Hlavní obsah

Dostala přezdívku „největší špunt světa“. Teď může ze Suezu odplout

Vyprošťování kolosu trvalo několik dní.Video: AP

 

Reklama

Loď Ever Given v březnu na šest dní ochromila světový obchod, vzpříčila se v Suezském průplavu. Dodnes ji egyptské úřady zadržují a chtějí po majitelích plavidla odškodnění.

Článek

Zástupci majitelů a pojistitelů kontejnerové lodi Ever Given, která v březnu zablokovala Suezský průplav, oznámili, že se dohodli se Správou Suezského průplavu (SCA). Loď bude moci odplout 7. července, informovala agentura Reuters.

Přes 400 metrů dlouhá kontejnerová loď o hmotnosti 220 000 tun zablokovala Suezský průplav 23. března. Vyprostit se ji podařilo po šesti dnech, kdy blokovala provoz v obou směrech a kdy zhruba 400 lodí muselo čekat opodál. SCA posléze obří kontejnerovou loď držela ve Velkém Hořkém jezeru mezi severní a jižní částí průplavu.

„Začne se připravovat uvolnění plavidla,“ uvedl v prohlášení Faz Peermohamed ze společnosti Stann Marine, která zastupuje majitele lodi, japonskou společnost Shoei Kisen, a její pojistitele. SCA uvedla, že dohoda o vyrovnání bude podepsána ve středu během slavnostního ceremoniálu. Jeho účastníci budou přihlížet odplutí lodi.

Egyptský soud odročil jednání ve sporu o odškodnění na 11. července, aby umožnil správě kanálu a majiteli lodi finalizovat dohodu, uvedly soudní zdroje a právní zástupce. Shoei Kisen a její pojistitelé minulý měsíc informovali, že dosáhli rámcové dohody se Správou Suezského průplavu.

SCA požadovala odškodné 916 milionů dolarů (19,5 miliardy Kč) na pokrytí záchranných prací, poškození pověsti a ušlých příjmů. Později požadavek snížila na 550 milionů USD. Japonský majitel a jeho pojistitelé výši odškodného a zadržení lodi zpochybnili. Ani SCA, ani společnost Stann Marine neuvedly podrobnosti o vyrovnání.

Potíže měla také řada světových společností, jejichž zboží bylo na palubě Ever Given, neměli totiž ke svým výrobkům přístup.

Mezi postižené firmy patří například výrobce nábytku IKEA nebo technologická firma Lenovo. Na lodi ale měly svůj náklad i menší subjekty, jako je britský výrobce jízdních kol Pearson 1860 či producent dekových županů Snuggy UK, pro které představuje uváznuté zboží existenční hrozbu.

Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí. Pro Egypt je Suezský průplav důležitým zdrojem devizových příjmů.

Reklama

Doporučované