Článek
V listopadu se vracela Lucie Zajícová ze služební cesty. Na letišti Václava Havla hledala chvíli po osmé hodině večer taxíka, který by ji odvezl domů. Telefon měla téměř vybitý a rychle řešila, že oficiální letištní taxi si lze objednat přes aplikaci v mobilu. Nebo by se musela vrátit do haly ke kiosku.
„Přišel ke mně člověk. Vidím, že má na sobě nápis INFO, tak jsem si myslela, že letiště má nějaké informátory. Ptal se, co potřebuji, tak jsem mu popsala, že nemám staženou aplikaci. Vzal mě za kolegou,“ popisuje Lucie.
S člověkem, který se kolem letiště pohyboval s nápisem INFO, popošla pár metrů směrem od vestibulu k parkovišti. „Čekali jsme dvě tři minuty a přijelo auto. A já jim ještě říkám, že jsou tady takoví milí. Byla to služební cesta, tak jsem jim hlásila, že budu potřebovat účtenku,“ líčí dál Lucie.
Jenže řidič za ujetých 17 kilometrů požadoval 1843 korun. „Vygooglovala jsem si, že to bude za zhruba 600 korun. Nenapadlo mě v tu chvíli zavolat na policii. Nevím, to si člověk začne říkat až zpětně. Tak jsem mu řekla, že potřebuji zaplatit kartou a řidič odpověděl, že to kartou nejde,“ vzpomíná na nepříjemnost žena.
Nakonec se řidič spokojil s 1800 korunami. Lucie měla dvě tisícovky a řidič jí vrátil dvě stě korun.
Za kilometr 70 korun a dalších 500 za zavazadla
Zatímco běžná sazba za kilometr se pohybuje kolem 27,90 korun a maximální regulovaná sazba je podle městského nařízení v Praze 36 korun za kilometr, tak řidič, který vezl Lucii Zajícovou, si účtoval za kilometr 70 korun. K tomu dalších 100 korun jako nástupní sazbu (v Praze je maximální nástupní sazba 60 korun) či poplatek 500 korun za zavazadla.
Účtenka je navíc vystavená na neexistující společnost Airport Taxi, sídlící na neexistující adrese v Praze 10 s neexistujícím IČO.

Účtenka za odvoz z letiště za 1843 korun. Normální sazba se pohybuje kolem 600 korun.
„Naháněči“ s nápisem INFO na letišti působí pravidelně. Nadřízený Lucie Zajícové je nafotil i při své pracovní cestě během listopadu. Redakce má fotografii k dispozici.
Stejné „naháněče“ redaktor Seznam Zpráv zdokumentoval i zhruba o měsíc později. V úterý 16. prosince dopoledne naoko pomáhali cestujícím, jakmile udělali první krok mimo budovu letiště. Navíc přímo na zdánlivém konci žluté vodicí čáry, která má cestující navigovat k oficiálnímu taxikářskému stanovišti.
Redaktor byl svědkem toho, jak sehraná dvojice během dvou hodin minimálně pět oklamaných zákazníků odvedla právě směrem k parkovišti. „Naháněč“ se sluchátky do telefonu hlásil, že s lidmi čeká u „křoví“.

Redaktor zachytil situaci, kdy si naháněč s nápisem INFO odvedl jednoho z cestujících na místo, které do telefonu označuje jako „křoví“. Následně pro něj přijel vůz označený jako taxi.
Jedné cestující to bylo divné. „A proč vlastně musíme jít sem?“ ptala se muže anglicky. V tu chvíli ovšem přijel řidič a žena to přestala řešit. „Aha, už jede… tak ahoj!“ prohodila vesele.
„Takoví jako podvodníci“
Pro oslovený personál letiště není praktika „naháněčů“ ničím překvapivým. Mluví o nich nevzrušeně, jako o součásti tamního provozu.
Například pracovník oficiálního letištního přepravce Uber v růžové vestičce u vestibulu nevzrušeně redaktorovi popsal, že tady se čeká na „pravé taxi“, které si lze objednat přes aplikaci nebo kiosek. Zmiňuje však, že u parkoviště přibržďují i jiní taxikáři. Na otázku, jestli to nějak řeší, pouze pokrčil rameny.
Přečtěte si komentář k tématu:
„Naháněči“ jsou známí i pro dámy sedící v kiosku Visitor Centra přímo v příletové hale terminálu 2.
Na otázku, jestli jsou „naháněči“ jejich kolegové, rázně reagovaly, že ne. „No, jsou to… můžete se zeptat na letištních informacích…ale jsou to taxikáři, kteří tady nejsou oficiálně. Oficiálně je tady na letišti Uber,“ vysoukala ze sebe dáma, která má pomáhat cestujícím se v Praze zorientovat.

