Hlavní obsah

Do centra až za dvojnásobek ceny. Jak taxikáři nahánějí své klienty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Sháníme taxi na pražském letišti, u reportérky byl do pěti vteřin naháněč neoficiální taxislužby. Nabídl dvojnásobnou cenu od Uberu.

Reklama

Zatočilo zavedení Uberu s nepoctivými pražskými taxikáři na tamním letišti? Reportéři Seznam Zpráv se přesvědčili, jak s nimi letiště bojuje a jak to je v některých případech složité.

Článek

Reportáž si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když pražské letiště loni v září podepsalo smlouvu na oficiální taxislužbu s firmou Uber, všichni si od ní slibovali, že pomůže v boji s nepoctivými taxikáři. Právě proto, že díky aplikaci každý cestující ví konečnou částku, kterou za svoji cestu zaplatí.

I přesto předražení taxikáři, kteří před odletovou halou zkouší své štěstí, nezmizeli.

Reportéři Seznam Zpráv se o tom vyrazili na letiště sami přesvědčit. Zatímco fotograf zapadl do hloučku portugalských turistů, kteří studují něco na mobilech, já s velkým cestovním batohem na zádech v příletové hale Terminálu 2 u dveří předstírám, že jsem zrovna přiletěla a hledám, jak se dostat do centra města.

Po vystoupení z příletové haly to netrvá ani pět vteřin a už si mě „odloví“ muž v kulichu a zimní bundě, na které má přidělanou nášivku s piktogramem taxíku a nápisem „pick-up dispatcher“. Na krku má šňůrku s logy pražského letiště a na ní ceduli „taxi transfer“.

„Taxi? Taxi?“ ptá se aktivně. Anglicky mu říkám, že nemám v mobilu aplikaci, která je potřeba na jeho objednání, jestli mi tedy pomůže. Prý určitě, ukáže na sloup za sebe, kde svítí piktogram taxi. „Ano, jsem tady od oficiální taxislužby,“ tvrdí a začíná mě směrovat doprava od terminálu, kde vozy prý stojí.

„Tady do těhle nastoupit nemůžu?“ ukazuju na přistavené vozy firmy Uber, která zvítězila v tendru na taxislužby na pražském letišti. Právě i proto, aby cestující dopředu znali konečnou cenu. „Ne, to je jiná společnost,“ vysvětluje mi „naháněč“.

Při dotazu na cenu z letiště k Andělu na Smíchově říká, že zaplatím zhruba 45 až 50 eur, tedy 1100 až 1300 korun.

Aplikace Uberu v mobilu mi na adresu redakce na pražském Andělu slibuje v tu chvíli předem danou cenu 599 korun při využití služby Uber Airport. Tarifem Uber X bych mohla jet za necelou pětistovku.

Systém myslí i na ty, kteří aplikaci nemají, nebo chtějí platit v hotovosti - pomohou jim rozmístěné samoobslužné kiosky nebo speciální přepážka.

Podvody i při údajném prodeji zavazadel

Podvodníci na sociálních sítích nabízejí ke koupi údajně ztracené kufry z letiště a vydávají se při tom za Letiště Václava Havla. To ale žádná ztracená zavazadla neprodává a upozorňuje na podvod.

Podle provozního manažera Uberu pro ČR Štěpána Šindeláře cestující vždy dostanou potvrzení a pokyny o SPZ, značce a barvě vozu, do kterého mají nastoupit, ať jízdu objednávají jakýmkoliv způsobem. „U všech tří možností se cestující vždy dozví konečnou cenu své jízdy ještě před nástupem do vozu,“ dodává.

Podvodník si řekl o dvojnásobek

Podvodníci si však svoji cestu na letiště, které loni odbavilo 13,8 milionu cestujících, i přesto našli. Minulý víkend se o tom přesvědčila čtyřicátnice z Prahy, která redakci Seznam Zpráv na svůj případ upozornila.

