Hlavní obsah

Dostavba D35 z východních Čech na Moravu stojí. Antimonopolní úřad zrušil čtyřmiliardový tendr

ÚOHS definitivně stopl tendr za 4,5 miliardy korun na stavbu třináctikilometrového úseku dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Podle ŘSD se stavba zpozdí o šest až osm měsíců. (Video: Seznam.cz)

Antimonopolní úřad stopl tendr na stavbu úseku D35 z Opatovic nad Labem do Časů. Zadavatel, tedy Ředitelství silnic a dálnic, prý nedodržel postup stanovený zákonem a tím mohlo dojít k podstatnému ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky. Do tendru vypsaného v září 2016 se tehdy přihlásilo osm firem a sdružení.

Článek

Ředitelství silnic a dálnic tendr na vybudování skoro třináctikilometrového úseku vypsalo v září roku 2016. Antimonopolní úřad tendr zastavil letos v květnu poté, co se na něj obrátila jedna z vyloučených firem. Úřad jí dal tehdy za pravdu a označil postup zadavatele za netransparentní. ŘSD podle něj dostatečně neupozornilo na změny v zadávacích podmínkách. Ředitelství proti rozhodnutí úřadu podalo rozklad, ten však antimonopolní úřad nyní zamítl, čímž tendr definitivně skončil.

„Úřad postupoval správně, když v části odůvodnění napadeného rozhodnutí vztahujícího se k uložení nápravného opatření poukázal na to, že rozhodl o zrušení daného zadávacího řízení, jelikož v daném případě zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem. A tento nezákonný postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,” píše v desetistránkovém odůvodnění předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Ředitelství silnic a dálnic jeho rozhodnutí respektuje. „Považujeme ten tendr za ukončený a už se k němu vracet nebudeme. Okamžitě vypíšeme nové výběrové řízení,” uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Zároveň dodal, že to neznamená, že s rozhodnutím ÚOHS souhlasí. Naopak, organizace se chce obrátit na nezávislý soud, aby rozhodl, zda případné pochybení bylo dostatečně pádné na to, aby zarazilo tendr za 4,5 miliardy korun.

Vzniklou situaci kritizuje i Pardubický kraj, jenž o dostavbu D35 směrem na Moravu usiluje už 20 let. Hejtman Martin Netolický (ČSSD) se obává zejména situace, kdy by začal dříve fungovat navazující úsek Časy-Ostrov, který má v současné době už zahájené stavební řízení. „Byla by to enormní zátěž na silnice nižších tříd,” upozorňuje hejtman. Podle Rýdla k tomu však nedojde. „Snažíme se to koordinovat tak, aby byly zprovozněny oba úseky najednou,” uvedl mluvčí.

Dálnice D35 na východě Čech zatím spojuje pouze sjezd z dálnice D11 s kruhovým objezdem v Opatovicích nad Labem. Za objezdem autostráda končí v polích. Její stavba má pokračovat dál směrem na Mohelnici a Lipník nad Bečvou, avšak v plánu je i stavba na druhou stranu přes Jičín až do Liberce.

Doporučujeme