Přímo před vstupem do vestibulu operuje žena s nápisem INFO. Stojí zdánlivě na konci žluté linie, která vede cestující k taxíkům. Podle letiště je strategie těžko sankciovatelná.
V letištních informacích, které jsou pro cestující trochu z dohledu, mladá žena vysvětluje, že oficiálně mají pracovníci letiště červené trička, nikoliv nápisy INFO.
„Vidíte je odsud? Už jste s nimi mluvil? Občas tam chodívají takoví jako podvodníci,“ říká a dodává: „Vím, že nabízeli i směnu peněz. Ale to taky není dobré, většinou podvádějí.“
Podle ní se s tím letiště už delší dobu snaží něco dělat, neví ale, jak to celé dopadlo. Falešným taxikářům se totiž už v létě věnovali Janek Rubeš a Jan Mikulka v rámci svého youtubového kanálu Honest Guide. V tu dobu ovšem „naháněči“ nezneužívali nápisy INFO.
Redaktor na letišti „naháněče“ konfrontoval. A to přímo v okamžiku, kdy se rozloučil s ženou, které v poslední chvíli bylo divné, že ji vede až „ke křoví“.
Na otázku, jestli je součástí letištního personálu, reagoval pozitivně: „No, co byste potřeboval?“
Ná následnou poznámku, že letiště vyloučilo, že by takto označené pracovníky využívalo, ale reagoval, že jeho zaměstnancem není. A spadá pod taxikáře. Na dotaz, o kterou společnost se jedná, řekl o „normální taxi“.
Letiště: je prakticky nemožné to trestat
Mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková připouští, že o situaci ví a snaží se ji dlouhodobě řešit.
„Tyto zkušenosti cestujících nás velmi znepokojují a děláme vše, co je v našich možnostech, abychom je řešili. Bohužel jsme se dostali na hranici našich legálních pravomocí, a proto zdůrazňujeme, že tuto situaci nemůžeme vyřešit sami. Potřebujeme pomoc hlavního města Prahy a Policie ČR, aby byl problém adekvátně vyřešen,“ konstatuje Hejtmánková.
Že jde o každodenní problém, potvrzuje i mluvčí Ředitelství služby cizinecké policie Josef Urban. „Působení neoficiálních taxislužeb vnímáme jako problém a řešíme jej na denní bázi, včetně pravidelných kontrolních akcí většího rozsahu,“ říká a zdůrazňuje, že na dodržování pravidel taxislužby se zaměřuje především městská policie skrze svůj Taxi tým a také Česká obchodní inspekce.
Městská policie nicméně považuje „naháněče“ spíše za problém letiště. „Jedná se o ty, kteří jsou označeni cedulí INFO, a těm by se primárně měla věnovat ostraha letiště,“ říká tisková mluvčí strážníků Irena Seifertová.
Mluvčí letiště říká, že pokud osoby s nápisy INFO vejdou do prostoru terminálu, jsou monitorovány, zda neporušují provozní řád. „V případě porušování pravidel tyto osoby z haly vykazujeme. V případech, které se odehrávají mimo terminály nebo v prostorách MHD, nemá letiště přímé kompetence k zásahu,“ tvrdí.
Těží z neznalosti
Podle Hejtmánkové zároveň nemají pracovníci letiště pravomoc „naháněče“ z prostoru vykazovat, pokud aktivně neoslovují cestující. Zmiňuje, že jejich taktika vychází z toho, že čekají, až za nimi cestující sami přijdou.
„Pokud se ‚naháněč‘ chová tímto způsobem a vydává se za informátora, je pro nás i pro policii v rámci našich kompetencí prakticky nemožné jeho jednání jakkoliv sankcionovat. Takové je stanovisko Policie ČR i Městské policie hlavního města Prahy,“ dodává mluvčí s tím, že situace i tak není Letišti Praha lhostejná.
Odkazuje na to, že cestující se informaci o oficiální taxi službě dozví při průchodu letištěm, například v prostoru vyzvedávání zavazadel.
Jenomže přímo v místě, kde se „naháněči“ pohybují, upozornění, aby si cestující dávali pozor na falešné informátory, chybí.
Stejně tak i ostraha letiště na upozornění redaktora, že jsou u vchodu „naháněči“ aktivní a lidi odvádí k řidičům u parkoviště, reagovali stroze. „Jo, jo jasné. Koukneme na to. A kdyžtak zavoláme policii,“ reagují nevzrušeně a obchůzkovým krokem se vydají směrem k vestibulu.
„Naháněči“ ale i po jejich návštěvě dál čekají na oslovení od cestujících. Postávají přitom jen pár metrů od vozu policie.
„Štve mě, že řeknou, že se tím nemohou nic dělat, že je to veřejný prostor. To přece nemohou tak nechat. Kdyby mě odvezli za 600, tak nic neřeknu, ale třikrát dráž?“ kritizuje přístup letiště Lucie Zajícová.

