Po příletu z dovolené hledala odvoz z letiště, a byť aplikaci Uber má, chtěla platit za odvoz v hotovosti. Před halou si ji odchytil muž v bundě s nápisem Uber a odvedl ji do neoznačeného taxíku. „Mám zkušenost s tím, že když si někdy v centru volám Uber, přijede pro mě i auto označené jinou taxislužbou, protože řidič prostě jezdí pro více společností, tak jsem to neřešila. Byla jsem unavená z cesty a ztratila jsem i ostražitost,“ popsala svůj případ žena, která si přála zůstat v anonymitě, ale jejíž totožnost redakce zná.

+4

Když ji řidič tmavé škodovky vysadil před domem, bylo jí v tu chvíli jasné, že naletěla. Řekl si téměř o tisícovku. „Běžně k nám z letiště jezdím zhruba za 500 korun,“ řekla. Peníze mu dala, byl večer a nechtěla se s dvoumetrovým šoférem dohadovat. Naštvalo ji ale, že muž byl výrazně označen a vypadal, že je od oficiální taxislužby.

„Na letišti působí organizované skupiny řidičů taxi, kteří se úmyslně snaží v cestujících vyvolat dojem, že jsou součástí ekosystému smluvní taxi služby letiště. Využívají k tomu velmi sofistikované nástroje, jako je například oblečení s označením oficiálního dopravce letiště, taxi dispečera s piktogramy, které využívá letiště v rámci vlastní navigace, či různé karty nebo jmenovky. Ze strany cestujících tak může velmi jednoduše dojít k záměně,“ potvrdil mluvčí letiště Michal Procházka.

Jak se reportéři na místě přesvědčili, nechat se napálit není vůbec složité. Zejména pro lidi, kteří nevyužívají aplikaci oficiálního dopravce, nebo jednoduše nevědí, která služba oficiální taxislužbu pro letiště zajišťuje.

Rekordní počet cestujících za rok 2023

Pro rok 2023 počítalo pražské Letiště Václava Havla s tím, že odbaví 12,5 milionu cestujících. Nakonec jeho služeb využilo o více než 1,3 milionu lidí víc.

Většinou se jedná o cizince. Tedy ty nepoučené. Už v doprovodu mluvčího pražského letiště Michala Procházky a jeho kolegyně procházíme příletovou halu v místech, kde si cestující vyzvedávají odbavená zavazadla. Již tam jsou pomocí šipek a piktogramů na zemi navádění k Uber kioskům, případně posléze k oficiální přepážce. Do budoucna tady ještě plánují před terminály zavést řazení zákazníků do front, aby situaci zpřehlednili.

„Objednání jízdy je rychlé a intuitivní, cestující vyjma cílové destinace zadává své telefonní číslo pro účely provozní komunikace ze strany Uberu a e-mailovou adresu, na kterou následně obdrží účtenku,“ vysvětluje mluvčí letiště.

Bannery varují před nepoctivci

Ještě u výdeje zavazadel potkáváme dvě ženy středního věku, které si v kiosku jízdu objednávají. Přiletěly z Německa. „Věděly jsme, že v Praze jsou problematičtí taxikáři, na to nás upozorňovali už dopředu. Šly jsme po navigačních symbolech,“ popisuje mladší z žen, která se představuje jako Nikky.

Procházka nám ukazuje i velké bannery v angličtině, které cestující na nepoctivé taxikáře upozorňují ještě před tím, než by se jim mohli dostat do spárů. „V prostorách terminálu máme posílené hlídky ostrahy,“ říká. Dodává, že před terminálem už nikoho vyhánět nemohou, neboť jde o veřejný prostor. Turisty proto musí poučit ještě před tím, než z terminálu vyjdou.

„Důrazně doporučujeme dbát zvýšené opatrnosti při oslovení cizími osobami nabízejícími jízdu a nahlásit jakékoli podezřelé chování,“ uvedl zástupce Uberu v Česku Šindelář.

Spolupráci s Uberem, která funguje od konce září loňského roku, si vedení letiště pochvaluje. Procházka poznamenal, že od počátku činnosti nezaznamenali ani jeden případ nebo stížnost na předražení jízdného. „Těší nás, že tento model se u cestujících setkal s úspěchem. První analýza ukazuje, že společnost Uber za listopad a prosinec odbavila o 98 procent jízd více než předchozí provozovatel ve stejném období,“ dodal.

Reklama

Doporučované