Hlavní obsah

Stížnost 97 zaměstnanců na šéfa ústavu. Ministerstvo se omluvilo za mlčení

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Brněnské Centrum Kociánka pečuje o stovky hendikepovaných klientů.

Reklama

Téměř stovka zaměstnanců brněnského Centra Kociánka, kteří pečují o hendikepované klienty, dostala po devíti měsících reakci na výhrady k řediteli ústavu. Ministerstvo ho podrželo.

Článek

Ministerstvo práce a sociálních věcí se omluvilo za prodlevy v případě stížnosti téměř stovky zaměstnanců brněnského Centra Kociánka. Jak Seznam Zprávy upozornily, 97 z 250 pracovníků letos v únoru projevilo výhrady vůči řediteli ústavu Tomáši Komárkovi. Čtyřstránkovou stížnost adresovali ministru Marianu Jurečkovi (KDU-ČSL)

Ministerští úředníci nyní po tři čtvrtě roce zareagovali sedmistránkovým dopisem, jehož znění má redakce k dispozici.

„Dovolte mi vyjádřit omluvu za prodlevu… Důvodem je jednak velký rozsah stížnosti, který se dotýká většiny oblastí fungování této státní příspěvkové organizace. Dalším důvodem je fakt, že přestože je stížnost směřována na ředitele Centra Kociánka, ve skutečnosti se v několika bodech dotýká i procesů na ministerstvu,“ reagoval Martin Kocanda, ředitel odboru koncepce sociálních služeb a sociální práce.

Kociánka patří k největším zařízením svého druhu v Česku, nabízí široké spektrum služeb hendikepovaným lidem. Více než třetina zaměstnanců řediteli Komárkovi mimo jiné vyčetla špatnou komunikaci, neefektivní investice či nejasnou budoucnost centra, které v brněnském Králově Poli funguje přes sto let.

Základní body stížnosti

  1. Nekompetentní vedení ve všech manažerských oblastech, nestabilita jak ekonomická (obrovský ekonomický propad), tak personální (odchod pracovníků z vedoucích pozic), utlumování všech činností celého centra, utlumování aktivit pro klienty, ztěžování podmínek pro jejich fungování v Kociánce.
  2. Žádná nebo velmi roztříštěná či stále se měnící strategie rozvoje Centra Kociánka, nereflektování požadavků a potřeb jak stávajících klientů, tak zájmů a potřeb společnosti.
  3. Rigidní setrvávání na představě konceptu ucelené rehabilitace (v CK by měli zůstat pouze ti, kteří studují), která je pro Centrum Kociánka likvidační jak ekonomicky, tak spektrem případných zájemců.
  4. Nerovný přístup k zaměstnancům či celým úsekům, přetěžování určitých zaměstnanců nesmyslnými úkoly nebo úkoly, které mají v náplni práce ti „chránění“.
  5. Naprostá nekomunikace napříč Centrem o důležitých věcech, které se pracovníků přímo dotýkají, mlžení, fabulace, lživé informace, rozporuplné informace různým směrem.

Zdroj: advokát Štěpán Dražka

Ministerstvo podpořilo ve většině bodů ředitele, který centrum vede 10 let. Nicméně „částečně důvodnou stížnost“ vnímá ohledně vlekoucích se investic a oprav. Zaměstnanci zmiňovali podle nich nevydařenou rekonstrukci denního stacionáře v budově G, špatně fungující systém protipožárních dveří nebo problémy v kuchyni Kociánky.

Podle úředníků má Kociánka na starosti deset investičních akcí, což je nejvíc ze všech centrem zřizovaných MPSV. Uznali ředitelovy argumenty ohledně covidu a neočekávaných překážek při opravách.

„I přesto však mohu vyjádřit svoji nespokojenost s efektivitou řízení uvedených akcí,“ reagoval Kocanda.

Resort proto apeluje na zpracování projektových dokumentací a lepší přípravu, i když si uvědomuje, že má Kociánka omezený rozpočet. Loni získala od MPSV 137 milionů korun, asi o osm milionů méně než v roce 2021.

Ředitel Komárek si vybírá dovolenou. Kociánka minulý týden na stížnost reagovala veřejným prohlášením, vedení v něm znovu většinu zaměstnaneckých námitek vyvrací.

Žádná kontrola, žádné šetření

Nespokojené pracovníky Centra odpověď z ministerstva neuklidnila. „V žádném případě nás to neuspokojilo. Neprovedli tady žádnou kontrolu, žádné šetření. Odpověď postavili na argumentech ředitele. Jasně nám dali najevo, že se s námi nehodlají bavit,“ uvedl jeden ze signatářů stížnosti. Redaktor hovořil se třemi z nich. Kvůli obavám z případných restrikcí si nepřáli uvést jména, redakce je ale zná. Na veřejnost komunikují prostřednictvím advokáta Štěpána Dražky.

Resort zároveň nerozptýlil jednu z největších výhrad autorů dopisu. Obávají se, že ředitel v souladu s novými trendy MPSV některé služby úplně zruší. Naráželi třeba na denní stacionář pro klienty, kteří v zařízení pobývají dlouhodobě. „Bojíme se, že služba skončí bez náhrady. Obavy o pobytovou službu zůstávají,“ doplnil jeden ze signatářů stížnosti.

MPSV i kvůli dřívějším výtkám zatím neschválilo celkovou strategii směřování svých center sociálních služeb na roky 2023 až 2025 a platí to i pro Kociánku . „V tuto chvíli není ohledně služby Domova pro osoby se zdravotním postižením, jejího zachování, případné transformace či ukončení rozhodnuto,“ napsal Kocanda. Ujistil, že se ministerstvo bude zabývat i podněty zaměstnanců.

Komárek případné rušení domova označil za „poplašnou zprávu“. „Je potřeba říct, že MPSV má své záměry a dlouhodobý trend v sociálních službách je deinstitucionalizace (v co největší míře pečovat o klienty v jejich přirozeném domácím prostředí – pozn. red.) a humanizace. My jako přímo řízená organizace MPSV musíme následovat tento trend,“ stojí v prohlášení Kociánky.

Zároveň to však podle vedení neznamená rušení služeb. „Pouze to, že budou poskytovány jinou formou. Pokud by se jednalo o odchod uživatelů, tak přirozenou cestou,“ doplnilo vedení Kociánky v prohlášení.

Ministerstvo nabídlo, že zprostředkuje jednání mezi ředitelem a nespokojenými zaměstnanci. „Nikdo z nespokojených na mediaci nepůjde už z toho důvodu, proč jsme chtěli zůstat anonymní. Bojíme se ředitelových následných kroků,“ doplnil jeden ze zaměstnanců. S kolegy teď rozmýšlí další kroky.

Komárek v nedávném rozhovoru pro Seznam Zprávy avizoval, že si chce problémy se zaměstnanci vyříkat, stejně tak řešit další rozvoj se zřizovatelem. „Budeme debatovat, jak Kociánku modernizovat, aby odpovídala 21. století. Měli bychom být vzorem pro další podobná zařízení,“ řekl.

Reklama

Doporučované