Hlavní obsah

Babišův společník se vrhl na provoz fitcenter, chce je dělat „jinak“

Foto: Next.Move , Seznam Zprávy

Další krok je virtuální fitko doma (klub Next.Move na pražském Smíchově).

Reklama

Jozef Janov – správce peněz Andreje Babiše ve fondu Hartenberg – rozvíjí vlastní „bokovku“. Koupil většinu v pražské síti fitcenter Next.Move a teď chce potrápit konkurenci přes nově vyvinutou mobilní aplikaci pro cvičení doma.

Článek

Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.

Investiční bankéř Jozef Janov našel nové uplatnění pro peníze vydělané s Andrejem Babišem. Část zisků vložil loni do čtyř nově otevřených designových fitcenter, k nimž teď přidává virtuální nohu – globálně laděnou aplikaci na domácí cvičení pod značkou Next Workout.

Ve fitcentrech Next.Move drží Janov od loňska podíl 60 procent. Jejich zakladatel Julián Jančík si nechal 30 procent, zbytek drží dvě další společnice. Jančík dál firmu řídí, což Janov vysvětluje tím, že do podniku vstupoval jen jako pasivní investor kvůli dobře rozběhnutému konceptu.

Nové peníze padly na expanzi, která je ve světě dobře vybavených posiloven hodně náročná na kapitál. „Byl to hlavně vklad na otevření dvou posledních klubů,“ říká ke své investici Janov. Výši částky nechce rozvádět, lze ale dovodit, že šlo řádově o desítky milionů korun. Loni přidaná pobočka v karlínské novostavbě Fragment vyšla na 40 milionů.

Next.Move je druhý podnik, který Janov buduje sám nezávisle na Hartenbergu. Prvním byl e-shop Spokojenypes.cz se zbožím pro domácí mazlíčky. Obojí jsou menší projekty oproti investicím v Babišově fondu, Janov je ale bere jako osobní radost a trefu. „Jsme jiní,“ říká stručně k filozofii fitcenter, kam začal i sám chodit cvičit.

Jinakost má mimo jiné spočívat právě v čerstvě dokončené aplikaci. Vize je taková, že v ní budou živí trenéři z Next.Move – a příležitostně také hostující influenceři zdejšího fitness světa – postupně vršit svoje cvičební plány, segmentované pro různou klientelu, od začátečníků preferujících cvičení doma po zkušené kulturisty. Tak, aby z čtyř kamenných center vznikla služba, kterou lze škálovat a prodávat ve velkém.

„Smyslem je ukázat lidem, co se u nás dá dělat. A zpřístupnit náš svět těm, kteří sem nemohou přijít,“ říká k aplikaci Jančík s tím, že investice do čtyř kamenných posiloven byla tak velká, že by byla škoda nezkusit značku vytěžit ještě nějak jinak. Aplikace je placená a má i anglickou verzi a globální ambice. O výnosy se bude Next.Move dělit s trenéry.

Celý koncept Jančík odkoukal v Amsterodamu, kde měl dřív firmu zásobující místní letiště českými a slovenskými brigádníky na obsluhu zavazadel. Z prodeje firmy zaplatil rozjezd prvních dvou poboček, na zbytek ale kvůli kapitálové náročnosti a inflaci už raději spojil síly s Janovem.

Svou vizi oba společníci líčí tak, že trenéři, posilovací stroje nebo i fény v šatnách musí mít úroveň, tak, aby zákazníkům nebylo líto za cvičení zaplatit. To má mimo jiné zbavit firmu časté závislosti na početných, ale přelétavých držitelích Multisport karet. Ty se v Česku rozšířily jako daňově zvýhodněný zaměstnanecký benefit, který cvičení lidem zlevnil a dokopal ke sportování širší masy. Na sportoviště ale v něm zbyla jen nízká zisková marže.

Co je fond Hartenberg

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Jozef Janov.

Fond funguje od roku 2012 jako vedlejší firma stranou od Agrofertu. Babiš do něj vložil pět miliard z dřívějších výdělků holdingu. Jozefa Janova, proškoleného předtím investorskou praxí u konkurence, najal jako správce a nechal mu 2,5procentní vlastnický podíl.

Sám Babiš se jako začínající politik stáhl do role tichého společníka. Janov vybíral napříč všemi odvětvími podniky vhodné ke koupi a Babiš jen akvizice schvaloval, což se po letech ukazuje jako dobře fungující model.

Jmění Hartenbergu, uložené v nakoupených firmách, mezitím narostlo na 12,5 miliardy korun. Z toho největší díl tvoří řetězec FutureLife spravující dnes po Evropě padesát klinik asistované reprodukce ve 13 zemích. Mezi další menší investice patří prodejce spodního prádla Astratex nebo developerské projekty v tandemu se společností JRD.

Do FutureLife předloni jako menšinový společník vstoupil fond CVC. Koupil necelou polovinu akcií, což vyneslo dost peněz na to, aby si Babiš mohl v tichosti na dividendách stáhnout zpět polovinu počátečního vkladu. Ve zbytku Hartenbergu si ale Babiš dál drží původní dominantní podíl. Investice se mu tedy zatím vysoce vyplácí.

Některá fitcentra – právě jako Next.Move nebo konkurenční Clever Fit – se snaží fungovat samostatně a žít jen z vlastní komunity. Jiná to berou jako zbytečný boj proti proudu. „Je to jako když se dřív autosalony bály operatiního leasingu,“ oponuje majitel fitness center Daily Fitness a Sport Park Pavel Přeček, který si naopak multisportky chválí jako zdroj pravidelného a bezproblémového příjmu.

Podle prezidentky České komory fitness Jany Havrdové dává smysl obojí. „Fitness sektor je něco jako gastro, vedle sebe tu fungují čtyřkové hospody i michelinské restaurace, a to ještě napříč různými styly, od ‚číny‘ přes českou kuchyni po Itálii,“ přibližuje zdejší realitu Havrdová – s tím, že stejně jako v gastronomii má vzhledem k vysoké konkurenci šanci hlavně ten, kdo funguje autenticky a má v zádech dost peněz.

Reklama

Související témata:

Doporučované