Hlavní obsah

České dráhy měly loni zisk 3,8 miliardy, rok předtím to bylo 400 milionů

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Skupina České dráhy (ČD) loni hospodařila se ziskem 3,8 miliardy korun. Oproti předchozímu roku je to výsledek o 3,4 miliardy korun lepší. Zároveň se jedná o nejlepší hospodářský výsledek skupiny od roku 2008.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čistý zisk skupiny České dráhy loni činil téměř 3,2 miliardy korun. Zisková byla vedle nákladní dopravy loni po třech ztrátových letech také osobní doprava. Nákladní doprava se do plusu dostala v roce 2022. 

Dráhy loni hospodařily s celkovým ziskem 3,8 miliardy korun. Oproti předchozímu roku je to výsledek o 3,4 miliardy korun lepší. Zároveň se jedná o nejlepší hospodářský výsledek skupiny od roku 2008.

České dráhy v loňském roce přepravily 164,4 milionu zákazníků, meziročně o 7,3 milionu více. Na tiskové konferenci o tom dnes informovali zástupci Českých drah.

Mateřské České dráhy loni vykázaly hrubý zisk tři miliardy korun, na zisku celé skupiny tedy mají největší podíl. Předloni vykázaly hrubý zisk 14 milionů korun. Osobní doprava dosáhla hrubého zisku 623 milionů korun, meziročně o 751 milionů korun více. Za růstem je podle předsedy představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince vyšší počet cestujících, kteří zvýšili tržby o 1,3 miliardy korun.

Rostl také zájem o mezinárodní přepravu, o několik desítek procent. Zájem o cestování v první třídě vzrostl zhruba o desetinu. S více než 164 miliony cestujících dráhy urazily přes osm miliard kilometrů. Cestující také loni jezdili na delší vzdálenosti, průměrný cestující loni vlakem urazil 49,1 kilometru.

Další část hrubého zisku skupiny obstarala dceřiná společnost ČD Cargo. V nákladní dopravě vykázala zisk před zdaněním 733 milionů korun, což je meziroční nárůst o 423 milionů korun, 326 milionů po zdanění. Zlepšení přinesl růst zakázek v zahraničí o desítky procent, zejména u odštěpných závodů v Rakousku a Německu, a růst cen, který kompenzoval zvýšení nákladů železniční dopravy. Více než 60 procent všech přeprav bylo loni mezinárodních.

Společnost přepravila 59,4 milionu tun nákladu, tedy o 4,8 milionu tun méně než v předešlém roce. Menší přepravní výkony podle předsedy představenstva a ředitele ČD Cargo Tomáše Tótha zapříčinil pokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren. „V roce 2022 jsme přepravili 12 milionů tun energetického uhlí, loni už to bylo jen necelých osm milionů,“ řekl Tóth. Pokles přeprav podle něj způsobuje rychlá dekarbonizace odvětví. Mění se také struktura přepravovaného zboží, uvedl. Vedle tradičních komodit se podle něj ČD Cargo zaměřuje i na rozvíjející se přepravy biomasy, tuhých alternativních paliv nebo odpadů. Tyto komodity by podle Tótha mohly přepravu energetického uhlí částečně nahradit.

V osobní dopravě loni investovaly dráhy do nových vlaků téměř 11 miliard korun.

Více než polovinu jízdenek koupili cestující online. Přibližně 4000 vlakových spojů ČD mělo loni možnost připojení k wi-fi síti, 900 nově. Dráhy také v loňském roce vybavily 103 lokomotiv jednotným evropským zabezpečovacím systémem ETCS v hodnotě 1,4 miliardy korun, uvedly ve výroční zprávě.

Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD – Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává více než 20 000 lidí, z toho přibližně 13 500 lidí pracuje v osobní dopravě.

Rekordní by měl být také hrubý zisk konkurenčního RegioJetu. Podle předběžných neauditovaných výsledků společnost provozující vlaky a autobusy očekává, že přesáhne půl miliardy korun, uvedla dnes mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová.

Doporučované