Článek
Nečekaný konec muže, který je s koncernem JLR spojený přes 20 let, nastal jen krátce po obměně vedení. Automobilka patří indické skupině Tata a McGovern měl úzké vazby na jejího šéfa Ratana Tatu. Po tom, co dlouholetý předseda rodinného holdingu zemřel, ale designér přišel o klíčového ochránce, píší FT.
Do čela automobilky JLR před dvěma týdny nastoupil PB Balaji. McGovern až do té doby zodpovídal za design všech tří hlavních značek. Vedle Range Roveru, který se připravuje na uvedení plně elektrických SUV, teď šlo hlavně o plány s Jaguarem.
Tradiční britský výrobce vsadil na překvapivou strategii. Změnil logo a do velké míry se odchýlil od stávajícího designu. McGovernovým cílem bylo posunout Jaguar do vyššího segmentu, aby přímo konkuroval značkám jako Bentley nebo Rolls-Royce. Už v příštím roce má na trh uvést první model, který má změnu symbolicky zahájit.
Kupé má vycházet z konceptu auta Jaguar 00, které má dlouhou kapotu, nízkou siluetu a obešlo se bez zadního skla. V kombinaci s barevnými reklamami a grafikami ale mezi automobilovými nadšenci vzbudilo značné pozdvižení. Značka totiž upustila od zdůrazňování svých historických tradic a vsadila na vyloženě moderní design.
Designér, který oživil Range Rover
Pro Gerryho McGoverna šlo o poslední z řady ambiciózních projektů, které v JLR prosazoval. Mezi jeho úspěchy se počítá modernizace SUV Range Rover, které se začalo prodávat pod vlastní značkou a pro automobilku jde o klíčový zdroj příjmů, i díky vytvoření odvozených modelů, jako je třeba Evoque.
Jeho designérské pero je podepsané i pod oživením modelu Land Rover Defender. Podle deníku Independent tak nebylo překvapivé, že se McGovern vrhnul i na proměnu Jaguaru. Independent soudí, že této misi v první řadě uškodila špatně zvolená reklamní a vizuální kampaň. Samotný model 00 mohly zastínit emoce spojené s barevnými spoty.
Zástupci Jaguaru letos na jaře uvedli, že očekávají výrazný úbytek zákazníků. Značka by po modernizaci mohla přijít až o 85 procent stávající klientely. Tuhle ztrátu by ale měly vykrýt vyšší marže z prodeje luxusnějších modelů.
Symbolický konec éry
JLR ale přesto ukončil spolupráci s reklamní agenturou, která měla rebranding Jaguaru na starosti. A nyní z automobilky odchází i designér, který zodpovídal za podobu budoucích aut.
„Je to symbolický konec jedné éry a jasný signál, že se odvážný experiment při transformaci JLR začíná pod tlakem obchodních a kulturních faktorů otřásat. A že se majitelé z Taty snaží získat větší kontrolu,“ uvedl pro Financial Times David Bailey z univerzity v Birminghamu. Podle něj stojí za odchodem McGoverna mnohem víc než rutinní změna managementu.
Zatím není jasné, co chce Gerry McGovern po odchodu z automobilky dělat. Independent upozorňuje, že o podobně zkušeného designéra by mohly mít zájem čínské značky. Ty ostatně Evropany do svých návrhářských týmů nabírají dlouhodobě.
Platí to mimo jiné taky o někdejším šéfdesignérovi Volkswagenu a slovenském rodákovi Jozefu Kabaňovi. Ten od loňska pracuje pro značku MG, spadající pod čínský státní koncern SAIC.















