Článek
Návrh Evropské komise odsouhlasili ministři pro evropské záležitosti EU na svém jednání v Bruselu, Česko na schůzce zastupuje ministr Martin Dvořák. Jednalo se o finální hlasování, předpis nyní bude zveřejněn v Úředním věstníku EU a začne platit.
Princip opatření je v tom, že dovolí výrobcům zprůměrovat limity za tři roky. Pokud tedy někdo překročí stanovené emisní limity v roce 2025, může si to vyrovnat ve dvou dalších letech 2026 a 2027. A teprve na základě tohoto průměru pak budou automobilkám stanoveny případné pokuty.
Fakticky tak výrobci dostávají více času na to, aby se do zpřísněných emisních limitů vešli.
Díky schválení zákonu se sníží pokuty, které dopadnou na evropské výrobce vozů. Původní výše měla například podle šéfa Renaultu Lucy de Meo dosáhnout v součtu na částku 15 miliard eur, tedy 376 miliard korun.
Podle cílů musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit v průměru uhlíkovou stopu ze 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí zhruba 2400 korun za každý gram oxidu uhličitého nad limit za každý vyrobený vůz.
Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl uvedl, že i po zmírnění dopadu emisních cílů se budou pokuty pohybovat v miliardách eur. Jen dosáhnou namísto patnácti miliard eur na placení například deseti miliard. Tudíž by optikou průmyslu dávalo větší smysl posunout zprůměrování až do roku 2030, aby společnosti měly více manévrovacího prostoru.
„Schválení zprůměrování emisních pokut je zatím největší změnou Green Dealu v tomto mandátu. Upravujeme normy tak, aby nezatěžovaly evropský i český průmysl a jeho konkurenceschopnost. Vnímám to i jako osobní zadostiučinění, protože jsem na tomto opatření pracovala v rámci své frakce několik měsíců. Je to důkaz, že když se v Bruselu chováme konstruktivně, můžeme pro české zájmy mnoho udělat,“ komentuje schválení zákona europoslankyně Danuše Nerudová (STAN).
„Projednávaná úprava pravidel nejde proti původně stanoveným cílům a principům, ale je reflexí situace na trhu, kdy zejména loni, též v souvislosti s náhlými změnami politik některých zemí, prodeje nízkoemisních aut zůstaly za očekáváním. Stabilita a předvídatelnost pravidel jsou nezbytnými podmínkami pro zajištění investic a podporu inovací, které jsou klíčové pro udržení konkurenceschopnosti firem,“ říká pro SZ Byznys europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09).