Hlavní obsah

Konec jedné éry. Volkswagen zavírá v Číně první továrnu

Foto: Shutterstock.com

Kancléřka Angela Merkelová a čínský prezident Si Ťin-pching na snímku z roku 2016. To ještě Německo na Čínu sázelo…

Volkswagen po dekádách dominance v Číně ustupuje, zavírá továrnu v Nan-ťingu. Aby se udržel na tamním konkurenčním trhu, vsadil na spolupráci s čínskými automobilkami. Ty mezitím dobývají Evropu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Německá politika se při vztazích s Čínou vždycky řídila jedním základním pravidlem – nepoškodit vztahy tak, aby to zavřelo přístup německých firem v čele s oblíbeným koncernem Volkswagen na tamní trh.

Volkswagen ovšem nyní začíná dohánět dravá čínská konkurence. Upozornil na to německý list Handelsblatt, který uvedl, že stejnojmenná značka a její čínský partner SAIC ukončí provoz společného závodu v Nan-ťingu. Podle listu už výroba stojí, k uzavření má dojít postupně ve druhé polovině roku.

Automobilka podle informací agentury Reuters postupně přesune výrobu svých vozů rodiny Passat ze závodu do nedaleké továrny ve stejné východní provincii Ťiang-su, uvedl zdroj agentury. „Rodina Passat“ znamená, že kromě Passatu půjde také také o Škodu Superb a Kamiq.

„Můžeme potvrdit, že závod SVW Nan-ťing ukončil výrobu,“ uvedl pro agenturu Reuters mluvčí společnosti Volkswagen v prohlášení a dodal: „Mnoho závodů společnosti SAIC Volkswagen je v současné době přestavováno nebo již bylo přestavěno na výrobu elektromobilů.“ Přebudování toho v Nan-ťingu však podle Handelsblattu ekonomicky nevycházelo.

Desítky let evropské i americké automobilky považovaly čínský trh za prakticky nevyčerpatelný a poptávka po vozech měla podle představ manažerů růst v 1,4miliardové zemi do nebe. Číňané měli zájem o zahraniční investice a nabízeli levnou pracovní sílu, pro obě strany výhodný obchod…

Jenže Číňané si ohlídali to nejdůležitější, umožnili sice zahraničním firmám podnikání ve své zemi, ale s řadou podmínek. A tou základní po celé dekády bylo vytváření společných podniků s čínskými partnery, v nichž však měli hlavní slovo Číňané.

Volkswagen, pod jehož koncernová křídla patří i česká Škoda Auto, se díky tomu stal nejprodávanějším výrobcem automobilů v Číně, jenže zároveň s tím od něj čínská konkurence okoukala výrobní postupy i know-how a s pomocí moderních technologií (často v plně elektrickém voze) a vládní podpory dokázala všechny západní automobilky převézt.

Nyní se karta obrátila a jsou to čínské značky jako BYD nebo MG, které kupují své západní konkurenty a staví nebo chtějí stavět v Evropě nové továrny. Vyhnou se tak celním bariérám ve výši téměř 40 procent, které Evropská komise zdůvodňuje tím, že Peking svým automobilkám pomáhá různými kličkami, jejichž výsledkem je nižší cena. Jedním z nich je prodej nových vozů jako mírně ojetých.

Volkswagen se v Číně snaží ve spolupráci se společností SAIC a dalšími partnery, jako je Xpeng, uvést na trh nové modely, které by měly být konkurenceschopnější.

První by však měly z výrobních linek sjet v roce 2026 a VW si od spolupráce slibuje, že se mu podaří v roce 2030 prodávat v Číně zhruba čtyři miliony vozů ročně. To by odpovídalo přibližně 15% podílu na trhu. V delším časovém horizontu jde však pro německý koncern pořádný sešup – podle agentury Reuters pocházelo ještě v roce 2019 z dílen VW zhruba každé páté v Číně prodané auto.

Volkswagen, kdysi výkladní skříň průmyslu Made in Germany, prochází nejnáročnějším obdobím za posledních nejméně 50 let.

Pokud v Číně zavírá jednu továrnu, v mateřském Německu by jich potřeboval odepsat hned několik a s nimi i 35 tisíc zaměstnanců. Jenže to narazilo na silný odpor odborů, které loni v prosinci vyhlásily dvě stávky.

Vedení koncernu se s odboráři nakonec dohodlo na dodatečných úsporách za čtyři miliardy eur, což znamená, že automobilka má ušetřit dohromady 15 miliard eur ročně.

Doporučované