Hlavní obsah

5G může narušit leteckou dopravu, varují šéfové Boeingu a Airbusu

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

21. 12. 2021 18:33

Generální ředitelé Boeingu a Airbusu požadují odložení zavedení mobilních 5G služeb s odkazem na bezpečnostní obavy. Telekomunikační společnosti na druhé straně obviňují letecký průmysl z vyvolávání strachu.

Článek

Šéfové společností Boeing a Airbus, Dave Calhoun a Jeffrey Knittel, ve společném dopise uvedli, že 5G technologie by mohla mít „obrovský negativní dopad na letecký průmysl“, informoval o tom server BBC.

Začátkem ledna mají američtí telekomunikační giganti AT&T a Verizon zavést mobilní 5G služby. Generální ředitelé Boeingu a Airbusu se rozhodli napsat dopis americkému ministru dopravy Pete Buttigiegovi, ve kterém vyzvali vládu, aby se zavedením 5G sítě počkala.

Podle Calhouna a Knittela hrozí, že spuštění služeb způsobí rušení, které by mohlo „nepříznivě ovlivnit schopnost letadla bezpečně fungovat“, uvádí server CNN Business.

Podle šéfů dvou největších světových výrobců letadel by mohlo dojít k rušení přístrojů, které jsou potřeba například při přistávání za nízké viditelnosti. Jde o radiové výškoměry, díky kterým je jasné, jak daleko od letiště se letadlo nachází.

Federální úřad pro letectví (FAA) varoval, že by v důsledku spuštění 5G sítě mohlo dojít ke zkreslení leteckých údajů, kvůli kterým by mohlo být přistávání a létání nebezpečné.

FAA začátkem tohoto měsíce oznámil nové pravidlo, které pilotům zakazuje v malých výškách používat některá radiová zařízení, která slouží například k automatickému přistávání. A to právě kvůli obavám, že by bezdrátové signály 5G mohly rušit palubní přístroje, které měří vzdálenost letadel od země.

Dopis šéfů Airbusu a Boeingu citoval výzkum obchodní skupiny Airlines for America, který zjistil, že pokud by už v roce 2019 platila nová pravidla FAA ohledně 5G vysílání, asi 345 tisíc letů s cestujícími a 5 a půl tisíců nákladních letů by čelilo zpožděním, odklonům nebo zrušením.

Dopady nasazení 5G jsou masivní a přicházejí v době, kdy naše odvětví stále bojuje s pandemií koronaviru.
Dave Calhoun a Jeffrey Knittel

„Airbus a Boeing spolupracovaly s dalšími zúčastněnými stranami z leteckého průmyslu ve Spojených státech, aby zjistily potenciální rušení rádiových výškoměrů sítěmi 5G,“ uvedl Airbus v prohlášení.

Generální ředitelé říkají, že mají nový návrh na omezení výkonu 5G přenosů v blízkosti letišť a vyzývají Bidenovu administrativu, aby spolupracovala s Federální komunikační komisí na přijetí takového plánu.

Posunutí nasazení o jeden rok by znamenalo ztrátu 50 miliard dolarů pro hospodářský růst.
Meredith Attwell Baker, výkonná ředitelka CTIA

„Dopady nasazení 5G jsou masivní a přicházejí v době, kdy naše odvětví stále bojuje s pandemií koronaviru,“ uvedli šéfové společností Airbus a Boeing.

Asociace průmyslu s bezdrátovými technologiemi (CTIA) podle BBC uvedla, že 5G je bezpečná a obvinila letecký průmysl z vyvolávání strachu a zkreslování faktů.

„Odložení způsobí skutečné škody. Posunutí nasazení o jeden rok by znamenalo ztrátu 50 miliard dolarů pro hospodářský růst v době, kdy se náš národ zotavuje z pandemie,“ uvedla minulý měsíc na blogu výkonná ředitelka CTIA Meredith Attwell Baker.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované