Hlavní obsah

„Poptávka prudce vzrostla.“ Češi opět kupují testy na covid i respirátory

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Lékárny hlásí výrazný nárůst zájmu o testy na covid i o pomůcky na ochranu dýchacích cest. Poptávka se v meziměsíčním srovnání zvýšila několikanásobně. Stále jde však jen o zlomky toho, co se prodávalo během pandemie.

Článek

Češi si více pořizují testy na covid, roušky i respirátory. Důvodem je především chladnější počasí a s ním spojený nárůst respiračních onemocnění.

„V červenci jsme prodali asi osm tisíc testovacích sad, v srpnu přibližně 10 tisíc. V září poptávka poměrně prudce vzrostla – prodeje se vyhouply přes 55 tisíc sad a k polovině října už byly nad 35 a půl tisíci,“ vypočítává mluvčí sítě lékáren Dr.Max Michal Petrov.

„Dá se tedy předpokládat, že na konci měsíce budeme opět výš než měsíc předchozí,“ dodává.

Podobný trend potvrzuje i lékárenský e-shop Pilulka.cz. „Vyšší zájem o covid testy jsme zaznamenali už v polovině září. Za říjen jsou prodeje už na dvojnásobku v porovnání s minulým měsícem,“ popisuje brand manažerka e-shopu Daria Zverevska.

Jejich zákazníci nyní testy nakupují nejčastěji jednotlivě, prodávají se ale i balení po 25 kusech.

Lékaři se zásobují

Ještě větší nápor zaznamenávají dodavatelé zboží. Například ve firmě Online Medical je nyní poptávka po testech o 1800 procent větší než v létě. Po rouškách a respirátorech je potom více než dvojnásobná.

„Tento trend zatím pokračuje a očekávám, že jakmile začne zima, přijde další skok,“ odhaduje ředitel společnosti Petr Beneš.

„Zájem o tyto produkty zřetelně roste hlavně v období respiračních nemocí. Nyní v říjnu je například pětkrát větší než v květnu,“ doplňuje zase mluvčí e-shopu Lékárna.cz Romana Žatecká.

Největší zájem je podle ní o domácí kombinovaný rychlotest, který odhalí nákazu koronavirem, ale také chřipkou typu A a B. Zájemce vyjde zpravidla na stokorunu.

Lucie Konečná z firmy nanoSPACE pozoruje, že v srpnu u nich začala více nakupovat různá zdravotnická zařízení. Ta dávají často přednost nanorouškám oproti těm klasickým.

„Zvýšený prodej nanoroušek vidíme už od konce srpna, momentálně je desetinásobný oproti červenci. Lékaři se takto na konci léta zásobují už pravidelně,“ podotýká.

V září se začal výrazně zvyšovat také zájem o nanorespirátory, meziměsíčně vzrostl o 900 procent. „Pokud to půjde stejným tempem, v říjnu budou prodeje ještě tak o 20 procent vyšší,“ odhaduje Konečná.

Dvojnásobný je podle ní i zájem o doplňky stravy na zvýšení imunity – vitamin D, colostrum nebo kurkumin.

„Procházka růžovým sadem“

Oslovené lékárny i dodavatelé zdravotnických potřeb se nicméně shodují, že prodeje ani zdaleka nedosahují čísel z předchozích „pandemických“ let.

„Během pandemie byly prodeje covidového sortimentu o tisícovky procent vyšší. Zájem o testy i roušky byl na vrcholu vždy během prvního kvartálu roku,“ komentuje Zverevska z Pilulky.cz.

S tím souhlasí i Iveta Kaplanová z Online Medical. „V době covidové byl nápor strašný. Teď je to procházka růžovým sadem,“ říká s nadsázkou.

Letos podle ní zájem o toto zboží narostl především ve chvíli, kdy se téma začalo po letních měsících více medializovat. „Když se poprvé po prázdninách objevilo slovo covid v televizi, začali jsme pociťovat nákupy antigenních testů. Ozvaly se i lékárny, které zboží delší dobu neodebíraly,“ popisuje.

Ochrany dýchacích cest u nich v současné době objednávají ve velkém především centra sociálních služeb, domovy důchodců nebo lékařská zařízení.

Firma nanoSPACE pozoruje oproti roku 2021 nižší prodeje roušek a respirátorů o 98 procent. „Zajímavé je ale i porovnání s obdobím před pandemií: Prodeje nanoroušek za letošní léto byly o asi 750 procent vyšší než před ní,“ podotýká provozní ředitelka společnosti Lucie Konečná.

Změny pozorují i na e-shopu Lékárna.cz. Oproti předchozím letům lidé častěji nakupují menší balení ochranných pomůcek. Zákazníci si také momentálně mnohem častěji pořizují respirátory než roušky.

„Letošní prodeje jsou pouhou desetinou těch loňských. A jiná je i dynamika nákupů a nakupovaný sortiment ochrany dýchacích cest,“ tvrdí mluvčí Žatecká.

Pro lepší představu: Antigenní testy zařadili mezi svůj sortiment v roce 2021, kdy prodali přibližně 1100 kusů, v roce 2022 60 tisíc a k letošnímu říjnu asi šest tisíc kusů.

U ochrany dýchacích cest byl vývoj zájmu podobný: V roce 2020 prodali 50 tisíc balení, o rok později 200 tisíc. Poté čísla klesala: Loni prodali přibližně 30 tisíc balení, k letošnímu říjnu pak tři tisíce.

Ceny klesaly

Oproti předchozím letům se také snížily částky, které za uvedené zboží lidé zaplatí.

„Ceny ochran dýchacích cest i testů jsou ve srovnání s loňským rokem nižší, protože trh je dostatečně zásobený. Proto ani se zvyšováním cen nepočítáme,“ tvrdí Žatecká z Lékárny.cz.

Například jednorázová rouška v balení po více kusech u nich vyjde na necelou korunu, respirátor FFP2 necelou desetikorunu.

U testů pak cena závisí na jejich konkrétním typu. „Zákazník si může pořídit antigenní test ze slin za necelou desetikorunu, rychlý test pro výtěr z nosu na antigen nového koronaviru pro domácí samotestování od 69 korun, případně jiné dle svých preferencí,“ vypočítává Žatecká.

Ceny jsou oproti pandemii dostupnější i podle Kaplanové z Online Medical. „Test vychází mezi 30 až 35 korunami včetně DPH za kus. Samozřejmě v lékárnách mají navíc nějaké marže,“ komentuje.

„Pokud zásadně nepůjdou s cenou nahoru naši dodavatelé, není žádný důvod, abychom zdražovali my,“ doplňuje mluvčí Dr.Max Petrov.

Reklama

Doporučované