neseženete rychle rostoucí kuřata, která jsou u nás naprostý standard. I hustota jejich osazení je až o třetinu nižší. Česká legislativa uvádí jednotku 42 kilogramů na metr čtvereční, což zhruba odpovídá 18 až 22 kuřatům, v Belgii a Nizozemsku může být maximálně 12, resp. 13 kuřat na metr čtvereční.

Proč je různý přístup k životním podmínkám u nás a v zahraničí?

„Nedovážíme drůbeží maso z Holandska ani ze zahraničí, ale spolupracujeme výhradně s českými farmáři. Ti jsou pod dohledem českého dozorového orgánu a splňují tuzemskou i evropskou legislativu,“ vysvětluje postoj řetězce Albert Jiří Mareček.

Organizace Obránci zvířat to vnímá jinak. „Albert se jasně zaštiťuje reklamními slogany o dobrých životních podmínkách zvířat, hraje na zákazníkovu notu, že je o jejich zvířátka dobře postaráno, ale přitom se za tím skrývá Albertova krutost. A proto cítíme povinnost je tlačit k tomu, aby to, co říkají v reklamě, udělali i v realitě,“ míní Radim Trojan.

Seznam Zprávy přinesou reportáž ze jmenovaných velkochovů kuřat v Česku i rozhovor s jedním z chovatelů.

Reklama

Doporučované