Hlavní obsah

Češi si oblíbili výdejní boxy. Stále se ale řeší, kolik a kde mají stát

Foto: Conteg Group

Ilustrační foto.

Lidé si oblíbili výdejní boxy před ostatními možnostmi doručování. Při online nákupech je jako způsob dopravy upřednostňuje 72 procent Čechů. Tato služba je podle nich totiž pohodlná a také flexibilní.

Článek

Čím dál více lidí si vybírá pro způsob vyzvednutí zásilky výdejní box. Vyplývá to z dat výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) od společnosti Nilesen Admosphere ve spolupráci s ResSolution. Tento druh dopravy podle jejich dat preferuje při online nákupech 72 % Čechů. Největší „boom“ zažily výdejní boxy během covidové pandemie, kdy patřily k nejjednodušším způsobům bezkontaktního dodání zboží.

Cílovou skupinou průzkumu byli lidé starší patnácti let, kteří se pohybují na internetu a uskutečňují alespoň jeden nákup online ročně. Z dat vyplývá, že za vysokou oblibou doručování zboží skrze výdejní boxy stojí časová flexibilita, ekologičnost a non-stop dostupnost boxů i možnost vyzvednutí zásilek bez čekání.

Názor veřejnosti

81 procent oslovených hodnotí výdejní boxy pozitivně a důvodem je často právě jejich široká dostupnost. Její zhoršení by negativně hodnotilo 73 procent dotázaných. Pouhých 18 procent dotázaných by souhlasilo s omezením výdejních boxů a jen pět procent by souhlasilo se zrušením boxů v jejich okolí.

Z průzkumu společnosti Behavio pro přepravce GLS vyplývá, že dvě třetiny lidí (66 %) boxy využívá alespoň někdy a pro 43 % je právě box hlavním místem pro přijetí zásilky. Data ukazují, že boxy vůbec nevyužívá čtvrtina (24 %) nakupujících na internetu. Nejčastěji jde o seniory a obyvatele menších obcí do 10 tisíc obyvatel, kde boxy někdy chybí. GLS také potvrzuje zvýšení zájmu o posílání balíčků skrze boxy mezi lidmi. Většinou jde o balíčky nepotřebného zboží například prodávaného přes platformu Vinted.

Kde je ještě problém?

Nejčastějším problémem, na který obce a provozovatelé výdejních boxů narážejí, bývá samotné vybírání pozemku k umístění boxů. „Obcím někdy chybí obchodní pohled na celou věc. Stává se, že nabídnou nevyužívaný pozemek na okraji obce, který ale zákazníci tolik vyhledávat nebudou,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Zdůrazňuje právě důležitost komunikace a spolupráce mezi zúčastněnými stranami.

Ta je podle něj často zdlouhavá a komplikovaná, protože komunikace s obcemi jde většinou přes více osob. „Bylo by dobré, kdyby v rámci obcí vznikli například i nějací koordinátoři,“ komentuje situaci. Podle něj by to značně usnadnilo celý proces vyjednávání, kdyby se mohlo komunikovat pouze s jednou osobou ze samosprávy. V tuto chvíli se zatím pravidla a postupy nastavují a testují, legislativa ale pro regulaci není.

Klíčová je spolupráce

V současnosti již mezi sebou někteří dopravci spolupracují a například výdejní boxy od společnosti Alza lze využít i při objednávkách přes PPL nebo Balíkovnu od České pošty. Výhodou boxů je více funkcí, lidé je mohou využít i k reklamaci nebo poslání vlastního balíčku.

„První krok, který jsme udělali, bylo zprostředkovat jednání mezi námi a obcemi,“ popisuje Vetyška začátky iniciativy. V současnosti se snaží vymyslet a zavést jednoduché a efektivní postupy, které by komunikaci zjednodušily. Cílem iniciativy je hlavně nastavení společných pravidel pro umisťování boxů.

Sdílení boxů jako budoucnost

Na zlepšení spolupráce mezi dopravci a sdílení jejich boxů se shoduje i starosta Prahy 6 Jakub Stárek: „Výdejní boxy jsou úspornou a ekologickou alternativou pro doručování. Je ale třeba se zamyslet, zda každý poskytovatel služby musí mít své vlastní schránky. Budoucnost je ve sdílení,“ říká.

Místopředseda představenstva společnosti Alza.cz Jakub Krejčíř pak zdůrazňuje, že výdejní boxy jsou funkčním a udržitelným prvkem městské infrastruktury. „Snažíme se být partnerem pro města i obce – nabídnout chytré řešení, které je funkční, šetrné a přínosné pro zákazníky,“ doplňuje.

Boxy plánovat už v plánech

Všichni se shodují, že je potřeba myslet na začlenění výdejních boxů již při vytváření městského plánu a architektury.

„Je nutné nastavit jasná pravidla z hlediska umístění, estetiky a zabránit jejich nadměrné koncentraci na jednom místě,říká Adam Scheinherr, který se věnuje dopravě a veřejnému prostoru a je předsedou pražského sdružení Praha sobě.

Vhodná místa jsou podle něj například přestupní uzly a místa s obchody a službami. Podle něj je ale potřeba myslet i na to, že se taková místa potřebují nějak obsluhovat. Dodávky musí mít kde zastavit a výdejní boxy nemohou překážet chodcům. Ideální řešení vidím ve sdílení jednoho většího boxu mezi více společnostmi,“ dodává.

Nejčastějším problémem, na který obce a provozovatelé výdejních boxů narážejí, bývá samotné vybrání pozemku k umístění boxů. „Obcím někdy chybí obchodní pohled na celou věc. Stává se, že nabídnou nevyužívaný pozemek na okraji obce, který ale zákazníci tolik využívat nebudou,“ dodává Vetyška.

APEK

  • Organizace sdružuje 613 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu v České republice.
  • Snaží se zlepšit komunikaci mezi přepravci a obcemi.
  • Do její iniciativy se zatím zapojily společnosti Allegro, Alza, DPD, GLS, PPL a Zásilkovna, které jsou zároveň členové asociace, nicméně iniciativa je otevřena i nečlenským firmám.

Doporučované