Článek
Airbus nyní plánuje v letošním roce předat odběratelům zhruba 790 letadel, tedy o 30 méně oproti původnímu cíli. Airbus uvedl, že k revizi přistupuje kvůli „nedávnému problému s kvalitou u dodavatele panelů trupu, který ovlivňuje plynulost dodávek rodiny letounů A320“, své finanční cíle však společnost ponechala beze změny.
Toto oznámení završuje několik pro Airbus náročných dní, v nichž se akcie společnosti dostakly pod tlak. V pátek v pozdních hodinách společnost vyzvala k urgentní úpravě softwaru u flotily přibližně 6000 letounů A320 poté, co objevila možnou chybu v komunikaci palubních počítačů s řízením letadla. Následně v pondělí Airbus zveřejnil problém s kvalitou některých panelů trupu téhož typu letounu, což si vyžádalo rozsáhlé inspekce více než 600 strojů, které jsou již v provozu nebo ve výrobě.
„Již nějakou dobu bylo zřejmé, že navyšování výroby potřebné k dosažení původního cíle bylo zkrátka příliš ambiciózní,“ uvedl podle Bloombergu ve středeční poznámce Dudley Shanley, analytik společnosti Goodbody.
Je to již druhý rok v řadě, co byl Airbus nucen snížit svůj cíl dodávek – bedlivě sledovaný ukazatel, který investorům poskytuje vhled do kondice dodavatelského řetězce a výrobních procesů. V loňském roce Airbus v polovině roku snížil cíl o 30 kusů na přibližně 770 letadel a tento plán nakonec splnil. Pro letošní rok byl původní cíl stanoven na 820 kusů, což Airbus potvrdil ještě koncem října.
V návaznosti na odhalení panelů, které neodpovídají specifikacím, provádí výrobce inspekci všech dotčených letadel, ačkoli kupující informoval, že se očekává, že „značná část“ panelů normám vyhoví. Dodavatelem těchto dílů je společnost Sofitec Aero SL se sídlem ve španělské Seville.
Letadla bez motorů
Tato dvojitá rána v jediném týdnu investory vylekala a zapříčinila nejhorší obchodní den pro tohoto výrobce letadel od dubna. Airbus, stejně jako jeho konkurent Boeing, se již potýkal s výpadky v dodavatelských řetězcích pro motory, trupy a vybavení kabin, což brzdilo dodávky.
Revize o 30 letadel odpovídá méně než polovině měsíční produkce. Airbus již několik měsíců vyrábí takzvané „kluzáky“ – v podstatě letadla bez motorů – poté, co dodavatelé měli potíže se zajištěním potřebných komponentů. Spolu s dalšími výpadky v dodávkách to znamená, že některá letadla na linkách finální montáže v Toulouse, v Hamburku a v dalších lokalitách jsou téměř kompletní, ale nemohou být zatím předána zákazníkům.
Airbus potvrdil svůj finanční výhled a nadále cílí na upravený zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši přibližně 7 miliard eur. Akcie Airbusu si při ranním obchodování v Paříži připsaly až 2,1 %, když investoři s úlevou přijali fakt, že společnost zachovala své hlavní finanční cíle pro tento rok.
„Pod tlakem čtvrtletních výsledků a někdy i pod tlakem konkurence kvalita pravděpodobně mírně klesá,“ řekl Tony Fernandes, zakladatel společnosti AirAsia, v rozhovoru pro Bloomberg TV. „Je to dobré varování pro všechny.“ Jeho aerolinka patří k největším odběratelům menších letadel Airbus s jednou uličkou.















